Monday, October 13, 2008

LUtuT

Salam,

Saya mungkin terpaksa menghabiskan masa seharian di rumah kerana kesakitan yang dialami pada bahagian lutut masih belum pulih sepenuhnya. Kesakitan yang di alami menyebabkan kaki saya tidak boleh dibengkokkan dan mahupun diluruskan sepenuhnya. Saya baru sahaja bercakap dengan Leonora (Penolong Pengurus Winners) mengenai kesakitan yang dialami oleh saya dan beliau terus melarang saya daripada hadir ke tempat kerja.

EBAY.......

Saya agak gemar membeli belah menggunakan ebay kerana harga yang ditawarkan agak berpatutan. Saya sudah membeli 2 "memory stick" daripada ebay untuk kegunaan psp dan kamera digital. Namun begitu, satu daripada "memory stick" tersebut adalah barangan tiruan yang menyebabkan kamera saya gagal berfungsi dengan sebaiknya. Kebanyakan gambar yang ditangkap akan rosak dengan sendirinya. Malah, masa yang diambil untuk memindahkan fail-fail ke komputer juga panjang. Saya menasihatkan rakan-rakan agar berhati-hati ketika membeli barangan daripada "ebay" kerana kita mungkin ditipu oleh anasir-anasir yang tidak bertanggungjawab.

Faktor kesakitan lutut.

Kesakitan lutut ini berlaku ketika bermain bola sepak pada hari Jumaat yang lepas. Entah di mana silapnya pada hari itu, saudara Ali Ashraf seolah-olah naik minyak seumpama seladang jantan apabila beliau gagal menyumbatkan gol bagi pasukannya. Ali merupakan ayam tambatan bagi pasukan yang disertai oleh beliau, Razly dan Rahman. Status sedemikian mungkin menyebabkan Ali merasakan tekanan yang amat sangat untuk menyumbat sebutir gol.

Akibatnya, Ali bermain dengan agresif umpama sang harimau mengejar sang kancil di hutan belantara. Tidak cukup dengan menggasak pemain lawan, beliau membentes secara keras untuk mendapatkan bola dari pihak lawannya. Kami semua agak gusar melihatkan cara permainan Ali yang agak agresif kerana Ali seolah-olah menganggap permainan tersebut sebagai sesuatu yang amat serius.

Disebabkan Ali menunjukkan wajah yang amat serius dan bengis ketika bermain, kami semua hanya mampu membisu seribu bahasa. Rahman dan Razly yang merupakan ahli pasukan Ali terpaku apabila melihat Ali membentes Shakir hingga berguling-guling macam tenggiling. (Bak kata Sin Chan)

Sesunguhnya malang tidak berbau wangi mahupun busuk. Ketika saya membawa bola ke arah pintu gol, Ali meluru dengan laju ke arah saya untuk merampas bola. Ali tersepak kaki saya yang menyebabkan saya hilang kawalan lalu rebah atas tanah. Disebabkan lutut saya mendarat terlebih dahulu, impuls yang dirasai pada bahagian berkenaan menyebabkan kesakitan yang amat sangat. Setelah itu, permainan terpaksa dihentikan di mana Ali hanya memandang dari jauh dengan muka bersalah. Saya pula tidak mampu berdiri kerana mahupun membengkokkan kaki kanan saya.


Kami semua tidak menyangka seorang sahabat yang begitu murah dengan senyuman dan lembut hati boleh bertukar menjadi seorang yang amat agresif. Kemungkinan besar tekanan dalam pelajaran menyebabkan Ali memilih untuk menyalurkannya di padang. Namun begitu, teknik mengurangkan stressnya membawa bahana kepada orang lain. isk2





Cerita lagi


Sebenarnya cerita diatas hanya rekaan semata-mata. Saya mengalami kesakitan lutut kerana kesilapan yang dilakukan oleh diri sendiri ketika di atas padang.

Ketika itu, saya mendapat lorongan yang cantik dari Muhaymin. Melihatkan batang gol yang kosong, saya membawa bola dengan laju dan cuba merembat dengan menggunakan kaki kiri walaupun pada hakikatnya saya hanya cekap bermain dengan kaki kanan sahaja.

Akibat mendaratkan kaki kanan secara "terlalu" lurus, hentakan yang dialami pada bahagian lutut menyebabkan saya hanya mampu "tersenyum" sebelum rebah ke Bumi. Disebabkan kesilapan saya, rakan-rakan yang bersungguh-sungguh ingin bermain bola pada petang itu terutamanya Ali terpaksa menghentikan perlawanan lebih awal.

Sehingga hari ini iaitu hari Ahad bersamaan dengan 12 Oktober 2008, kaki kanan saya masih belum pulih sepenuhnya. Saya berharap kaki ini akan sembuh kelas bermula pada hari Isnin ini.

ECE 200

  1. Tajuk yang dipilih untuk dipersembahkan dihadapan 60 orang pelajar UoA dan Dr. Y Li ialah "Stun gun and the effects on the human body".
  2. Sesiapa yang mempunyai sebarang cadangan mengenai tajuk ini, saya pinta kerjasama untuk berkongsinya dengan saya.




P/S:
  1. Saya memohon maaf kepada Ali kerana membuat cerita dongeng menggunakan nama beliau.
  2. Sebenarnya saya hanya ingin menggambarkan semangat juang rakan-rakan saya ketika bermain bola walaupun berpuasa Syawal dan suhu persekitaran pada ketika itu adalah 1 darjah Celcis
  3. Ali masih Single..... cepat2 sebelum terlambat..... rugi kalau terlepas seorang lelaki seperti beliau. hehe.
  4. Istilah batang gol merujuk kepada pokok yang dijadikan sebagai gol memandangkan bilangan pemain yang agak kecil
Persahabatan merupakan ikatan yang amat berharga dalam hidup seorang insan



11 comments:

farahhanani said...

pegila doktor kasi check. itulah guna duit insuran yg u bayar tiap2 bulan tu.

rafizzi said...

salam.. harap cepat sembuh lutut tu... kena byk rehat n kurangkn pergerakan kot.. ok, still bulan syawal.. slmt hari raya aidilfitri..maaf zahir batin..

aliashraf said...

ala abg akmal ni lembik sgt laa.. jatuh ckit dh cedera.
mcmne nk kawin nnt.

hahahaha

TyRoX SaN said...

To farah

aku ada sebab x nak pg jumpa doktor lg

to rafizzi

terima kasih... selamat hari raya jugak

to ali..

kalo dah kawin lain ceritanya ali. aku malas nak bercerita panjang kat sini coz nnti ramai orang salah paham..

anem said...

ape la pk kawen2 nih... haha..

hope ko recover soon isko...

TyRoX SaN said...

to anem:


ali mmg x SABAR SANGAT nak kawin.hahaha

MuniROsmaN said...

perrrghhhh!!! ayat2 sahabat gelapku ini memang mantap!! haha dari skola dulu, patot la dapat A1 untuk BM. Seladang JAntan, Ayam tambatan, semue keluar kot. tapi, nampak gaye mcm dah makin hebat main bola tuh. agagaga. lame tak jumpe. hope ur fine. eh aku dah tukar no ke celcom. 0136281178. take care bro.

farahhanani said...

anem cakap orang... hahahaha

Anonymous said...

Sakit lutut ko dah OK?

Baik2 tau, kalau silap nnt boleh jd parah...

Tempurung lutut tak de support lain kecuali ligamen dengan cecair sinovial.

Kalau rosak salah satu, boleh jadi kes lutut tercabut.


=p

~cuak la tu~

mr.pluxzy said...

ali single?
i cop dlu k!

TyRoX SaN said...

siapakah mr pluxy ini?????

ali x berminat ngan laki woo