Sunday, November 6, 2011

Jangan cepat panik

Salam rakan-rakan.

Selamat Hari Raya AidilAdha. Maaf zahir dan batin kepada rakan-rakan yang beragama Islam :)


Langit Tidak Selalunya Cerah
  • Pada 1 Oktober 2011 yang lalu, kereta Proton Persona yang dipandu oleh saya terlibat dalam sebuah kemalangan dengan sebuah motosikal di MRR2 menghala ke arah Kepong.
  • Pada masa itu, saya dalam perjalanan pulang ke rumah sewa dari Ulu Yam. Saya sempat meluangkan masa selama beberapa jam bersama rakan di sana bagi menikmati keindahan ciptaan Allah.
  • Rakan saya mencadangkan untuk berehat di Ulu Yam setelah melihat keadaan diri saya yang agak tertekan dengan beberapa masalah yang menimpa diri dan dicampur dengan faktor kerja. Alhamdullilah, saya "had a great time" bersama rakan-rakan di sana. Hanya senyuman yang terukir sepanjang kami menghabiskan masa bersama.
  • Namun Allah Maha Berkuasa apabila saya diduga disaat cuba mengukir senyuman. Kereta yang dipandu oleh saya dilanggar dari belakang oleh sebuah motosikal. Akibatnya, penunggang tersebut terpelanting ke tengah jalan. Tidak dapat saya gambarkan perasaan cemas saya saat melihat beliau tergolek di atas jalan yang sibuk. 
  • Alhamdullilah, tiada kenderaan lain yang melanggar beliau selepas itu kerana kami sempat mengangkat beliau ke bahagian tepi jalan. Saya mula menyalahkan diri sendiri setelah melihat beliau luka dan mengerang kesakitan. 
  • Mungkin saya cuai? Mungkin ini balasan Allah? Mungkin saya terlalu memikirkan masalah yang tidak sepatutnya? Hanya rasa benci pada diri sendiri menghantui fikiran saya.
  • Setelah itu saya membawa beliau ke Hospital Selayang bagi mendapatkan rawatan. Dalam perjalanan, saya masih lagi bingung. Apakah nasib keluarga beliau? Bagaimana jika kecederaan dalaman beliau parah? 
  • Mood saya yang kembali ceria seketika sebelum kejadian hilang dengan serta merta mengenangkan musibah ini. 
  • Setelah beberapa jam, beliau disahkan tidak mengalami kecederaan yang serius. Saya hanya mampu bersyukur kerana Allah masih sayangkan saya dan beliau. Laporan polis dibuat pada hari yang sama.
Tips Menangani Kes Kemalangan Bukan MAUT 

*Tips ini hanya sesuai jika anda memiliki lesen,cukai kenderaan,insuran dan bercadang membuat laporan polis*

  1. Jangan panik.. Jangan salahkan diri sendiri. Ingat bahawa kejadian sudah berlaku. Menyalahkan diri tidak akan merubah apa-apa. Anggap yang kejadian berlaku itu akibatnya kecuaian kedua-dua pihak WALAUPUN anda yakin sebaliknya.(*Anda tidak perlu mengaku salah dengan serta merta. Anda mungkin rasa bersalah apabila dikerumuni orang ramai*)
  2. Cuba selamatkan/alihkan mangsa dari laluan trafik JIKA KEADAAN SELAMAT dan MENGIZINKAN.
  3. Alihkan kenderaan yang terlibat ke tempat yang selamat dan tidak menganggu trafik kenderaan lain. Jangan tergesa-gesa untuk mengambil gambar kerana ini bukan kes kemalangan maut.
  4. Jika ada mangsa mengalami kecederaan yang serius. Hubungi ambulans atau segera ke hospital berdekatan.
  5. Ambil gambar kenderaan yang terlibat. Ini boleh membantu pihak polis dan insurans melakukan siasatan
  6. Catat maklumat berkaitan kejadian seperti nama pihak yang terlibat, nombor pendaftaran,jenis dan warna kenderaan. Lokasi dan waktu kejadian juga perlu dicatat.
  7. Buat laporan polis. Laporan polis perlu dibuat dalam masa 24 jam dari waktu kejadian kemalangan bagi pihak yang tidak mengalami sebarang kecederaan.
  8. Hubungi pihak insurans bagi mendapatkan bantuan/maklumat lanjut
Mengapa lapor kepada Polis
  1. Mengelakkan diri daripada dikenakan dakwaan langgar lari sekiranya pihak yang lain tiba-tiba membuat laporan polis.
  2. Membolehkan tuntutan insurans dilakukan atas kerosakan yang berlaku ke atas kenderaan kita.
  3. MELINDUNGI diri kita!! Hanya dengan laporan polis kita layak membuat tuntutan lain yang berkenaan terhadap majikan kita.
  4. Kita mungkin mengalami kecederaan dalaman akibat kemalangan tersebut. Jika tiada laporan polis, bagaimana kita mahu melakukan tuntutan berkenaan?
  5. Biarlah pihak polis menentukan siapa yang bersalah tanpa perlu kita melutut memohon kemaafan yang kadangkala sukar diungkapkan oleh sesetengah pihak.
  6. Pihak polis akan menyiasat laporan kemalangan yang diterima. Pihak yang bersalah akan dikompaun sebanyak RM 300. Namun kompaun ini tidak menjejaskan tuntutan insurans anda melainkan wujud UNSUR JENAYAH dalam kemalangan.
  7. Apa guna bayar insurans kalau asyik nak kurang NCD sahaja? Tanya diri sendiri.
Jika Enggan Lapor Kepada Polis
  1. Jika anda enggan melapor kepada polis kerana tiada lesen,cukai, insurans, percaya akan kesalahan sendiri maka itu risiko yang perlu ditanggung sendiri.
  2. Anda mungkin ditekan untuk membayar kos-kos yang tidak munasabah.
  3. Walaubagaimanapun, jika anda tetap enggan melaporkan kepada polis saya sarankan untuk anda sediakan persetujuan bertulis yang perlu ditandatangani oleh kedua-dua pihak untuk tidak membawa kes kemalangan ke muka pengadilan.
  4. Namun, anda mungkin menjadi mangsa keadaan apabila ditekan oleh sesetengah pihak.
Itu sahaja yang ingin saya kongsi bersama rakan-rakan. Semoga kejadian yang berlaku menjadi iktibar kepada saya dan juga semua. Pesan saya, jangan sesekali kita bersangka buruk terhadap ALLAH kerana tidak pernah mengetahui apa yang terbaik untuk diri kita secara total. Wallahualam.

~~Tyrox SaN~~






Sunday, September 25, 2011

I'm back

Assalamualaikum,

Sudah terlalu lama rasanya saya tidak menjengah ke blog ini. Antara sebabnya:

1) saya tidak mempunyai akses Internet di kampung halaman

2) Saya sekali lagi terlupa untuk memperbaharui domain saya di enom. Akibatnya domain saya www.ragooze.com dihapuskan dan semua datanya hilang.

Oh yea rakan-rakan,

1) Saya sudah bekerjaya sejak 4 Julai 2011. Alhamdullilah saya mendapat tawaran kerja dalam tempoh 2 minggu setelah tiba di tanah air tercinta.

2) Pada mulanya saya agak kecewa kerana tempat kerja saya di Kuala Lumpur bukannya di kampung halaman. Namun setelah beberapa bulan saya sudah boleh menerima hakikat ini. Saya percaya ada hikmah di sebalik aturanNya :)

3) Gaji yang diterima setakat ini cukup untuk saya meneruskan survival di kota ini. Malah saya mampu untuk menabung sebahagian wang bagi masa hadapan.

4) Sebenarnya pihak Enom mahu mengenakan bayaran cad 250 untuk saya mendapatkan semula semua data blog saya di domain mereka. Saya hampir putus asa dalam usaha menghidupkan blog ini. Namun setelah memikirkan banyak coretan kenangan manis mahupun pahit yang sudah ditulis, saya nekad untuk mendapatkan semula blog saya. Syukur alhamdullilah, setelah berhubung dengan pihak Google selama hampir sebulan, masalah saya selesai juga. Lebih menggembirakan saya tidak dikenakan sebarang caj. Oleh itu, saya akan menggunakan domain percuma blogspot buat sementara waktu ini.

5) Semoga berjumpa lagi. Selamat Hari Raya. Maaf zahir dan batin

~Mohd Akmal Mehat~

P/s: esok besday saya!!! :))

P/s/s: blog ini ditulis menggunakan blogger aps untuk iphone

Monday, June 6, 2011

Unexpected Guests

Salam,

ESEI SPM 2005
  • Saya masih teringat tentang esei bahasa Inggeris yang ditulis ketika peperiksaan SPM 2005.
  • Tajuk esei yang ditulis oleh saya pada ketika itu adalah "Unexpected Guests".
  • "Unexpected guests" yang ditulis saya pada ketika itu adalah kehadiran insan-insan yang tersayang pada majlis konvokesyen saya.
  • Dalam esei itu saya menceritakan bagaimana saya belajar di United Kingdom dan berasa sedih kerana insan-insan tersayang tiada di sisi.
  • Saya juga menceritakan bagaimana saya bekerja keras di perantauan semata-mata ingin membawa pulang segulung ijazah.
  • Tanpa disangka mereka hadir pada majlis konvokesyen bagi meraikan kejayaan saya.
  • Di akhir esei, saya telah menulis ayat-ayat syahdu (*bajet nak dapat markah tinggi la kan?*)
Kisah saya

  • Alhamdullilah. Esei tersebut membolehkan saya mendapat A dalam bahasa Inggeris.
  • Esei itu juga membantu saya melanjutkan pelajaran ke Kanada. Impian asal saya adalah untuk belajar di United Kingdom.(*dulu obses kot dengan sebutan UK*)
  • Yea. Saya memang berhajat besar untuk belajar oveC sejak dari kecil lagi. Syukur, impian telah tercapai.
  • Alhamdullilah setelah penat lelah di perantauan, saya berjaya menamatkan pengajian "BSc. in Electrical Engineering with Distinction".
  • Namun kisah saya tidak seperti esei yang ditulis hampir 6 tahun yang lalu.
  • Insan-insan tersayang tidak akan berada di sisi bagi meraikan kejayaan saya di sini. sob2x.
  • Secara jujurnya, saya kurang gembira untuk hadir majlis konvokesyen pada hari Selasa ini.
  • Harapnya, perasaan ini akan berlalu pergi secepat mungkin agar saya boleh tersenyum gembira.
~~Sekian~~

Friday, May 20, 2011

Eh kau lagi layak!

Assalamualaikum

Situasi 1

Abu: Eh. xpe la.. ko la yg patut pergi.

Ahmad: Eh.. Apsal tolak2 nie?Aku x ready la..

Akram: Aku punya bacaan x sedap woo.

Azlan:Insya Allah next time.. korang lagi layak

Situasi 2

Abu: kalo aku yang wat, rasanya kurang afdal nanti

Ahmad: Aku terlupa la.. dah lama kot aku habis skolah..

Akram:Alaa... Pakcik Mael ada kan? mintak dia sahaja la..

Azlan: Laen kali aku buat la.

Makluman: Post ini tidak berkaitan dengan sesiapa tetapi lebih kepada peringatan kepada diri saya sendiri.

Situasi 1

  • Mungkin saya atau rakan-rakan sendiri pernah melihat bagaimana sekumpulan lelaki saling tolak-menolak ketika ingin menunaikan solat berjemaah.
  • Masing-masing agak "segan silu/segan/malas" atau kurang yakin untuk menjadi imam.
  • Agak mengejutkan apabila seorang individu memberitahu bahawa beliau kurang gemar solat berjemaah kerana risau akan disuruh mengetuai solat. Alasan yang diberi, tajwid beliau kurang mantap.
  • Alasan diterima!! Tetapi jika kita sedar bahawa kelemahan/kekangan itu menghalang kita mengejar ganjaran yang besar.. Mengapa kita masih enggan berubah? Oh yea.. Kita terlalu selesa... Oh yea .. kita tidak layak jadi imam... Bagaimana pula jika seseorang berkata kita tidak layak langsung untuk ke syurga? Oh pedih bukan.?
  • Memang benar, sentiasa wujud yang lebih baik daripada kita. Namun tidakkah kita teringin untuk menjadi yang lebih baik?
  • Ya betul!!! Jawatan imam diwujudkan untu tujuan sedemikian? Tapi tidakkah kita terfikir yang semua lelaki adalah pemimpin?
  • Tidakkah teringin kita mengejutkan isteri disisi di waktu subuh dan mengetuai solat berjemaah? Eh x mengapa masih ada lagi lelaki lain yang lebih layak untuk memimpin isteri dan anak-anak kita... Oppsss !!
  • Alaa.. kita bukan nak mati pun lagi.. rilex dlu.. sap kok skit..
Situasi 2
  • Berlaku kematian di rumah kita.
  • Maka berlaku drama di kalangan penghuni tentang pengurusan jenazah.
  • Eh2x.. aku xlayak... eh aku lupa la camna nak solat jenazah.. kita blaja benda tue masa kita Form 3 kot!! ok la.. kalo cmtu kita pnggil je la budak form 3 untuk pimpin solat jenazah.. * ouch sarkastik bukan?*
  • Ya benar!!! kita kontek saja orang masjid... Kasik duit pastu setel la kan. Memang kerja dorang pun wat benda camni.
  • Aku teringin sangat nak uruskan sendiri jenazah "saudara sedaging" aku.. Tetapi aku ni daif betul tentang agama. Ok baguslah abang nie. Semoga kita semua beroleh peringatan. Tapi jangan lepas ni lupa plak azam abang yea? Ingat skit bang... Mati itu pasti!! Mesti abang x nak menyesal untuk kali kedua?
  • Alaaa. Apsal ko ni extemis sangat huh? bukan aku x solat pun? aku cuma x konfiden nak uruskan benda tue suma? yang ko bising apsal? bukan aku x doa untuk si mati pun. Aku sayang si mati.
  • Alasan diterima!! Tetapi sampai bila kita mahu kekal sedemikian? Sebab masih ada yang lebih layak?
~~Sekian~~

p/s: peringatan untuk diri sendiri.

p/s/s: Tidak salah untuk kita memberi ruang kepada yang lebih layak.. tetapi jangan gunakan asyik gunakan alasan tersebut untuk tidak mencuba bagi mengubah diri menjadi lebih baik.

p/s/s/s: Pandai plak melenting bila Amina Wadud jadik imam.. Kita kan x layak?? lulz

Friday, April 15, 2011

Final Exam Mode

Assalamualaikum,

Quick Update

  1. Final year project is DONE. Fortunately, my client is happy with the results. Borealis Project is a GO!!!
  2. Alhamdullilah... Alhamdullilah... Alhamdullilah...
  3. I can't wait for the Borealis Art Project at Belgravia Park to be launched in this coming September. I might not be here but I will be proud of it for my entire life.
  4. No more classes...
  5. My first exam will start on this coming Tuesday. Hopefully, I'm able to push myself to "boost state" for few days starting on tomorrow. (* I did nothing for today. ahaks *)
  6. Some of my friends will sit for their first exam on tomorrow. All the best guys. Exam is just part of our life so enjoy it!!
~~Cheers everyone!~~

p/s: We cannot control results but we have complete control on our efforts.

p/s/s: Special thanks to my respectable client, Mr. Will Bauer who is a Professional Computer Engineer for great cooperation since September 2010.

p/s/s/s: Mr. Will Bauer!!(6th from the bottom of the page)

Sunday, April 3, 2011

Kisah Aib

Assalamualaikum,

“Wahai sekalian manusia yang beriman dengan lidahnya, (namun) belum masuk iman ke dalam hatinya. Janganlah engkau sekalian mengumpat orang-orang Islam dan jangan membuka aib mereka, (kerana) sesungguhnya orang yang membuka aib saudaranya yang muslim, maka Allah akan membuka aibnya. Dan siapa yang aibnya dibuka Allah, maka Dia akan membukanya sekalipun di dalam rumahnya.” (HR. Muslim, Abu Daud dan at-Tirmidzi)

“Sesiapa yang menutup aib saudara muslimnya maka Allah akan menutup aibnya di akhirat” (HR. at-Tirmidzi dan disahihkan oleh Al-Albani)

Kisah di suatu tempat

  • Saya amat kecewa dan sedih melihat peristiwa yang berlaku di suatu tempat.
  • Bukanlah niat saya untuk membela penjahat/penuduh/tertuduh namun saya amat benci dengan sikap pihak yang gemar membuka aib seseorang.
  • Andai kata seseorang itu pernah melakukan kesilapan, kita langsung tiada hak memalukannya di khalayak ramai.
  • Jangan kita terkejut apabila aib kita ditelanjangkan oleh orang pada satu hari nanti akibat perbuatan kita pada hari ini.

Monday, March 14, 2011

Situation

Assalamualaikum,

Dialog 1

Azwan: As-salam bro. Ko ape khabar sekarang nie?

Sahabat: Alhamdullilah.Terima kasih bro sebab bagi aku nasihat aritu.

Azwan: Yeke? Baguslah kalo camtu. Ko ada masa free x?Aku sebenarnya sekarang ni tengah stress dengan satu masalah nie.

**baru nak mukadimah tentang problem.. tiba-tiba**

Sahabat: Alaaa bro.. aku tau ko bleh handle problem tue.. Weyh aku nak bgtau ko satu lagi prob aku nie. Seriously, aku dah pening sangat...

**bla2x.. mendengar masalah rakan**

Sahabat: Terima kasih la bro for your time. ok la aku nak pagi keluar jalan2x kejap.

Azwan: Habis tue prob aku mcm mana? (*monolog dalaman*)

~~Sekian~~

p/s: Apabila seseorang itu berkata-berkata maka berilah peluang untuknya menghabiskan percakapan itu terlebih dahulu.

p/s/s: Even a good motivator/counselor/listener/speaker/leader need someone to talk. When someone tell us bout his/her problems, maybe they just want to be listened.

p/s/s/s: Sometimes it's kinda unfair to look for people when we only got problems while we don't even want to look at that person when we are happy.

p/s/s/s/s: Azwan should learn something. Allah is always there for him.

p/s/s/s/s/s: Jangan bersedih.

Tuesday, March 1, 2011

Iron Ring Measurement

Assalamualaikum,

Important Dates:

  • Feb 28= Iron Ring Measurement
  • March 16= Graduation Photos
  • March 19=Iron Ring Ceremony
  • April 1=Final Report for E E Capstone
  • April 9=Final Presentation
  • April 19-28= Final Examination
  • June 7=Graduation ceremony
  • June ++= Return to homeland :-)

Iron Ring Measurement

  • Brief history about Iron Ring Ceremony in Canada (Click Here)
  • Today, I went to Dean's office for my iron ring measurement :-)
  • Honestly, I felt so excited when I was talking about the ceremony with the other Professional Engineers who are in charge for Camp 6 in Canada.
  • Insya Allah I would be an engineer soon and I totally can't wait for that moment.
~Excited~

Graduate Studies
  • During our director's visit on last week, he offered us to pursue for graduate studies at Universiti Tenaga Nasional.
  • We will be sponsored AGAIN for few years!
  • The benefits such as good allowance have made me wonder for few days either to pursue my studies or stick with my original career path.
  • Alhamdullilah, I have made up my mind (*hopefully I won't change it*) to stay with the original plan. 
~~End~~

p/s: Pain is good for your endurance :-)

Monday, February 28, 2011

Hidup Ini dan Kejuruteraan Elektrik II

Assalamualaikum,

  • Jika terdapat lif dan tangga, saya pasti ramai yang akan menggunakan lif berbanding memerah keringat menaiki tangga.
Litar Pintas (Short Circuit)
  • Saya pasti rakan-rakan juga pernah membaca akhbar harian yang melaporkan sesuatu kejadian kebakaran disebabkan oleh litar pintas.

~Litar normal dan litar pintas~
  • Litar pintas merupakan litar yang mempunyai rintangan rendah (hampir kepada kosong) antara dua terminal.
  • Arus elektrik akan mengalir melalui laluan yang mempunyai kurang rintangan elektrik. Ini bermakna litar pintas merupakan laluan kegemaran/keutamaan arus elektrik.
  • Bagaimana kejadian ini berlaku? sebagai contoh, litar yang beroperasi telah dibasahi oleh air. Air yang mengandungi mineral tertentu akan membolehkan pengaliran arus elektrik. Namun disebabkan, rintangan yang disediakan oleh air adalah lebih rendah berbanding wayar elektrik maka arus akan mengalir melalui air tersebut. Seterusnya litar pintas boleh berlaku dan mengakibatkan bahana(*masih terdapat banyak contoh lain*)
  • Kedengaran seolah-olah arus elektrik ini berfikiran secara logik iaitu dengan mengambil laluan yang paling kurang rintangan.
  • Namun laluan yang diambil oleh arus tersebut merupakan laluan membunuh dari aspek kejuruteraan elektrik.
Tiada Jalan Mudah

  • Tiada jalan mudah/cepat/pintas untuk kita mencapai sesebuah kejayaan.
  • Jika dilihat pada kesan litar pintas, kita sebagai manusia harus bermuhasabah diri akan definisi usaha dan kejayaan.
  • Sesungguhnya, kejayaan itu memerlukan usaha yang berterusan. Rintangan diperlukan bagi memberi ujian kepada diri sendiri dalam menggapai sesebuah objektif.
  • Jika voltan bersamaan dengan arus didarab dengan rintangan. Maka sesebuah kejayaan akan berhasil setelah kita meletakkan usaha dalam sesuatu pekerjaan.
  • Jika litar pintas berlaku akibat rintangan yang hampir kepada kosong maka kita juga harus beringat hidup tanpa dugaan atau usaha berkemungkinan perjuangan kita mempunyai kesudahan yang sama.
  • Sesebuah rintangan mungkin kelihatan berat dan perit namun jika kita secara konsisten memberi usaha yang berterusan (voltan yang tetap) insya allah , arus elektrik mampu melaluinya dengan mudah.
~~Sekian~~

p/s: Jangan merungut akan ujian yang menimpa diri kita. Lagi besar rintangan lagi besar nilai voltan.

p/s/s: Ucapkan alhamdullilah disaat kita diuji supaya kita tidak mudah lupa akan kedudukan kita sebagai hamba Allah yang kerdil

p/s/s/s: Amalkan gaya hidup sihat. Cuba gunakan tangga berbanding lif untuk bergerak. Badan akan lebih sihat. Insya Allah

Sunday, February 27, 2011

Hidup ini dan Kejuruteraan Elektrik

Assalamualaikum,

  • Setiap jurutera perlu melakukan kerjanya dengan penuh integriti agar keselamatan awam tidak tergugat dek kecuaian atau sikap tamak haloba sesetengah indvidu.
  • Seseorang jurutera juga terikat pada undang-undang negara, peraturan badan kejuruteraan dan juga etika ketika menjalankan tugas mereka.
Canadian Electrical Codes (CEC)

  • Buku ini menjadi rujukan tetap bagi seorang jurutera elektrik di Kanada ketika membuat perancangan bagi sesuatu projek.
  • Para jurutera elektrik dingatkan untuk sentiasa patuh dengan semua kod yang terdapat dalam buku tersebut walaupun ada di antaranya kelihatan tidak begitu penting sama sekali.
  • Realitinya buku ini bukan hanya sekadar rujukan tetapi sebenarnya merupakan buku yang mengandungi hukum dan peraturan menjalankan kerja-kerja kejuruteraan elektrik.
  • Selain itu juga, seorang jurutera juga perlu mematuhi undang-undang kerajaan setempat dan peraturan badan profesional.
  • Saya percaya rakan-rakan bersetuju yang setiap masyarakat memerlukan peraturan bagi memastikan kestabilan dan keharmonian.
  • Kegagalan jurutera untuk mematuhi mana-mana peraturan akan mengakibatkan lesen untuk menjalankan tugas sebagai seorang jurutera elektrik ditarik balik dengan serta merta.
  • Malah seorang jruutera berkemungkinan dibawa ke muka pengadilan andai kata kerja yang dilakukan ternyata menjejas kredibiliti jurutera lain atau menjejaskan keselamatan awam.

Penulis Canadian Electrical Codes

  • Buku ini ditulis oleh barisan jurutera pakar yang sudah lama berkecimpung dalam bidang kejuruteraan elektrik.
  • Jurutera elektrik diyakinkan bahawa perkara-perkara yang ditulis oleh pakar-pakar berkenaan adalah benar dan berasaskan fakta. Kebanyakan jurutera elektrik hanya mengikut segala peraturan tanpa soal kerana percaya kredibiliti para penulisnya.
  • Jika ada yang mempersoalkannya,mereka disogok dengan kejayaan, kajian, latar belakang pendidikan para penulis buku berkenaan. Akhirnya seseorang jurutera elektrik akan akur peraturan dan etikan yang ditulis oleh seseorang yang lebih berpengalaman daripada beliau.
  • Sebagai contoh, seorang jurutera elektrik pasti akan akur dengan kehebatan penulis berkenaan setelah melihat jurutera pakar merupakan insan yang mencipta reaktor nuklear atau berpengalaman 20 tahun dalam menyelesaikan masalah berkaitan penjanaan kuasa elektrik.
Al-Quran
  • Kitab ini diturunkan oleh ALLAH S.W.T. bagi umat manusia sejagat melalui Rasullah S.A.W.
  • Allah S.W.T berjanji akan memelihara isi kandungan Al-Quran sehingga hari kiamat.
  • Sesetengah kandungan CEC amat sukar untuk difahami oleh jurutera elektrik apatah lagi untuk dibaca oleh seorang insan yang tiada asas elektrik. Namun begitu, isi kandungan Al-Quran boleh difahami oleh setiap hamba Allah yang mampu berbahasa Arab (*terjemahan pun banyak di pasaran*)
  • CEC juga hanya sesuai digunakan di Kanada setelah mengambil kira faktor geografi,politik dan ekonomi yang berbeza bagi setiap negara. Al-Quran pula sudah diturunkan pada satu ketika dahulu malah kandungannya sesuai untuk kegunaan umat manusia di seluruh pelusuk dunia.
Double Standard "Manusia"

  • Seorang jurutera elektrik akur dengan setiap peraturan yang ditetapkan terhadap profesion beliau. Kandungan CEC diaplikasi dalam kerja harian bagi mengelakkan komplikasi yang serius pada masa depan.
  • Namun begitu, kebanyakan manusia lupa untuk membaca dan mematuhi isi kandungan Al-Quran. Kitab ini bukan sahaja mengandungi peraturan malah peringatan akan setiap perbuatan yang dilakukan oleh setiap insan di bumi Allah ini.
  • Jurutera elektrik mengikut setiap peraturan yang terdapat dalam CEC tanpa banyak kerenah atau soal. Namun terdapat ramai manusia yang masih cuba mempertikaikan isi kandungan Al-Quran hanya kerana peringatan yang diberi tidak bertepatan dengan selera nafsu mereka.
  • Jurutera pakar elektrik diberi pengiktirafan tinggi atas segala kerja yang dilakukan oleh mereka. Jarang sekali pihak lain mempertikaikan kerja-kerja mereka setelah melihat kehebatan mereka menghasilkan produk atau menyelesaikan masalah. Hasil kerja mereka menjadi standard kepada semua jurutera elektrik yang mahu berkecimpung dalam bidang ini.
  • Manusia hanya akan memberi pengiktirafan setelah melihat bukti yang berada di hadapan mata. Penulis CEC diberi pengiktirafan kerana hasil kerja mereka yang terbukti membawa manfaat kepada masyarakat. Namun begitu masih ramai insan yang mempertikaikan kandungan Al-Quran dengan mengatakan tiada bukti kebesaran Allah yang nyata.
  • Mungkin hamba Allah ini terlupa untuk melihat wajah mereka di cermin pada setiap hari sehingga terlupa betapa indahnya ciptaan Allah S.W.T.
  • Jika reaktor nuklear yang indah memerlukan seorang jurutera pakar elektrik. "Assignments" memerlukan usaha daripada seorang pelajar. Masakan pula alam yang indah ini tercipta tanpa seorang pencipta?
  • Sebenarnya kita membuta tuli apabila mengikut undang-undang ciptaan manusia tanpa banyak soal. Buktinya, sudah berapa banyak pindaan perlembagaan dilakukan bagi sesebuah negara? CEC juga sentiasa dikemaskini hampir setiap tahun bagi memastikan sebarang kesilapan dapat diperbetulkan bagi kebaikan manusia sejagat.
  • Persoalannya, sudah berapa kali kandungan Al-Quran diubah?
~~Sekian~~

Friday, February 25, 2011

Provokasi

Assalamualaikum,

  • Saya bukanlah seorang yang bijak pandai membuat keputusan seperti sesetengah pihak.
  • Namun saya amat gemar untuk mendengar sesuatu pendapat/pandangan orang lain.
  • Mendengar tidak bermakna saya akur dengan pendapat yang diutarakan oleh pihak tersebut.
  • Saya mengakui akan sikap saya yang gemar melakukan provokasi ketika ingin mendapat sesuatu pendapat daripada sesuatu pihak.
  • Tindakan ini dibuat oleh saya agar pihak-pihak yang berkenaan akan berusaha sedaya upaya bagi mempertahankan pendirian mereka. Provokasi yang dilakukan oleh saya bukannya bermakna saya membangkang atau menidakkan kebenaran namun bagi membolehkan saya mendengar hujah-hujah yang bernas daripada pihak yang berkenaan.
  • Sebagai contoh dalam suatu konteks masyarakat terdapat dua entiti iaitu pihak A dan pihak B. Masing-masing mempunyai pendirian yang tersendiri dan cuba meyakinkan orang lain agar menyertai perjuangan mereka.
  • Apabila saya bertemu dengan pihak A, saya akan bercakap dengan mereka seolah-olah saya menyokong pihak B secara habis-habisan. Saya akan cuba menyerang agenda/objektif perjuangan bagi mendengar hulubalang pihak A berhujah bagi mempertahankan pendirian mereka. Perkara yang sama dilakukan oleh saya apabila bertemu dengan pihak B.
  • Saya hanya mempersoalkan dan menyerang agenda mereka agar saya boleh mendapat jawapan dan membuat penilaian.
  • Saya tidak cuba menghasut mereka untuk membenci sesama lain atau cuba menjadi batu api. Saya cuba untuk menggunakan seluruh pancaindera ketika berdepan dengan sesuatu konflik.
  • Listen to others.... Consider their thoughts.... But listen to your heart.... And believe in yourself...
~~Sekian~~

p/s: Dalam dunia yang banyak dengan penipuan.. mungkin kita harus berusaha sedikit untuk mencari maklumat yang benar.

p/s/s: Boring melihat pihak bertelagah. Jika masing-masing berjuang demi kebaikan.. mengapa mesti terlalu banyak muslihat dan tipu helah?

Gratuity

Assalamualaikum,

  • Alhamdullilah saya sudah selamat pulang dari Toronto pada hari Rabu yang lalu. Terima kasih kepada pegawai yayasan dan juga para pelajar University of Toronto atas layanan baik yang diterima oleh kami.
TIPS(Gratuity)

  • Pemberian "tips" merupakan satu tradisi bagi negara barat termasuklah Kanada.
  • Tips bererti "extra rewards" yang diberikan oleh pelanggan kepada pekerja-pekerja yang memberikan khidmat yang baik. Ini bermakna pemberian tips adalah secara sukarela bukannya suatu kewajipan.
  • Namun disebabkan amalan dilakukan selama beberapa dekad maka pemberian hampir menjadi kewajipan/tanggungjawab seseorang pelanggan.
  • Saya kurang bersetuju dengan amalan ini kerana beranggapan para pekerja tersebut hanya melakukan tugas dalam skop kerjaya mereka. Ia bukannya suatu yang luar biasa sehingga perlu dihadiahkan dengan wang tambahan. Mereka sendiri sudah menerima gaji yang sepatutnya daripada majikan mereka.
  • Sebagai contoh, pemandu teksi diberi bayaran tambahan kerana memandu dengan cermat. Adakah ini bermakna tiada tanggungjawab menjaga keselamatan penumpang jika tips tidak disediakan?
  • Seorang rakan saya yang juga rakyat Kanada mengatakan "tips" ini amat diperlukan memandangkan gaji yang diterima oleh para pekerja sektor perkhidmatan adalah rendah.
  • Walaubagaimanapun, saya masih kurang bersetuju dengan sistem pemberian tips kepada pekerja sektor perkhidmatan kerana agak membebankan pelanggan.
  • Bayangkan Encik Paul menjamah selera satu set makanan berharga CAD 100. Harga yang perlu dibayar oleh beliau setelah dicampur cukai perkhidmatan sebanyak 13% adalah sebanyak CAD 113. Jika beliau terpaksa membayar tips tambahan yang kebiasaannya sebanyak 10%-15% maka pada akhirnya jumlah bayaran yang dikeluarkan adalah (100+28%*100) =CAD 128
  • Saya amat kurang senang dengan sikap sesetengah pekerja yang seolah-olah memaksa pelanggan membayar tips sedangkan bayaran tambahan itu perlu dilakukan atas dasar kepuasan yang diterima oleh para pelanggan.
  • Kesimpulannya, makanan di Malaysia lagi murah dan sedap.

Friday, February 18, 2011

Ingat mati

Assalamualaikum,

  • Insya Allah saya akan bertolak ke bandar Toronto pada malam esok.
  • Pengangkutan udara merupakan cara terbaik untuk bergerak dari Edmonton ke Toronto kerana saiz negara Kanada yang besar. Masa penerbangan antara Edmonton ke Toronto adalah selama lebih kurang 6 jam.
Kisah lama
  • Saya masih teringat akan pengalaman sewaktu mula-mula menggunakan kapal terbang. Perasaan takut akan kematian setelah memikirkan nahas yang mungkin berlaku seperti tidak boleh dielakkan.
  • Seolah-olah sudah menempah tiket antara hidup dan kematian, ternyata ia banyak mendekatkan saya dengan Allah. (* bila rasa nak mati baru teringat amal ibadat yang sikit*)
  • Perkataan maaf juga diungkapkan dari bibir agar kesilapan terhadap insan-insan lain dilangsaikan sebelum bertemu Maha Pencipta.
  • Semasa berada dalam kapal terbang, saya hanya berdiam diri dan cuba berzikir kerana perasaan takut yang menyelubungi diri pada ketika ini.
  • Saya akan tersenyum lega dan memanjatkan kesyukuran sebaik sahaja Kapten memberitahu tentang pendaratan kapal terbang.
Kisah kini.
  • Saya sudah banyak kali menggunakan kapal terbang untuk bergerak dari satu destinasi ke destinasi yang lain.
  • Perasaan takut saya juga tidak seperti dahulu. Malah saya amat gembira melihat kapal terbang memecut laju atas landasan bagi pelepasan.
  • Situasi ini agak menggembirakan saya namun hari ini baru saya sedar yang saya tidak lagi mengingati kematian seperti satu masa dahulu. Sedangkan setiap insan mesti beribadah seolah-olah tiada lagi hari esok untuknya.
  • Jika dahulu saya akan berdiam diri dan mengisi masa dengan berzikir ketika penerbangan. Namun sekarang, saya berseronok dengan menonton filem dan hiburan yang disediakan dalam kabin.
  • Tidak salah sebenarnya untuk merehatkan diri dengan menonton hiburan sedemikian namun saya agak kesal dengan perubahan diri saya. Seolah-olah mati itu tidak pasti lagi setelah rasa takut akan penerbangan mulai pudar.
  • Sepatutnya saya sedar yang Malaikat Maut boleh mengambil nyawa saya pada bila-bila masa termasuk pada saat saya sedang menulis ini.
  • Amalan yang dilakukan secara giat dan aktif ketika pada saat dahulu tidak lagi diamalkan pada hari ini.
  • Saya semakin kurang mengingatiNYA :'(
~~Sekian~~

p/s: Bekerja/belajar seolah-olah kamu akan hidup selama 1000 tahun. Beribadah seperti tiada lagi hari esok untuk kamu.

p/s/s: Allah itu Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

p/s/s/s: Janganlah kita bertangguh untuk bertaubat kerana tiada siapa yang tahu ajalnya.

Thursday, February 17, 2011

Kisah 4 tahun yang lalu

Assalamualaikum,

  • Hampir 4 tahun yang lepas, saya merupakan pelajar tahun pertama kejuruteraan.
  • Saya pernah berasa untuk berputus asa akibat tidak mampu memahami bahan-bahan yang disampaikan oleh professor.
  • Akibatnya saya mula ponteng beberapa kelas seperti "Calculus" kerana saya kehilangan motivasi apabila melihat pelbagai "Theorem" yang memeningkan kepala.
  • Kebiasaannya, saya akan pergi ke bangunan "Student Union" ketika ponteng sesuatu kelas bagi membuang masa dengan tidur.
  • Saya mengaku yang perlakuan pada ketika itu amat negatif dan hampir-hampir memusnahkan pengajian saya disini. Entah di mana silapnya, saya seolah-olah berharap untuk gagal pada ketika itu agar saya dipanggil pulang oleh penaja ke Malaysia.
  • Tiada langsung motivasi untuk bergerak ke hadapan. Tiada langsung usaha cuba memahami "calculus " pada saat itu.
  • "Ponteng dan tidur" sudah menjadi kebiasaan kononnya untuk melegakan stress daripada melihat bahan pembelajaran.
~~Ini bangku yang pernah menjadi port tidur saya~~

Student Union Building

  • Hari ini saya pergi ke bangunan ini untuk mendapatkan maklumat tentang "graduation photos".
  • Setelah melihat seorang pemuda berbaring di bangku tersebut maka saya pun teringat akan kisah lama yang pernah dilalui satu masa dahulu.
  • Pada waktu yang sama hampir 4 tahun yang lepas, seorang pemuda lebih sanggup dibuai mimpi daripada mengerah otaknya bekerja keras dalam kelas.
  • Saya bersyukur di saat saya terlena dan hampir putus asa, keputusan "Midterm" yang amat teruk pada ketika itu telah memberi pukulan yang kuat kepada saya.
  • Alhamdullilah, saya masih berada di sini dan akan menamatkan pengajian tidak lama lagi.
~~Sekian~~

p/s: Don't ever give up.

p/s/s: You might want to give yourself some space or time. However, how long and how much do you need because no one will wait for you.


Wednesday, February 16, 2011

Lebih Baik Berdiam Diri

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Segelintir manusia gemar berkata-kata tentang sesuatu seolah-olah mereka arif tentang semua benda. Ada pula pihak yang gemar membesar-besarkan cerita agar mereka kelihatan hebat dengan versi cerita baru mereka. Namun apa gunanya jika perkara yang dituturkan hanya dusta semata-mata? Perlukah mencari dosa secara percuma sedangkan amal ibadat tidak sebanyak mana pun?

1) Malaysia vs Negara Luar

  • Golongan ini bercerita seolah-olah mereka pernah menetap di negara luar. Tanah air sendiri dikeji dan dibandingkan dengan negara luar dengan sesuka hati.
  • Negara luar seperti Kanada dilambung tinggi kerana kononnya pemerintahan bebas rasuah jika dibandingkan dengan Malaysia.
  • Polis Malaysia dikatakan kejam dan zalim dalam mengendalikan sesuatu amanah.
  • Mereka ini hanya berkata-kata sedangkan mereka sendiri tidak pernah menetap di negara luar yang dipuji secara melambung tersebut.
  • Pernahkah mereka melihat polis negara luar mengendalikan sesuatu kes? Jangan hanya mencaci polis Malaysia hanya dengan melihat kehebatan polis luar yang dilaporkan di portal berita sampah.
  • Mereka yang mengeji kononnya sistem kesihatan Malaysia teruk mungkin tidak pernah merasai pengalaman bermalam di hospital Kanada? Ya mereka hanya percaya pada portal berita yang pandai membuat cerita kartun.
  • Ironinya, perkara buruk di negara sendiri diperbesar-besarkan agar dapat membuka kelemahan sesuatu pihak. Namun perkara yang baik di negara luar yang mampu dilakukan secara individu tidak pula cuba dijadikan teladan. Mengapakah aspek kebersihan di negara barat yang sangat bagus tidak begitu diamalkan oleh rakyat Malaysia? Bagaimana pula dengan budaya membaca? Takkan budaya membaca dan kebersihan juga perlu diterapkan oleh kerajaan sedangkan ia merupakan tanggungjawab individu. Saya tidak pernah melihat kempen khusus oleh kerajaaan Kanada bagi perkara kecil seperti ini.
  • Oh ya, mereka ini hanya tahu membuka kelemahan orang lain tanpa mengetahui mereka sebenarnya sedang membuka pekung di dada.
2) Saya juga budak "OVERSEAAA"
  • Benar yang suhu di negara barat lebih rendah berbanding di Malaysia. Syukur alhamdullilah dapat juga saya merasa 4 musim yang berbeza di Kanada.
  • Namun perlukah mereka ini membesar-besarkan perihal kehidupan di negara luar agar ia kelihatan "booombastic" dan menarik? Tidakkah ia menipu?
  • Sebagai contoh, tidak usahlah menipu dengan mengatakan U.K.(*contoh sahaja*) terlalu sejuk sehingga terpaksa memakai pakaian tebal dan penutup telinga ketika berada dalam rumah. Mungkin mereka ini tidak hidup di kawasan yang didiami manusia tetapi tinggal di kawasan beruang kutub agaknya.
  • Sebelum saya bercerita, suhu di Kanada adalah sangat ekstrem dan boleh mencapai sehingga -45 Celcius( yea saya maksudkan negatif bukannya positif). Namun saya hanya memakai sehelai baju dan seluar sekadar untuk menutup aurat ketika saya berada di rumah. Saya tinggal di rumah yang mempunyai "heater" bukannya di "igloo". Saya percaya negara barat seperti U.K., Australia juga mempunyai heater di rumah mereka sedangkan suhu mereka jauh lebih tinggi daripada suhu Kanada.
  • Mereka mungkin berasa seronok apabila melihat orang-orang yang kurang arif terlopong mendengar cerita "boombastic" mereka. Persoalannya, mengapa kita ingin memberi fakta yang salah? Tidakkah kita cuba memperbodohkan orang lain?
3) Electrical Engineering
  • Saya kadangkala panas hati dengan insan yang kurang arif dalam "Electric Engineering" namun bercerita sambil mendabik dada seolah-olah mereka tahu segalanya. Saya bukanlah seorang yang bijak tetapi sudah semestinya saya amat tidak bersetuju dengan pembohongan fakta berkaitan bidang saya yang dibuat oleh segelintir pihak agar mereka kelihatan "cool".
  • Hukum ohm yang mudah langsung tidak dapat dijelaskan maka amat kelakar apabila mereka ini boleh bercakap dengan tentang mencipta loji kuasa elektrik. Mungkin mereka tidak pernah mengetahui "pain in the ass" untuk memahami/mengaplikasi ilmu yang dipelajari.
  • Tetapi yang pastinya mereka ini mempunyai ilmu yang tinggi dalam seni pembohongan dan memperbodohkan orang.
  • Mereka hanya mengambil kursus berkaitan elektrik di pusat kemahiran(*saya tidak merendahkan mereka yang mengambil kursus elektrik asas*) tetapi berbohong tentang aspek kejuruteraan elektrik supaya kelihatan hebat di mata rakan-rakan.
  • Mungkin rakan-rakan yang tidak mengetahui akan terlopong mendengar cerita namun saya pastinya tidak dapat menerima pembohongan tersebut. Saya sendiri tidak pernah menggunakan fakta yang betul agar kelihatan hebat di mata rakan-rakan saya.
  • Mengapa mesti berbohong? Hinakah bercerita kisah sebenar tentang ilmu yang diperoleh daripada kursus asas elektrik? Mungkin ilmu yang dipelajar tidak mampu menandingi tahap "engineer" namun ia pasti membawa manfaat kepada diri dan masyarakat? Mengapa mesti berdusta lagi?
~~Sekian~~

p/s: suhu di Edmonton pada waktu ini adalah -10 Celcius.. Saya hanya memakai seluar pendek dan sehelai baju nipis!!!!!

p/s/s: Lebih baik berdiam diri daripada berdusta

p/s/s/s: aku x kesah korang nak puji negara luar lebey or nak keji government Malaysia... Tapi tolong jgan kasik fakta yang salah.. x malu ke dok tuduh orang macam2 sedangkan benda mudah mcm buang sampang dalam tong pun ramai yang x paham bahasa...

Tuesday, February 15, 2011

Valentine Day

Assalamualaikum,

*short post*

  • Today is Valentine day in Canada.
  • I'm pretty sure that every Muslim realizes celebrating Valentine is haram. (*Use your Mr. Google to find tonne of articles on this issue*)
  • Hub Residence(*this is my on campus residence*) administration was serving free cookies and fruit punch to everyone for about an hour between 11 am to 12 pm.
  • I don't celebrate Valentine but thanks to HUB for giving me free cookies :-)
  • HUB MALL = student residence + shopping mall + International student center + busiest public transit center in Edmonton. Such a nice place :)
View from my "crib"
Maple leaf cookies?

~~Sekian~~

p/s: because we can't eat flowers..

Monday, February 14, 2011

Insanity!!

Assalamualaikum,

  • Want a healthy body?
  • Want to increase fitness level?
  • Nice and tight abs?
  • Strong arm?
  • Looking for full body workout?
Then, I would suggest you to try "Insanity" by Shaun T.


Features

  • 60 day program.
  • 40 minutes per day
  • 6 days in a week.
  • Totally INSANE!!!
  • Suitable for men or women.
Reminder

  • Don't ever give up throughout this program.
  • Your body will feel good after 1st week of program. Don't stop!!! Keep doing it.
  • Whenever you feel like giving up, think about your target. It's not about nice body but a health and fit body.
  • While this program is great, you have to control your diet too. Take more protein and carbohydrate. Say NO to fat.
Personal Experience

  • INSANE!!! feel like giving up on my 1st day.
  • back pain + muscle pain + dizzy + loss appetite in my 1st week.
  • 2nd week= much better.
  • I did this program just for fitness purposes only. Friend of mine asked me to do it with him as he is so determined to lose his weight before going back to Malaysia.
  • Oh yea.. My friend had lost 7 kg in 3 weeks!!!
  • It's all about "willpower". Everyone can do it.
~~End~~

p/s: badan cergas = minda cerdas.

p/s/s: berat aku x ilang sbb aku mmg dah kuruih

p/s/s/s: Jangan hanya menunggu "Valentine" yang haram untuk menghargai pasangan hidup "halal" anda :)

Friday, February 11, 2011

Abu dan Mat

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

*Sambungan kisah Abu dan Mat*

Mat: Kasar betul la ayat ko nie.... Aku member dengan ko almost 10 tahun ko bukan xleh cakap elok2x kat aku... ni bukan cara Rasullah berdakwah la bro.

Abu: hehehe.. kasar ek? aku ingat orang macho cam ko ni yang bisa mengaku juara rempit kalis suma benda... :PP

Mat:yela... ayat ko menusuk kalbu.. mentang2 ko x isap rokok.. sedap la ko ckp.

Abu: Alaa Mat bukan slalu kan? antara semua luka yg ko dapat time rempit, yg mana satu ko paling ingat? yang paling sakit kan? ko mesti dah malas amik corner sampai lutut terkoyak sebab kes ko patah kaki aritu...

Mat: Meghajok r aku dengan ko.. kang aku ckp mesti aku kena lagi..

Abu: Kita kawan selama 10 tahun kan? Dah berapa kali aku nasihat ko dengan cara lemah lembut supaya berhenti merokok.. Banyak kali kan...

Mat: hehehe....ade ek?

Abu: tue la ko.. bila aku cakap elok2 bukan ko nak dengar pun.. yang ko tau sengih pastu hembus asap tu kat muka aku.. cool kan?

Mat: Aku tau rokok ni bahaya... bukan aku xleh baca kat kotak rokok nie.. terang2 ni haaa "merokok membahayakan kesihatan"

Abu: Alhamdullilah sebab ko sedar benda tu... tapi kat rokok tue pun tulis "Merokok membunuh" kan? x kasar ke ayat tue mat? dah berapa ribu kotak ko beli selama nie.. x cukup kasar ke ayat tu mat? ke ayat aku lagi kasar dari fact kat kotak tue?

Mat: alaaa.. aku beli bukan aku bca benda tue pun.. hari-hari dah aku tgok benda yang sama je.. tapi aku tau la merokok tue merbahaya.. terfikir jugak nak berhenti merokok.

Abu: Then ko tau yang merokok tu juga haram?

Mat: Itu fatwa negara lain kan? Mesia x kuar lagi kan fatwa tue?

Abu: Ko nak bagi sedap diri ko.... sbb tue cakap mcm tue.. sedangkan ko tau benda tue salah atau tidak kan? Eh nak tanya lagi nie... Apa beza gambar yang SLR dan kamera biasa amik?

Mat: SLR gambar dia jelas. compact ni plak blur...

Abu: Aku harap la ko tgok benda nie cam ko guna SLR la jgak.. Apsal benda yang jelas camni ko xleh trima tp dalam masa yang sama ko ngaku suka benda yg jelas.. Sudah jelas kan hukumnya haram kenapa masih bersembunyi di sebalik pendapat yang samar tentang rokok?

Mat:Hurm bro.. tapi ko kena tau yang hidayah tu milik Allah.. bukannya milik aku atau ko.

Abu: yea aku tau.. aku cuma nak ko reflectkan SLR dalam hidup ko... Dah mengaku sukakan benda yang jelas, jadinya cuba apply dalam hidup skali yea bro :) Hidayah milik Allah tetapi kalau kita tidak berusaha, susah jugak kan nak dapat hidayah?

Mat: Aku sedang berusaha la nie... ko tue jgn pandai tembak aku je... cube la doakan aku sekali... ni tidak ntah ape kena ko malam nie... siap baling bom wooo.... terguris hati aku :(

Abu: Ko ingat x lagi masa ko sounds si Ali masa ko mintak donation untuk Palestin? Ali cakap cukuplah sekadar berdoa kesejahteraan mereka. Pastu ko balas "Cukupkah sekadar berdoa sedangkan kita ada kemampuan untuk menyumbang sedikit tenaga dan wang?" Ko nak aku ulas panjang2 lagi ?

Mat: haaa.. cukup2x.. ni komfem ni tembak aku balik la kan?

Abu: hehe.. aku tegur ni bro... free je .. x mintak donation pun... Aku cakap agak kasar sebab aku rasa selama ni aku dah byk tegur ko + kempen kerajaaan + ceramah tentang rokok + iklan anti rokok = sudah sangat banyak untuk... tapi ko makin ensem dok isap rokok...

Mat: yela2x....tapi kan Abu.. ramai je orang kita dok isap rokok nie...so bukan aku sorang je la yang wat benda salah kan? hehe

Abu: kenapa mesti mereka? kenapa bukan kita? Sharing is caring ek?

Abu: Eh bro... Kalo aku nak bukak "Restoran Babi Halal" kat pekan nie ok tak? Khas untuk penggemar daging babi.

Mat: ko jangan wat kerja gila Abu.. benda tue haram kot.. sedap2 ko je nak bagi dia halal.. kalo ko wat cmtu.. bukan setakat aku... satu kampung pergi berdakwah dekat ko. Daging babi itu kotor bro dan haram... cuba ko check google tentang babi... memang logik la babi tue diharamkan.

Abu: laaaaa... aku ingat selama ni ko x reti nak Google... pernah carik tentang rokok? pernah tengok bahan2 dalam rokok?

Mat: ni laen bro.. mana ade orang Islam bukak kedai jual babi.. xpenah lagi orang wat.. rokok ni lain.. ramai orang hisap rokok tapi hidup bahagia je... cakap mati pucuk tapi aku tgok ramai je dapat anak.... anak kembar lg kot member aku dapat. hahaha.

Abu: kire selama ni kita buat something sebab persepsi la yea? Jika kita tinggal dalam komuniti yang mengamalkan zina maka kita pun boleh mengamalkan zina. macam itu ke bro? Cuba tanya diri sendiri.. Kita hidup berlandaskan ape? kenapa kita solat yea? kita solat sebab semua orang solat? Ingat bro.. Kebiasaan yang berlaku dalam sesuatu masyarakat tidak bererti ia benar dari segi Islam.

Mat: Headshot lagi...

Abu: Aku faham ko nak aku ckp lemah lembut... Tapi ko bukan saudara baru dalam Islam kan? Ko cerdik pandai... ko pandai Google... ko boleh membaca tulisan... ko bleh mendengar nasihat... ko tau babi itu haram... Sampai bila harus aku mendodoi ko dengan kata-kata manis wahai sahabat?

Nota: Mungkin dosa merokok tidak sebesar dosa berzina dan lain-lain dosa besar tetapi Ibn Abbas r.a menegaskan bahawa dosa kecil pasti menjadi dosa besar apabila berterusan atau kesannya benar-benar memudaratkan.

~~Sekian~~~

p/s: Terserah kepada setiap individu untuk mendengar dan menilai...

p/s/s: Ade beza ke terjun bangunan dan mati terus dengan makan racun sedikit demi sedikit... Sama saja sebenarnya.. cuma persepsi yang menghalalkannya...

kalau masih sudi membaca lagi

Thursday, February 10, 2011

Sebab ia percuma

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

*Dialog rekaan*

Abu: Eh Mat.. Apsal ko beli SLR?

Mat: Pergh abu.. kalo ko menghargai seni mesti ko angkat gak kot. Gambar yang SLR amik cantik cam pemandangan yang dilihat oleh mata manusia. memang cun la abu.

Abu: Tapi kan Mat. Bukan ke SLR tu mahal x beragak kan? X rasa membazir ke Mat?

Mat: Benda baik mesti mahal bro... kalo nak murah.. ko pakai kamera besa sudeyh... hehe.

Abu: Ko sayang x SLR ko tue?

Mat: hoit Abu... ini macam bini aku tau... mahal benda ni aku beli... dah lepas shoot aku lap2 skit dia punya lens.. kena gna kain spesel bro. bukan pakai hentam je.. pstu kena la tutup lens tue dengan cover dia.... then baru simpan dalam beg nie.. benda mahal bro.

Abu: ko cakap SLR terbaik sebab gambar yang SLR amik kaw2 mcm pemandangan mata manusia kan? kalo cmtu aku x yah la gna SLR... baek aku tgok dengan mata aku je.. hehehe.. btoi la ape ko ckp tue... mmg gambar dia cantik tp kalo mata kita ni x berfungsi dengan baek xde makna gak SLR tue kan?

Mat: tau xpe. sbb tue aku jga dia elok2 supaya dia bleh berfungsi dengan cantik dan bagi manfaat kat aku dan negara.. haha.. poyo x ayat aku?

Abu: Ceh.. Ko jga SLR baek gila.. tp ko jga x mata ko?

Mat: ni aku pakai spek rayban ni sbb x nak silau la..

Abu: bukan la bro.. mksud aku ko jga x nikmat Allah tue? Mata ko tue mmg digunakan untuk kebaikan or sebaliknya... Mata yg ko gna utk shoot SLR tue rasanya bagi manfaat ke? gambar ape yg ko amik selama nie bro? Kalo ko jga lens tue cantik bagi cantik kaw2, cmna plak ko jga mata tue?

Mat: hurmmm...

Abu: Memang la ko dilahirkan dengan mata yang sempurna tanpa bayaran. ko sayang SLR tue sebab mahal kan? mata tue anugerah Allah kan? kita x bayar pun langsung walau sesen. bayangkan kalo 1 hari nikmat yang percuma ni pemilik dia tarik balik daripada kita? Xkan nak tunggu Allah letak bayaran bagi sebiji mata baru kita nak pelihara mata kita nie kan bro?

Mat: Alaa bro.. jangan serius sangat... hehe

Abu: Mat.. aku bukan nak tembak ko sbb ade kamera mahal.. itu rezeki ko.. aku pun hepi sbb ko bleh shoot gambar aku.. hehe.. tp aku nak ko pikir tentang hidup erti hidup kita nie. Aku nak tanya nie.. Kalo aku pinjam kamera ko, then secara x sengaja adik aku bagi calarkan kamera mahal ko?

Mat: hahaha.. komfem la aku x marah.. cuma aku nak terajang ko je..

Abu: Kalo aku bayar ganti rugi ok? ko bleh beli baru kan?

Mat: Ko bayar duit mesti la aku senyum kat ko.. hehe.

Abu: Habis tue ko x sayang nyawa ko? At least SLR tu kalo rosak, ko bleh carik duit n beli yang baru..kalo nyawa? ko nak beli ke? ko ingat Azie yang ngaku tangkap lentok kat ko tue pun sanggup mati utk ko? ko pikir la bro... SLR ko sayang gile... tp mulut ko dok sedap hembus asap rokok? tue ke cara ko sayang nyawa bro.. SLR nak calar pun x berani.. nyawa n tubuh badan yang sihat ko bagi jahanam je... sebab dapat free ke bro?


~~Sekian~~

Tuesday, February 8, 2011

Wishlist

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

  • Terdetik ingin membeli sebuah kamera DSLR sejak beberapa hari yang lepas. Pada mulannya saya hanya menyangka impian tersebut sekadar lamunan namun keinginan ini semakin bertambah.
  • Oleh itu, saya akan mula menyimpan wang bagi membeli kamera ini dalam masa yang terdekat.
  • Saya juga akan memberi tempoh selama sebulan untuk diri sendiri bagi melihat samada keinginan ini hanya sekadar suka-suka atau satu minat yang serius.
  • Saya sebenarnya berminat untuk bermain dengan kamera DSLR kepunyaan rakan-rakan saya namun disebabkan kamera tersebut bukan kepunyaan saya, maka keinginan tersebut sedikit terbantut kerana risau akan mendatangkan kerosakan terhadap kamera mereka.
  • Sudah tentu berbeza sekali jika kita belajar secara percuma dengan belajar menggunakan wang saku sendiri. Kita akan menjadi lebih serius kerana memikirkan pelaburan besar yang telah dibuat bagi mencapai sesuatu.
  • OH yea. Saya bukannya jenis yang mengikut fesyen atau gaya sesetengah individu.Sudah lama sebenarnya saya mula memikirkan untuk membeli kamera DSLR iaitu sejak tahun 2007 setelah melihat kecantikan gambar yang dihasilkan oleh kamera rakan saya,Ariff Shazwan.
~~Sekian~~

p/s: DSLR= big bucks.... start savings :)

p/s/s: Pemilik DSLR x cool pun kot kalo dok bawak kamera kat tengkok ke hulu ke hilir.. tp bila tgkap gambar guna mode auto n gambar cam compact camera.

p/s/s/s: kalo nak cakap aku ni jnis ikut orang rasany dah lama kot aku angkat benda ni since berlambak budak2 kat UoA ni ada DSLR sejak dari aku smpai Kanada. Kalo aku beli skunk ni pun x dah dikira rare or cool kot

Monday, February 7, 2011

Angin yang berbeza

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

*bunyi telefon..........*

Dialog

B: Ang apa habaq la nie? aku dapat no tepon ang kat ****** Awat ang x cakap kat aku ang blaja kat sana?

Akmal: Hurm.... lost contact kot bro... sape nie ek *muka innocent*

B: laaaa ang lupa dah nooo kat aku...aku nie ***** dlu kita naek bas skali p skolah..

Akmal: haaaa... yeaaaa... *x ingat pun* awat ang call aku nie?

B: Weyh. aku la ni minat dgn audio keta.. suma motoshow yg audio speaker boom2x aku pg.. aku nak buh taruk kat keta ****** aku.....

************bla2x...**********************************************************


bla2x.*********************citer ttg keta n audio lagi*****************************

****audio itu dan ini*********************************************selama 15 minit!!!!

Akmal: okes2x.... dah tue ang call aku nak bgtau apa sbnarnya?

B: Ang blaja letrik kan? msti ang reti nak bg speaker aku jdik lg power.. baru menjerit bro!

Akmal: ZzzZZzzzZZZzzZZ.. aku blaja letrik tp aku x reti nak adjust2 speaker kasik letup bro.

B: laaaaaa... aku ingat ang blaja kat kanada power sgt.....

Akmal: *feels annoyed* Apa lg ang nak tnya?

B: Weyh kat sana audio2 suma tue murah x? kalo murah bleh x ang beli utk aku? aku borink dah gna brg2 local nie.

Akmal: helo!!!! helo!!!!! helo!!!! aku x dgr la suara ang bro!! heloooo *letak tepon terus tido*

Angin berbeza

  • Saya amat kurang berminat untuk mengubah sesuatu terutamanya pada kereta dan motosikal kerana saya yakin jurutera yang membinanya telah melakukan yang terbaik dari segi keselamatan dan keselesaan. (*kalau ubah komputer xpe kot*)
  • Semasa berumur belasan tahun, saya hanya memekakkan telinga tatkala rakan-rakan bercerita tentang pengubahsuaian motosikal mereka terutamanya di bahagian ekzos.
  • Saya juga berasa pelik melihat insan-insan yang memasang audio kereta sehingga bunyi dapat didengari oleh pengguna jalan raya yang lain. (*pelik siot*)
~~Sekian~~

120 hari

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

  • Masa masih berbaki 120 hari lagi sebelum saya bergelar graduan Kejuruteraan Elektrik dari University of Alberta.
  • Saya juga sudah menerima surat arahan lapor diri daripada penaja saya iaitu Yayasan Tenaga Nasional pada minggu lepas.
  • Saya terfikir untuk melakukan pelbagai aktiviti terakhir sebelum saya meninggalkan bumi Kanada yang banyak mengajar saya erti kehidupan.
120 hari

  • Saya akan mula menjual barangan peribadi saya seperti snowboard, basikal dan perabot rumah.
  • Saya sedang mencari pakej penghantaran barang dari Kanada ke Malaysia. Hajat di hati ingin membeli beberapa barangan elektronik yang harganya mahal di tanah air.
  • Saya sedang memikirkan pakaian yang ingin dibeli bagi kegunaan majlis "Iron Ring for Engineers" dan majlis konvokesyen.
  • Saya masih merancang untuk transit selama seminggu di sesebuah negara dalam perjalanan pulang ke Malaysia seperti yang dilakukan sebelum ini. Hajat melawat China dibatalkan kerana saya malas untuk memohon visa pelawat di kedutaan.
  • Kepulangan saya pada kali ini hampir pasti tidak membawa sebarang cenderahati dek barangan saya sendiri yang sudah terlalu banyak untuk dibawa pulang ke Malaysia.
  • Saya masih berkira-kira untuk mengambil peperiksaan "Fundamentals of Engineering" pada bulan 9 April ini. Kelulusan peperiksaan ini tidak penting bagi jurutera mengamalkan profesionnya di Malaysia dan Kanada namun ia merupakan syarat utama untuk menjadi jurutera di Amerika Syarikat. Saya tiada masalah untuk mengambilnya sebagai sebahagian daripada rancangan masa depan tetapi tarikhnya yang bertindih dengan "final year project presentation" mendatangkan sedikit masalah.
  • Saya hanya mahu mengoptimumkan hari-hari terakhir saya di Kanada dengan sebaik-baiknya kerana saya mungkin tidak berpeluang untuk menjejakkan kaki ke sini lagi pada masa hadapan.
~~Sekian~~

p/s: Februari=Krisis kewangan :(

Sunday, February 6, 2011

Guinness World Record

Assalamualaikum,

Wednesday, February 2, 2011

Resolusi Februari

Salam,

  • Saya gemar mencatatkan sebarang perbelanjaan harian saya dalam buku bajet. Tabiat ini diamalkan oleh saya sejak belajar di Kanada.
  • Ini tidak bermakna saya seorang yang kedekut atau bakhil tetapi langkah ini membantu saya merancang kewangan dengan berkesan.
  • Sekurang-kurangnya saya tidak perlu menyusahkan diri memikirkan aliran wang keluar masuk sekiranya segala rekod ditulis dalam buku yang mudah dirujuk pada bila-bila masa.
  • Sejak dari bulan pertama saya di Kanada iaitu September 2007, saya sudah membuat komitmen untuk mengasingkan elaun sara hidup sebanyak CAD *** sebulan bagi simpanan masa depan. Alhamdullilah sehingga hari ini saya belum pernah menyentuh wang simpanan tersebut.
  • Untuk menyimpan duit memerlukan azam yang kuat. Sebagai contoh jika rakan-rakan menyimpan wang sebanyak RM 50 setiap bulan tetapi pada bulan kedua menggunakan wang tersebut untuk membeli seluar jeans maka simpanan tersebut pastinya terjejas. Simpanan mesti mempunyai target seperti keperluan masa depan atau kecemasan bukannya untuk tujuan bersuka ria.
  • Jika rakan-rakan ingin membeli seluar jeans, maka simpanan berasingan untuk membeli jeans perlu dibuat tanpa menganggu simpanan yang sudah dibuat. Ini amat penting agar kita lebih berdisiplin dalam kewangan.
SEDEKAH

  • Jangan biarkan tangan kiri mengetahui sedekah yang dilakukan oleh tangan kanan. Jadi tidak perlu diceritakan berapa banyak amal jariah yang dilakukan oleh kita dalam kehidupan seharian. Namun tiada salahnya melatih diri melakukan sesuatu kebaikan dengan konsisten. Pernah dengar ungkapan "membaca sekurang-kurangnya sehelai Al-Quran selama setiap hari lebih baik daripada membaca Al-Quran sebanyak 30 juzuk tetapi hanya pada satu malam".
  • Rezeki yang dinikmati oleh hambaNya adalah berkat usaha dan dengan IZINNYA.
  • Andai kata kita mampu menyimpan duit untuk mencapai sesuatu azam demi kepentingan diri sendiri. Kita juga perlu melatih diri untuk menyumbang kewangan untuk membantu insan-insan yang kurang bernasib baik.
  • Di saat kita makan "Sundae McD", ada pihak yang sedang kelaparan di suatu tempat di dunia ini. Pemberian kita mungkin tidak mampu menghapuskan kemiskinan mereka tetapi sekurang-kurangya meringankan penderitaan mereka.
  • Saya menyeru rakan-rakan untuk melatih diri untuk meringankan tangan bagi menghulurkan sumbangan kewangan kepada insan yang memerlukan secara konsisten.
  • Wang RM 10 amat rendah nilainya di MidValley tetapi sangat besar nilainya di masjid dan juga bagi orang-orang yang memerlukannya. Renungkanlah yang memberi rezeki ialah ALLAH bukannya duit yang disimpan oleh kita :)
  • Selamat beramal.
RESOLUSI..

  • Saya jarang "overspending" dalam menguruskan perbelanjaan saya tetapi saya baru sedar yang saya mempunyai satu tabiat yang kurang baik.
  • Walaupun saya mencatatkan perbelanjaan harian saya tetapi saya kurang berhati-hati ketika melakukan transaksi di kaunter menggunakan kad kredit.
  • Ketika membayar barang yang dibeli terutamanya "groceries", saya jarang/hampir tidak pernah melihat harga-harga barang yang dibeli. Saya juga jarang melihat "total price" yang dipamerkan di skrin kaunter. Saya hanya akan memberi kad kredit saya dan seterusnya menandatangani resit tersebut dan berlalu pergi.
  • Apabila tiba di rumah, barulah saya akan mengeluarkan resit tersebut dan mencatatkannya dalam buku saya.
  • Syukur saya masih belum pernah ditipu di sebalik kealpaan saya ketika membeli barang di kedai.(*kalau dah kena baru padan muka kan?*)
  • Tabiat ini hanya berlaku ketika saya membeli "groceries".(* kalau pergi ke kedai sukan or komputer, selalunya akan melihat jumlah harga sebelum membayarnya*)
Kebiasaan

  • Saya akan membelanjakan sekitar CAD 20 setiap kali berkunjung ke "SAFEWAY" untuk membeli "groceries".
  • Saya juga membeli barang yang hampir sama setiap kali ke sana seperti buah-buahan, telur, susu, roti dan sebagainya.
  • Mungkin disebabkan kebiasaan membeli barang yang hampir sama dan harganya yang tidak jauh berbeza pada setiap kunjungan menyebabkan saya kurang memberi perhatian terhadap harga yang perlu dibayar.
  • Namun saya sedar sikap ini tidak membawa manfaat kerana akan mendatangkan bahaya kepada diri saya.
  • Jadi mulai hari ini saya berjanji untuk melihat/mendengar/meneliti harga "groceries" sebelum membayarnya. Insya Allah.
~~Sekian~~

p/s: Assignment x siap lagi dow...

p/s/s: Welcome home!

p/s/s/s: FormSPRING!!! pergh seminggu x bukak ade 20 soalan tetapi aku xkan reply semua yea since soalan cam repetition ngan seblom2 nie plus soalan dtg drp anonymous....

Sunday, January 30, 2011

Sibuk

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

  • Kesibukan yang agak teruk sejak beberapa minggu sehingga tidak sempat membuka blog ini.
  • Sindrom "malas ketika tahun akhir" mula melanda diri tetapi pada masa yang sama banyak kerja yang perlu dilakukan.
  • Gambate!!! Insya Allah I can do it

Friday, January 21, 2011

Korea Selatan Bahagian 6

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

  • Kami telah melawat sebuah kawasan perniagaan yang mirip seperti Petaling Street bagi membeli cenderahati untuk dibawa pulang ke Malaysia.
  • Kawasan ini menjual pelbagai barangan buatan Korea pada harga yang murah. Kami terserempak dengan beberapa rakyat Malaysia yang datang ke Korea semata-mata untuk membeli "brooch" yang dikatakan berkualiti tetapi dijual pada harga yang murah. Kami diberitahu "brooch" yang bermodalkan RM 20 boleh dijual sehingga mencecah RM 100 di Malaysia.
~Pemandangan "business street tersebut"~
~Cuba mencari "brooch" yang cantik~

~Penjual ini telah bermurah hati memberi hadiah percuma kepada kami~

  • Setelah penat berjalan, saya meminta Aminur membawa kami ke restoran makanan Korea. Salah satu tujuan saya melawat Korea adalah untuk menikmati masakan Korea Selatan.
~Makanan sedang dimasak~

~Makanan yang sudah siap dimasak~

  • Kemudian, kami telah melawat sebuah taman yang menempatkan bangunan-bangunan klasik Korea Selatan. Secara kebetulan, kami berpeluang melihat sepasang mempelai rakyat Korea melangsungkan perkahwinan mereka.
~Tempat berlangsungnya perkahwinan tersebut~
~Hakim dan Aminur sedang bermain sejenis permainan tradisional~
~Pemandangan dalam rumah tradisional Korea~

  • Selepas itu pula, kami bergerak muzium perang Korea yang menempatkan pelbagai jenis meriam, kereta kebal dan kapal terbang yang digunakan semasa era perang.
~Tugu dua saudara yang terpaksa berperang kerana berlainan negara~

  • Kami sudahi hari tersebut dengan melawat Seoul Tower. Disini kelihatan ramai pasangan muda Korea yang sedang bermadu kasih. Pemandangan dari puncak menara amat menarik kerana hampir seluruh bandar Seoul dapat dilihat dengan jelas.
~Seoul Tower~
~Pasangan muda Korea mengunci nama mereka di sini dan membaling kunci ke gaung di hadapan dengan harapan cinta berkekalan~

~~Sekian~~

Ahmad Shafrin Bin Abdul Aziz

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Yang Berusaha Tuan Pengetua Sekolah Menengah Sains Alam Shah Kuala Lumpur, Tuan Haji Mohd Idrus Bin Abdul Hamid, Yang dihormati Timbalan Pengetua Akademik,Encik Razmi Bin Abdul Razak, Timbalan Pengetua Hal Ehwal Pelajar, Encik Ahmad Shafrin Bin Abdul Aziz, Timbalan Pengetua Ko-Kurikulum, Encik Rijaluddin Bin Che Mat, Guru-Guru Kanan, Guru-Guru Cemerlang, guru-guru, barisan pemimpin pelajar serta rakan-rakan yang dihormati sekalian.

  • Berikut merupakan kata-kata aluan yang pernah digunakan hampir 6 tahun yang lepas ketika saya masih di bangku sekolah. Kadangkala saya kurang gemar berucap kerana terpaksa memulakan dengan kata-kata aluan yang agak panjang yang sudah menjadi suatu kebiasaan bagi sesebuah ucapan pada upacara rasmi.
  • Namun begitu, memori memberi ucapan dengan kata-kata aluan merupakan salah satu kenangan yang tidak mungkin dapat dilupakan sehingga akhir hayat. Terima kasih ASiS kerana pernah memberi saya peluang berucap di pentas yang telah banyak melahirkan insan-insan berwibawa samada dari Sekolah Alam Shah mahupun Sekolah Menengah Sains Alam Shah.
Timbalan Pengetua HEP ASiS

  • Encik Ahmad Shafrin merupakan Timbalan Pengetua HEP ketika saya menuntut di ASiS sehingga beliau ditukarkan ke Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Gombak sebagai Timbalan Pengetua Akademik dalam 2 minggu yang lepas.
  • Beliau merupakan seorang guru dan mentor yang baik pada saya. Beliau sendiri banyak membimbing saya untuk menjadi seorang pemimpin yang lebih berwibawa.
  • Saya agak terkilan kerana saya tidak mungkin lagi dapat melihat kelibat dirinya tatkala melawat ASiS pada masa akan datang. Beliau merupakan antara guru yang rapat dengan saya walaupun setelah saya melangkah kaki meninggalkan ASiS bagi menggapai sebuah cita-cita.
  • Walaupun adakalanya saya kurang bersetuju dengan pendapat/idea beliau namun saya masih mengagumi daya penakulan beliau dalam meneliti sebarang masalah atau ketika merumus idea demi kebaikan ASiS dan rakan-rakan pelajar.
  • Saya juga percaya ada ketika beliau sendiri tidak bersetuju dengan pendekatan saya sebagai pemimpin namun masih memberi sepenuh kepercayaan kepada saya bagi melaksanakan idea tanpa gangguan daripada beliau. Ini mungkin dilakukannya bagi memberi peluang belajar erti kesilapan dan berusaha untuk mengenal potensi diri.
  • ASiS mampu berdiri gah pada hari ini kerana disiplin yang baik dikalangan pelajarnya. Ketegasan beliau selaku Timbalan Pengetua HEP yang juga Ketua Warden telah membantu menaikkan nama ASiS menjadi sebuah SBP yang unggul di Malaysia pada hari ini. "Top 5 SPM peringkat kebangsaan" selama beberapa tahun berturut-turut seharusnya menjadi bukti kecemerlangan akademik ASiS yang bertitik tolak daripada program pembangunan disiplin dan sahsiah yang jitu.
  • Terima kasih kepada Encik Ahmad Shafrin kerana pernah membimbing saya pada suatu ketika dahulu. Saya mungkin tidak menjadi insan yang diharapkan oleh cikgu namun saya tidak pernah melupakan segala nasihat dan tunjuk ajar cikgu pada saya.
  • Selamat maju jaya di SBPi Gombak.
~~Sekian~~

p/s: TQ cikgu!!

p/s/s: cam dah xde cikgu yang rapat dengan aku je lagi kat ASiS.. aduss.

Thursday, January 20, 2011

Korea Selatan Bahagian 5

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

  • Setelah bersiar-siar di Pulau Jeju selama 3 hari, kami bertolak ke bandar Seoul.
  • Kami menetap di rumah rakan yang juga pelajar University Hanyang.
~Menikmati sejenis makanan Korea yang pertama di Seoul~
~Aminur singgah sebentar di restoran ini bagi membeli makanan "supper"
~Pemandangan University Hanyang pada waktu malam~
  • Kami tiba di bandar Seoul dari Pulau Jeju ketika matahari mula terbenam. Oleh itu, hari pertama di Seoul hanya dihabiskan dengan melawati sekitar University Hanyang sahaja.
~~Sekian~~

p/s: Terima kasih kepada Aminur dan rakan kerana membawa kami menjamah makanan Korea. Di Pulau Jeju, kami hanya menjamah roti hampir setiap masa kerana ragu-ragu dengan status halal makanan yang dijual di kedai. Terlalu sukar untuk berkomunikasi dengan rakyat Korea kerana kebanyakannya tidak mampu berkomunikasi dalam bahasa Inggeris.

p/s/s: Pemandu teksi di bandar Seoul agak biadap !!!

p/s/s/s: Sepanjang perjalanan ke dari lapangan terbang Gimpo ke University Hanyang, saya dapat melihat begitu banyak poster penyanyi Korea seperti SNSD dan WonderGirls.

p/s/s/s/s: Jalan raya di bandar Seoul amat sesak dengan kenderaan nasional buatan Korea seperti Hyundai dan Ssangyong.

Change!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

  • Saya ingin berkongsi pendapat tentang drama Jepun lakonan Takuya Kimura yang dirasakan sangat menarik untuk tontonan umum.
  • Drama ini bertajuk "Change" berkisar tentang kisah seorang guru yang diangkat menjadi ahli politik dan seterusnya menjadi Perdana Menteri Jepun yang merupakan salah sebuah negara maju di dunia.
  • Bagaimana seorang guru biasa mampu menjadi seorang Perdana Menteri tidak perlu didedahkan disini kelak kerana akan menjadi "spoiler" bagi rakan pembaca.
  • Kebanyakkan pemimpin yang berada di sekeliling kita berupaya menggapai status tersebut disebutkan faktor pengaruh dan keluarga yang ternama. Namun drama ini menampilkan ciri-ciri yang diperlukan untuk menjadi seorang pemimpin yang baik dan disayangi rakyat.
  • Jepun merupakan sebuah negara yang mengagungkan sistem birokrasi secara ketat sekali. Ini bermakna sebarang perubahan kepada sistem birokrasi yang menyusahkan bukannya sebuah kerja yang mudah walaupun seseorang itu berstatus Perdana Menteri.
  • Untuk mengetahui lebih lanjut, saya menyarankan rakan-rakan menonton drama ini. Drama ini mungkin kekurangan unsur romantik yang diburu oleh remaja masa kini namun saya yakin contoh dan pengajarannya boleh dijadikan pedoman dalam membentuk jati diri kepimpinan.
  • Jangan risau kerana drama bukannya ini tidak terlalu serius dan tidak membosankan.


Pengajaran daripada "Change"

  • Seorang pemimpin tidak memerlukan pengaruh atau status yang tinggi. Seorang pemimpin mesti berilmu pengetahuan samada dalam hal dunia atau akhirat, akhlak yang baik dan bersopan-santun. (*isu akhirat tidak diberi penekanan dalam drama ini*)
  • Pemimpin mesti bersedia mengaku salah dan bertanggungjawab membetulkan kesilapannya. Seorang pemimpin harus diberi ruang untuk melakukan kesilapan tetapi beliau tidak boleh melarikan diri daripada masalah.
  • Komunikasi yang baik antara pemimpin dan rakyat amat penting bagi memastikan rakyat memahami aspirasi kerajaan dalam membangunkan negara dan juga bagi menjamin pemimpin dapat merasai keperitan menjadi rakyat biasa.
  • Pemimpin memerlukan kumpulan pembantu yang bagus dan bijak supaya beliau mampu merumuskan polisi atau penyelesaian yang terbaik.
  • Seorang pemimpin mesti berkeinginan menjadi ketua kepada rakyat kerana ingin menyelesaikan masalah mereka bukannya bagi mencapai kepentingan diri sendiri.
  • Seorang pemimpin harus tegas dan berani kehilangan jawatan bagi menegakkan sesuatu yang benar. Beliau tidak seharusnya gentar akan isu populariti sekiranya beliau yakin tugas yang dilaksanakan itu berlandaskan perkara yang benar.
  • Seorang pemimpin harus sentiasa mendengar dan berfikiran terbuka terhadap pendapat,aduan atau kritikan daripada mana-mana pihak. Beliau harus bersopan santun biar pun diasak dari segenap pelusuk arah.
  • APABILA seorang pemimpin sudah dipilih secara adil maka beliau MESTI sedar kedudukannya sebagai PEMIMPIN SELURUH RAKYAT bukannya PEMIMPIN SATU PARTI POLITIK. Beliau harus bersikap adil dan melayan rakyatnya termasuk pihak pembangkang yang mengkritiknya tanpa henti tanpa diskriminasi. Beliau harus memberi aspirasi agar rakyat memahami niatnya yang murni bagi kemakmuran negara bukannya memaksa rakyat mengikut setiap kehendaknya.
~~Sekian~~

p/s: Aku setiap kali dengar ucapan takuya kimura dalam cerita ini memang meremang habis bulu roma. Rasa semangat membakar gile.

p/s/s: Sehebat-hebat seorang lelaki, beliau memerlukan seorang insan yang bernama wanita :)

p/s/s/s: ...............

Wednesday, January 19, 2011

Love in Rain ....................... iPhone4

Salam,
  • Pengalaman menggunakan Iphone4 sangat menyeronokkan. Ia bukannya disebabkan rasa "cool" yang datang sebagai pemilik namun kerana kesenangan/kemudahan yang ditawarkan oleh iPhone4.
  • Saya sudah menggunakan iPhone4 hampir 2 minggu dan ingin berkongsi pendapat tentang gadjet ini.
  • Saya membeli gadjet ini pada harga yang lebih murah setelah menggunakan "FIDOdollars" daripada syarikat telefon yang bernilai CAD 120.
Kelebihan Iphone4

  • Skrin "Retina Display" pada iPhone4 amat mengagumkan sekali. Skrin ini ternyata lebih jelas, terang dan terperinci berbanding versi iPhone4 yang lepas.
  • "Capacitive touch screen" amat hebat berbanding "smartphone" yang lain. Pengguna boleh merasakan kelancaran yang nyata ketika melakukan "multi-touch" dan juga ketika "scroll" iPhone4.
  • "Wifi" yang disediakan oleh iPhone4 juga berkualiti tinggi. Sekiranya,iPhone4 mengesan isyarat "Wifi" maka pengguna akan diberi pilihan samada menggunakannya ataupun terus berhubung dengan rangkaian "3G".
  • Pengguna akan terus mendapat isyarat sekiranya sebarang emel dihantar ke dalam akaun beliau. Jadi pengguna tidak akan terlepas sebarang emel yang penting.

~Pengguna diberi isyarat tentang emel baru~

  • Kekuatan sebenar iPhone4 terletak pada ribuan "application" yang terdapat di "Apple Store". Kebanyakannya memberi kesenangan kepada pengguna seperti "online banking", sistem penerbangan, berita semasa,muzik dan sebagainya.
~Antara apps yang terdapat dalam Iphone4 saya~


~Tiket Air Canada saya yang boleh dipapar menggunakan Air Canada apps~

  • "Multi tasking" oleh iPhone4 juga amat menarik dan tidak menyusahkan. Jika diperhatikan gambar diatas, saya mengakses server "Air Canada" ketika bercakap telefon dengan rakan saya tanpa sebarang masalah.
  • "User Interface" yang ditawarkan ternyata amat menyenangkan jika dibandingkan dengan Nokia mahupun Blackberry.
  • Apple Store juga mempunyai banyak "application" yang menarik samada secara percuma mahupun berbayar.
  • Saya amat menggemari cara sms dipaparkan di iPhone4 dalam bentuk "bubble". Ia kelihatan seperti dialog berlaku antara dua insan.
  • iPhone4 memastikan saya sentiasa "stay connected". Skype,YM,Facebook dan pelbagai "social apps" dapat diakses dengan mudah menggunakan Iphone4.

~Bubble~

~~Sekian~~

p/s: Setakat ni je la dulu. nanti aku cuba update lagi . Malas nak sebut tentang kelemahan iPhone4 lagi pada saat ini.



Tuesday, January 18, 2011

Tidur dalam kelas .... ZzzzZZZzzzZZZzz

Salam,

  • Sesi pembelajaran akan terjejas jika seorang pelajar tertidur dalam kelas. Kebanyakkan input yang diperlukan untuk menjawab peperiksaan diperoleh ketika guru/pensyarah mengajar dalam kelas bukannya daripada buku rujukan.
  • Seorang rakan pernah berkata kepada saya bahawa untuk mendapat keputusan yang terbaik dalam peperiksaan adalah mengetahui "expectations" pengajar tersebut.
  • Saya juga beranggapan tidur dalam kelas merupakan kelakuan yang kurang sopan terhadap pengajar.
  • Jika kita selalu tertidur dalam kelas maka sesuatu harus dilakukan kerana sudah pastinya kita sebagai manusia yang berilmu dan berdaya saing enggan berada pada tahap sama hampir setiap hari. Manusia tidak lari daripada kesilapan namun manusia tidak harus berhenti daripada memperbaiki kelemahan diri.
  • Saya juga seorang pelajar namun amat jarang sekali saya tertidur dalam kelas walaupun adakalanya saya berasa sangat letih dan mengantuk ketika cuba memfokuskan mata terhadap kata-kata pengajar di hadapan kelas.
  • Saya ingin berkongsi beberapa cara yang diamalkan untuk mengelakkan rasa mengantuk dan masalah tidur dalam kelas. Ingat!! Jika kita enggan berubah untuk kebaikan maka kita menempah tiket kegagalan.
Saya Tak Mahu Tidur Dalam Kelas.

*Sebelum ke kelas*

1) Tidur yang cukup
  • Tidur yang cukup menjamin kesegaran badan kita pada hari yang berikutnya. Cuba tidur tepat pada waktunya dan elakkan bermain Internet ketika larut malam kerana ianya membuatkan kita terleka akan badan yang sebenarnya sudah keletihan.
2) Mandi
  • Air yang akan membuatkan badan kita kembali segar setelah tidur selama lebih kurang 6 jam.
  • Jika kesuntukan masa, pastikan kita mencuci muka dan menggosok gigi.
3) Sarapan
  • Jangan tinggal sarapan walaupun kita dalam keadaan tergesa-gesa.
  • Sarapan yang baik adalah makanan yang mempunyai karbohidrat yang tinggi seperti roti. Namun begitu, elakkan pengambilan makanan yang terlalu berat kerana akan menyebabkan badan ingin berehat.
  • Kebiasaanya, saya akan bersarapan dengan 2 keping roti bersama "Nutella" dan segelas susu. Jika mempunyai masa, saya akan bersarapan dengan 1 biji telur ayam separuh masak yang dimakan bersama madu.
4) Gunakan masa petang sebaiknya.
  • Gunakan waktu petang untuk aktiviti riadah bukannya tidur.
  • Kebiasaannya, saya akan ke gimnasium atau kolam renang bagi mengisi waktu petang. Entah mengapa, saya tidak boleh mengulangkaji ketika waktu petang.
5) Vitamin
  • Jika ada wang tidak salah untuk membeli multivitamin untuk memberi khasiat tambahan kepada tubuh badan.
  • Saya sendiri mengamalkan pengambilan multivitamin secara tetap setiap hari. Multivitamin yang dijual di farmasi sudah cukup untuk tubuh remaja yang masih lagi kuat dan cergas.
*Dalam Kelas*

1) Makanan tambahan/snek
  • Kadangkala saya akan membawa snek untuk dimakan dalam kelas bagi melawan rasa mengantuk.
  • Elakkan makanan yang mempunyai kandungan garam/gula yang tinggi kerana gula hanya memberi tenaga untuk tempoh masa yang singkat. Lagipun gula yang berlebihan tidak baik untuk kesihatan.
  • Makanan seperti buah-buahan, kekacang atau biskut merupakan makanan yang sesuai untuk dikunyah ketika sesi pembelajaran.
  • Jangan bawa nasi lemak dalam kelas!!!!
2) Banyakkan bertanya
  • Bertanya soalan kepada pengajar juga mampu menghilangkan rasa mengantuk kerana otak bekerja secara aktif bagi memberi tumpuan terhadap jawapan yang bakal diberi.
  • Tambahan pula, orang ramai akan memberi tumpuan kepada kita yang menyebabkan kita berasa lebih berhati-hati untuk tidak tidur dalam kelas.
3) Minuman
  • Saya tidak mengamalkan pengambilan kafein seperti yang terdapat dalam air tenaga dan kopi.
  • Air masak lebih baik kerana mempunyai kandungan oksigen yang tinggi.
4) Tarik nafas.
  • Jika berasa mengantuk, cuba tarik nafas dalam berulang kali.
5) Senaman
  • Gerakkan sendi dan otot badan bagi mengurangkan rasa mengantuk.
  • Pergerakan kecil di sekitar jari kaki dan jari tangan sudah cukup untuk melancarkan pengaliran darah.
  • Elakkan pergerakan yang melampau kerana akan menjejaskan perhatian pelajar-pelajar yang lain.
6)Take a walk
  • Keluar sebentar dari kelas bagi menghirup udara segar.
  • Jika saya terlalu mengantuk, saya akan berjalan menaiki tangga dan kembali ke kelas selepas beberapa minit. Alhamdulillah rasa mengantuk itu hilang dengan begitu mudah.
7) Jangan berangan-angan
  • Angan-angan yang indah akan membuat kita cuba melarikan diri daripada realiti hidup yang hakiki. Akibatnya kita mudah untuk memasuki dunia mimpi yang diharap indah.
  • Fokus dalam kelas!! Tutup telefon bimbit sementara waktu agar kita tidak menerima mesej-mesej yang akan membuat kita tersenyum seorang diri.
8) NO MP3
  • Kita mempunyai sepasang telinga namun pada hakikat manusia normal hanya boleh memproses sejenis audio pada satu-satu masa sahaja.
  • Mungkin beranggapan muzik yang dipasang secara perlahan mampu menghilangkan rasa mengantuk namun sebenarnya ia tidak benar sama sekali.
  • Muzik yang berentak perlahan akan membuat otak berasa tenang sedangkan pada hakikatnya otak diperlukan untuk bekerja keras memproses maklumat.
  • Muzik yang berentak pantas seperti metal/rock pula akan menjejaskan tumpuan pendengaran daripada kata-kata yang disampaikan oleh pengajar.
9) Lempang.
  • Jikalau masih tidak berkesan, sila mintak rakan yang berdekatan untuk lempang muka kamu jika tertidur.
Jangan buat ini untuk elakkan rasa mengantuk

  • Elakkan membawa komputer ke kelas kerana ianya akan menjejaskan tumpuan anda terhadap pengajar. Selain itu juga, kamu berpontensi mendapat dosa secara percuma kerana membuatkan rakan pelajar di belakang tertanya-tanya aktiviti yang dilakukan oleh kamu di komputer. Akibatnya, prestasi kamu dan rakan yang lain juga terjejas.
  • Bermain SMS mungkin boleh menghilangkan rasa mengantuk tetapi akan menyebabkan tumpuan terjejas. Tiada salahnya menutup sebentar telefon bimbit bagi sesi pembelajaran. Cinta sejati tidak akan lari begitu sahaja hanya kerana kita mengejar ilmu pengetahuan. Jadilah siswa/siswi yang lebih bijak dan matang.
  • Elakkan bersembang dengan rakan berdekatan. Mungkin rakan kita sebenarnya ingin menumpukan perhatian daripada membuang masa berbual kosong dengan kita namun disebabkan setiakawan beliau hanya melayan tabiat buruk kita. Sedarlah yang kita bukan pemilik mutlak terhadap diri kita sendiri maka jangan lupa perihal dosa dan pahala.


~~Sekian~~

p/s: JANGAN tidur selepas asar walaupun badan terasa letih. Jika tidak mampu bersenam, cuba berjalan-jalan di kawasan sekitar/shopping komples dan sebagainya.

p/s/s: Aku bukan seorang yang bergantung kepada kopi atau minuman tenaga untuk belajar. Ia berkesan tetapi sementara dan mempunyai kesan-kesan yang kurang baik.