Friday, May 20, 2011

Eh kau lagi layak!

Assalamualaikum

Situasi 1

Abu: Eh. xpe la.. ko la yg patut pergi.

Ahmad: Eh.. Apsal tolak2 nie?Aku x ready la..

Akram: Aku punya bacaan x sedap woo.

Azlan:Insya Allah next time.. korang lagi layak

Situasi 2

Abu: kalo aku yang wat, rasanya kurang afdal nanti

Ahmad: Aku terlupa la.. dah lama kot aku habis skolah..

Akram:Alaa... Pakcik Mael ada kan? mintak dia sahaja la..

Azlan: Laen kali aku buat la.

Makluman: Post ini tidak berkaitan dengan sesiapa tetapi lebih kepada peringatan kepada diri saya sendiri.

Situasi 1

  • Mungkin saya atau rakan-rakan sendiri pernah melihat bagaimana sekumpulan lelaki saling tolak-menolak ketika ingin menunaikan solat berjemaah.
  • Masing-masing agak "segan silu/segan/malas" atau kurang yakin untuk menjadi imam.
  • Agak mengejutkan apabila seorang individu memberitahu bahawa beliau kurang gemar solat berjemaah kerana risau akan disuruh mengetuai solat. Alasan yang diberi, tajwid beliau kurang mantap.
  • Alasan diterima!! Tetapi jika kita sedar bahawa kelemahan/kekangan itu menghalang kita mengejar ganjaran yang besar.. Mengapa kita masih enggan berubah? Oh yea.. Kita terlalu selesa... Oh yea .. kita tidak layak jadi imam... Bagaimana pula jika seseorang berkata kita tidak layak langsung untuk ke syurga? Oh pedih bukan.?
  • Memang benar, sentiasa wujud yang lebih baik daripada kita. Namun tidakkah kita teringin untuk menjadi yang lebih baik?
  • Ya betul!!! Jawatan imam diwujudkan untu tujuan sedemikian? Tapi tidakkah kita terfikir yang semua lelaki adalah pemimpin?
  • Tidakkah teringin kita mengejutkan isteri disisi di waktu subuh dan mengetuai solat berjemaah? Eh x mengapa masih ada lagi lelaki lain yang lebih layak untuk memimpin isteri dan anak-anak kita... Oppsss !!
  • Alaa.. kita bukan nak mati pun lagi.. rilex dlu.. sap kok skit..
Situasi 2
  • Berlaku kematian di rumah kita.
  • Maka berlaku drama di kalangan penghuni tentang pengurusan jenazah.
  • Eh2x.. aku xlayak... eh aku lupa la camna nak solat jenazah.. kita blaja benda tue masa kita Form 3 kot!! ok la.. kalo cmtu kita pnggil je la budak form 3 untuk pimpin solat jenazah.. * ouch sarkastik bukan?*
  • Ya benar!!! kita kontek saja orang masjid... Kasik duit pastu setel la kan. Memang kerja dorang pun wat benda camni.
  • Aku teringin sangat nak uruskan sendiri jenazah "saudara sedaging" aku.. Tetapi aku ni daif betul tentang agama. Ok baguslah abang nie. Semoga kita semua beroleh peringatan. Tapi jangan lepas ni lupa plak azam abang yea? Ingat skit bang... Mati itu pasti!! Mesti abang x nak menyesal untuk kali kedua?
  • Alaaa. Apsal ko ni extemis sangat huh? bukan aku x solat pun? aku cuma x konfiden nak uruskan benda tue suma? yang ko bising apsal? bukan aku x doa untuk si mati pun. Aku sayang si mati.
  • Alasan diterima!! Tetapi sampai bila kita mahu kekal sedemikian? Sebab masih ada yang lebih layak?
~~Sekian~~

p/s: peringatan untuk diri sendiri.

p/s/s: Tidak salah untuk kita memberi ruang kepada yang lebih layak.. tetapi jangan gunakan asyik gunakan alasan tersebut untuk tidak mencuba bagi mengubah diri menjadi lebih baik.

p/s/s/s: Pandai plak melenting bila Amina Wadud jadik imam.. Kita kan x layak?? lulz

2 comments:

Anonymous said...

aduh2xx... menikam kalbu jantung hatiku. nice one bero!

Liana said...

salam,

betul2.. jgn slalu ditolak. kalau camtu, bila diri sendiri nak improve atau belajar? kaalu x cuba, xkan tahu.

WAllahua'lam

jzkk kongsi..