Saturday, September 12, 2009

Baju

Salam ramadan rakan-rakan.

  1. Ramai saudara dan rakan-rakan saya tertanya tentang cara saya mencuci dan menjemur pakaian di Edmonton. Malah ada antara individu terbabit yang membuat telahan nakal bahawabaju saya dikeringkan melalui proses pembekuan.
  2. Malahan ada yang kehairanan apabila memikirkan kain di jemuran boleh kering pada suhu - 15 darjah celcius. Pada pandangan mereka suhu yang tinggi amat diperlukan dalam proses pengeringan. Jawapan ini betul tetapi kurang tepat kerana keadaan yang panas dan kering yang amat membantu proses pengeringan. Walaupun Edmonton mempunyai suhu yang amat rendah tetapi kelembapan udara adalah amat rendah sekali.
  3. Jawapannya, saya tidak pernah menjemur pakaian di ampaian sepanjang saya berada di bumi Edmonton. Sebaliknya, pakaian yang telah dibasuh hanya dimasukkan ke dalam mesin pengering (dryer). Jika di Malaysia, mesin ini hanya terdapat di kedai-kedai dobi tetapi mesin ini merupakan satu kemestian bagi setiap rumah di Kanada.
  4. Mesin ini tidak sesuai digunakan di Malaysia kerana negara kita menerima cahaya matahari yang panjang untuk sepanjang tahun. Berbeza di Edmonton, waktu siang amat pendek ketika musim sejuk. Tambahan pula, suhu amat sejuk agak menyukarkan penduduk Edmonton untuk memegang kain yang basah. Jadi, mesin pengering merupakan alternatif terbaik untuk mengeringkan pakaian di Edmonton.
  5. Walaupun Malaysia menerima cahaya matahari sepanjang tahun, saya percaya mesin pengering juga akan menjadi satu keperluan bagi setiap rumah pada masa depan kerana kemudahan yang ditawarkan oleh mesin ini.
  6. Walaubagaimanapun, saya kurang senang dengan kain yang dikeringkan menggunakan mesin kerana pakaian menjadi terlalu kering hingga mudah reput.
  7. Di bawah ini saya kongsikan bersama beberapa gambar bersama rakan-rakan.

Bilik dobi "HUB Mall"

Bahagian dalam bilik dobi

Mesin basuh


Mesin pengering

Baju yang selesai dikeringkan


p/s: Semalam saya terlepas berbuka puasa kerana tertidur disebabkan demam panas
p/p/s: Orang Malaysia gemar menggunakan perkataan basuh baju daripada menggunakan basuh pakaian mahupun basuh seluar.

13 comments:

Nadly said...

tak sume pakaian leh guna dryer mcm ko cakap dlm no.6.one of my jeans dh koyak sket.

TyRoX SaN said...

yerp... suar aku jeans aku pun dah koyak kat bhagian bwh skali

Fakhrul Islami said...

aku setuju no 3... mcm tu jgk kat jepun...

eh jeans tak leh masuk dryer ke? slama ni aku masuk jeans takde ape pn... tetap utuh lagi kukuh lagi benang-benang kat seluar jeans ak... although dah 2 tahun kne masuk dalam dryer tiap-tiap minggu... mohon penjelasan(haha...ayat poyo sket...) ...

TyRoX SaN said...

ntah la bro... aku pun x sure... nak kata x ori... mana ada levi yg x ori kat kanada... huk2... x sure seyh

Fakhrul Islami said...

pergh... layan levi... ko dah sihat ke blom nih?

TyRoX SaN said...

Fakhrus

*levi's... aku sehat skit tp bdn dok sakit2 lg nie,,,

Fakhrul Islami said...

rajin-rajin la makan ubat...huhu..

FaES said...

pakai dryer mnyebabkan baju mengecik!! hahahaha
well it depends kat type of detergent n water temperature actually...sbb tu r jeans leh rosak...

TyRoX SaN said...

faes: yg jenis detergen tue aku x sure.. tp seingat aku, aku x penah guna yg ade bleach.. plus aku only gna cold water

chokio_nia said...

mahal tak byr dobi kat sne??kat cni kalo convert duit mesia, mang telan air liur ah...ahah

TyRoX SaN said...

chokio_nia: ok la. xde la mahal sgt kalo convert pun.. hoho.. apsal? kat jerman mahal sgt ke? mad ipin x pnah cite2 ape2 pun ttg dobi mahal.. :D

Nadly said...

kos laundry aku inclusive dgn accom fee.so basuh r bape bnyak ko nk basuh kat sini ;)Agaknye tu r pasal jeans aku koyak kot.nmpak je x kering trus aku bubuh lg dlm dryer.

sarah al -idrus said...

woit..knai aku lagi dak????