Pages

Monday, February 18, 2019

Guni Beras

"Ahmad. Jom kita pergi main snow sledge dekat bukit tu. Ramai tengok mat saleh main kat situ. Jom la," ajak Sulaiman walaupun sebenarnya dia tiada pun sledge untuk bermain di situ.

"Ang serius ke bang? Malas la nak beli sledge tu. Nak guna duit untuk benda lain banyak lagi ni," balas Ahmad secara malas.

Ahmad malas baru 4 bulan menjejak kaki ke bumi Canada. Masih banyak benda yang perlu dibeli malah elaun bulanan yang diterima pula hanya cukup-cukup makan.

"Tak payah semua tu. Kita main guna guni beras sahaja. Free of charge! Aku pernah nampak mat saleh main guna guni je," jawab Sulaiman sambil membulatkan matanya dalam usaha nak meyakinkan Ahmad.

Berguling Ahmad dan Sulaiman saat guni beras yang sepatutnya menjadi lapisan punggung mereka terbang dibawa angin. Akibatnya mereka menuruni bukit tersebut dengan laju dengan hanya beralaskan seluar sendiri. Teras kebas dan pedih saat mereka melanggar bonggol kecil yang tidak rata sepanjang perjalanan turun.

Sampai sahaja di kaki bukit kelihatan beberapa anak kecil beranak mata biru terkekek melihat orang asing yang berguling-guling menahan kesakitan. Ahmad terasa nak menyembur muka Sulaiman kerana mengajak dia main di situ menggunakan guni beras. Malu dapat sakit pun dapat.

Namun perasaan itu terbantut apabila seorang lelaki datang menyapa Ahmad dan Sulaiman.

"Are you okay? You may take this as I'm leaving. And please be careful," ujar lelaki itu sambil menghulurkan alat sledge miliknya dan berlalu pergi.


No comments: