Pages

Sunday, February 3, 2019

Pandangan Malam

"Assalamualaikum," ucap Ahmad saya dia menguak pintu utama rumahnya.

Rumah tersebut sudah ditinggalkan hampir 2 bulan lamanya. Meremang bulu roma di tengkuk Ahmad saat dia meraba raba mencari kotak agihan elektrik rumah bagi menghidupkan lampu rumah. 

Ahmad terasa ada sesuatu di belakangnya. Dia rasa ingin berlari namun terfikir reaksi paniknya hanya akan menyebabkan isteri dan anak anaknya menjadi lebih tak keruan. Benarlah di saat semua ketakutan, seseorang perlu menjadi lebih berani demi yang lain.

Selesai membersihkan diri, Ahmad terus melaungkan azan di bilik bacaan. Sekali lagi bulu roma sehingga di muka pun rasa terpacak. Ahmad hanya mengabaikan perasaannya dan terus menghabiskan azan Maghrib.

"Arghhhhh!!!!" jerit Ahmad sekuat hati saat dia sedang jatuh dari tingkat 20. Apakan daya untuk melawan graviti yang abadi.

Ahmad memejamkan mata sambil cuba mengimbau kenangan manis membesarkan Alia, Iris dan Maya. Rupanya Ahmad hanya bermimpi ngeri dan dia sebenarnya masih bernafas.

Tetapi Ahmad dapat merasakan ada sesuatu yang sedang merenung tajam ke arahnya dari arah dapur. Kelam kabut Ahmad cuba mencari telefon untuk membuka bacaan ayat suci Quran.

Bacaan berkumandang tetapi pandangan itu masih ada. Ahmad terus memejamkan mata walaupun jantungnya masih berdebar. Demi mereka yang sedang tidur

No comments: