Pages

Saturday, May 10, 2008

Selamat Hari Ibu.....

Rakan-rakan sekalian,

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan "Selamat Hari Ibu" kepada ibu saya sendiri, Puan Asma Binti Salim dan juga kepada semua ibu-ibu di seluruh dunia. Saya sedar mungkin ucapan ini agak awal memandangkan Hari Ibu akan disambut pada 11 Mei ini namun saya khuatir kerana kesibukan saya mungkin tidak sempat untuk "publish" topik ini tepat pada masanya.
bersama ibuku di stesen keretapi Alor Star


Coretan

Saya ingin bertanya beberapa soalan kepada rakan-rakan sekalian...

1. Ingatkah kita tarikh lahir ibu kita?
2. Berapa agaknya nilai kasih sayang kita terhadap ibu jika dibandingkan dengan kasih sayang kita terhadap insan yang mulia ini?
3.Jika diberi pilihan antara kekasih dan ibu. Yang mana satukah menjadi pilihan kita?



Seperti biasa, soalan ni amat ringkas dan saya beranggapan rakan-rakan boleh menjawabnya dengan mudah sekali. . . . . .

Sebelum itu saya ingin berkongsi sebuah lagu ciptaan yusof islam yang berkisar mengenai insan bernama "IBU".




RAkan-rakan,

Mari kita mengambil sedikit masa untuk mengenangkan tentang jasa dan pengorbanan ibu kita terhadap kita. Ingatlah rakan-rakan, tanpa insan ini kita tidak akan merasa panas sang mentari malah kita tidak akan dapat menikmati keindahan ciptaan Allah S.W.T.

Pernahkah kita melilit bantal di perut kita selama 3 jam berturut-turut? Apakah rasanya membawa bantal itu ke mana-mana? Sudah tentu perit dan merimaskan. Tetapi ingatkah kita bahawa ibu kita mengendong kita di dalam rahimnya selama 9 bulan sebelum melahirkan kita ke muka bumi ini. Rakan saya pernah berkata "Biasa la kalo mengandung selama 9 bulan tue, dah mmg yang tue keja seorang perempuan". Indah benar kata-kata rakan saya ini yang seolah-olah memperlekehkan pengorbanan seorang ibu terhadap anaknya.Sesungguhnya bercakap menggunakan air liur lebih mudah dari melakukan sesuatu benda.

SAyangilah ibu kerana tiada galang ganti bagi seorang insan yang mulia ini.

SELAMAT HARI IBU...


~~TyRoX~~

No comments: