Pages

Wednesday, July 9, 2008

Masa yang berlalu

Salam Sejahtera,

Saya baru sahaja pulang dari menonton filem "Hancock". Namun begitu, entri saya pada kali ini tidak mempunyai sebarang kaitan dengan filem berkenaan.

Agak lama saya menyepi dari menulis blog kerana keletihan dan kesibukan dalam menjalani kehidupan seharian ketika musim panas di Edmonton. Beberapa rakan seperjuangan juga telah tiba di Edmonton sejak beberapa hari lepas untuk mengambil "summer course" yang bermula pada 7 Julai 2008. Dalam mengisi masa saya dengan rutin harian, baru saya sedari yang masa berlalu begitu pantas. Saya masih teringat kenangan berada dalam kelas "Calculus" yang diajar oleh Dr. Veneira Hrimiuc. Disebabkan keputusan peperiksaan "Calculus" saya pada semester musim luruh 2007 tidak begitu baik, saya tidak mempunyai motivasi yang tinggi bagi memahami subjek ini. Keadaan ini bertambah parah apabila saya mula tawar hati dengan gaya pembelajaran yang diterampilkan oleh pensyarah ini. Namun begitu, saya sedar yang sejarah lalu boleh berulang jika saya tidak melakukan sesuatu bagi mengubah persepsi saya tentang subjek ini. Syukur ke hadrat illahi kerana memberi saya kekuatan untuk mengatur pertemuan dengan pensyarah berkenaan. Sememangnya saya mempunyai perasaan rendah diri untuk bertanya sesuatu kepada pensyarah kerana kurang keyakinan untuk berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris walaupun bahasa ini tidak sesukar yang disangkakan. Benarlah kata pepatah Melayu, "Malu bertanya sesat jalan". Hasil pertemuan tersebut telah mengembalikan semula keyakinan saya untuk mendapat keputusan yang cemerlang dalam subjek ini. Pensyarah berkenaan juga telah memberi nasihat tentang cara belajar saya yang perlu diubah jika saya ingin melihat impian saya menjadi kenyataan. Terima kasih Dr. Hrimiuc. Setelah berjuang habis-habisan demi mencapai sebuah kejayaan, keputusan semester musim sejuk benar-benar membuat saya tersenyum. Saya bersyukur kerana berkat usaha saya untuk membuktikan kemampuan diri di persada antarabangsa bukanlah sekadar "Impian Mat Jenin". Namun begitu, semua insan di bumi Allah ini harus sedar yang kejayaan bukan destinasi terakhir kita tetapi ia adalah peniup semangat untuk meneruskan perjuangan selagi darah mengalir dalam tubuh kita. Tetapi janganlah kita berputus asa dan menyalahkan diri mahupun takdir sekiranya kita diuji dengan kegagalan. Sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya. Insan yang diuji oleh Allah dengan pelbagai dugaan bukanlah kerana Allah bencikan hambanya tetapi kerana Allah sayangkan semua hambanya(Ar-Rahman, Ar-Rahim).

Buat pengetahuan semua, saya telah mengambil dua subjek bagi mengisi cuti musim panas yang berakhir pada 3 september 2008. Subjek yang diambil oleh saya pada ketika itu ialah Bahasa Inggeris dan "Calculus". Tujuan utama saya dan rakan-rakan mengambil subjek-subjek ini ketika musim cuti panas adalah untuk mengurangkan bilangan subjek yang perlu diambil ketika semester musim luruh 2008. Ketika musim panas, para pelajar hanya perlu lulus subjek yang diambil untuk mendapatkan kredit dan gred yang diperoleh tidak akan dikira dalam GRED PURATA KUMULATIF(CGPA). Namun begitu, saya difahamkan hanya 2 subjek dibenarkan untuk musim panas kerana CGPA saya akan dikenakan "adjustment" sekiranya saya gagal memastikan "10 course load" untuk semester yang akan datang.

Kebaikan "Summer Course"

1.Gred tidak akan mempengaruhi CGPA.
2.Boleh mendapat kredit bagi subjek berkenaan dengan lulus subjek yang diambil.
3.Semester yang pendek.
4.Kelas kecil = peluang berinteraksi dengan pengajar
5.Mempunyai banyak masa untuk mengulangkaji bagi peperiksaan.
6.Amat sesuai jika seseorang pelajar sedar mengenai tahap kemampuannya yang agak lemah dalam sesetengah subjek pembunuh.

Keburukan "Summer Course"

1. Mengurangkan "course load". Para pekajar yang tidak mempunyai "credit" yang cukup dari semester yang sebelumnya tidak digalakkan mengambil "course" ini.
2. Kelas diadakan hampir setiap hari.
3. Kelas dijalankan bagi tempoh masa yang lebih panjang = mendatangkan keletihan dan kebosanan.
4. Kebanyakan pelajar tidak mempunyai motivasi yang sepatutnya ketika mengambil "course" ini kerana fikiran mereka terbayangkan cuti "summer" yang perlu diisi dengan keseronokan.
5. Kebanyakan pelajar juga hanya meletakkan sasaran bagi mendapatkan gred lulus sahaja bagi subjek yang diambil.


Kesimpulan....

1.Kejayaan dan kegagalan adalah sebahagian dari hidup seorang manusia.
2.Usaha berterusan dan tawakal kepada Illahi merupakan cara terbaik untuk mencapai kejayaan di dunia mahupun di akhirat.
3.Allah Maha Mengetahui. Kita harus redha dengan ketentuan illahi kerana DIA lebih mengetahu dari hamba-hambanya.
4. Jangan putus asa selagi hayat dikandung badan kerana Allah mengurniakan kita kekuatan yang secukupnya bagi kita berusaha di muka bumi ini dan mencari keredhaanNYA.
5. Masa berlalu begitu pantas jadi jangan kita sia-siakannya kerana kelak kita akan menangisi masa yang berlalu meninggalkan kita.
6.Yakin terhadap sendiri terutama jika kita bergelar seorang pelajar. Kita tidak akan rugi walau satu sen pun jika kita merendahkan ego kita bagi mendapatkan nasihat dari insan-insan yang berilmu dan berpengalaman. JANGAN MEREDAH HUTAN YANG GELAP JIKA TIADA SEBARANG CAHAYA!!!!

p/s: SAya nak tidur....

~~TyRoX~~

3 comments:

Anonymous said...

Aku kagum dgn ko. Selamat berjuang sahabatku =)

Btw, summer course kat McGill ni masuk dalam CGPA. So same je..

N aku rase tak banyak masa laa utk summer course nih. Mcm lagi sakit adela~

Anonymous said...

btw, hancock tak best!!!!!

TyRoX SaN said...

aha...

anem2... rajin ko mengomen blog aku ni msti sbb ko x borink kat umah kan?

lai2x.