Wednesday, September 17, 2008

Satu Impian Satu Kehidupan..

Salam rakan pembaca,

Sebelum memmbuka bicara, saya ingin mengucapkan," Selamat menjalani ibadah puasa dalam bulan Ramadan al- Mubarak". Tahun ini juga merupakan tahun kedua bagi saya dan rakan-rakan berpuasa di Edmonton,Alberta,Kanada. Namun begitu, waktu berpuasa agak panjang pada tahun ini kerana awal Ramadan jatuh pada penghujung musim panas. Seperti yang sedia maklum, waktu siang lebih panjang daripada waktu malam pada musim panas.

Semester baru....

Semester baru sudah bermula hampir dua minggu. Ini bermakna sudah 2 minggu saya tinggal di rumah baru yang terletak dalam kampus. Walaupun rumah ini tidak sebesar rumah yang didiami oleh saya ketika musim panas lalu, namun harga dan lokasi membuatkan kediaman ini menjadi rebutan ramai pelajar. Sewa bulanan bagi unit yang mempunyai 4 bilik tidur hanya CAD 362.00 yang ternyata amat murah jika dibandingkan dengan rumah-rumah di sekitar University of Alberta. Sewa ini juga meliputi kos utiliti seperti air, elektrik dan gas. Saya amat berpuas hati untuk tinggal di rumah ini biarpun terpaksa melabur sejumlah wang untuk membeli perabot untuk bilik tidur.

Apabila direnungkan kembali, saya merasakan cuti musim panas lalu berlalu dengan pantas sekali. Rutin harian saya pada ketika itu adalah bekerja hampir setiap di Winners. Apabila pulang dari kerja, saya dan rakan saya iaitu Razly akan menghabiskan masa lapang dengan sesuka hati. Waktu untuk tidur dan bermain ketika semester akademik terpaksa dikawal kerana menyedari kerja-kerja rumah dan laporan makmal sentiasa membelenggu diri. Malah saya yakin rakan pelajar terpaksa memikirkan perihal peperiksaan yang sentiasa membuatkan kita semua berwaspada.Situasi ini ternyata berbeza ketika musim panas yang lalu. Saya dan rakan gemar meluangkan masa untuk menonton drama-drama Korea apabila pulang dari tempat kerja. Aktiviti hujung minggu pula diiisi dengan lawatan berbayar ke panggung wayang dan berjalan-jalan di sekitar Edmonton. Suasana seperti itu benar-benar memberi keselesaan kepada saya kerana tidak perlu memikirkan tanggungjawab sebagai pelajar yang perlu mendapat keputusan cemerlang bagi setiap semester sebagaimana yang ditetapkan oleh Yayasan Tenaga Nasional.

Syukur ke hadrat illahi kerana doa dimakbulkan ketika musim panas yang lalu. Elaun sara hidup bagi pelajar tajaan Yayasan Tenaga Nasional telah dinaikkan setaraf dengan elaun yang dinikmati oleh pelajar tajaan Jabatan Perkhidmatan Awam. Terima kasih.


Peristiwa Semalam

iPod yang digunakan oleh saya selama hampir setahun gagal berfungsi secara tiba-tiba. Ketika itu saya cuba untuk mengubah lagu yang dinyanyikan oleh Utada Hikaru kepada lagu yang seterusnya. Saya cuba berfikiran optimis dengan menganggap masalah tersebut dapat diselesaikan apabila iPod saya disambungkan ke komputer. Jangkaan saya meleset sama sekali kerana masalah terbabit tidak dapat diselesaikan walaupun saya sudah mencuba untuk "restore" iPod saya.

Dalam kesedihan pasti ada sinar harapan. Saya berasa gembira apabila mendapati "warranty" yang ditawarkan oleh Apple Canada masih sah sehingga 30 Disember 2008. Hati berasa sukacita apabila memikirkan pihak Apple akan menggantikan iPod yang rosak ini dengan iPod yang baru. Buat pengetahuan rakan pembaca, polisi "warranty" di Kanada amat menyenangkan para pengguna. Sekiranya barang yang dibeli rosak dalam tempoh "warranty", barang gantian akan diberikan tanpa banyak soal.

Impian untuk mendapat iPod baru lebur pada jam 11.45 malam (15/09/2008) lebur apabila iPod saya secara tiba-tiba dapat berfungsi dengan baik tetapi saya kehilangan kesemua data yang disimpan dalam iPod. Secara purata iPod saya mengambil masa selama hampir 10 jam untuk di"restore" oleh komputer........

Sebuah Impian.

Setiap individu mempunyai impian masing-masing kerana impian yang membuatkan kita bersemangat untuk meneruskan satu kehidupan.

Contohnya:

1) Saya mempunyai impian untuk menjadi seorang jurutera elektrik yang disegani dalam bidang profesional dan bidang sosial. Saya juga berharap dapat memiliki gelaran IR. dalam usia 30-an

2) Paklah mempunyai impian untuk kekal berkuasa sebagai Perdana Menteri sehingga tahun 2010.

3) Anwar Ibrahim mempunyai impian mengubah Malaysia pada 16 September 2008 walaupun secara hakikinya tarikh tersebut sudah berlalu. Beliau mungkin akan melakukan perubahan pada impian tersebut agar ianya dapat dicapai jua.

4) Seorang bapa membanting tulang siang malam kerana mengimpikan keluarga yang bahagia dan selesa buat isteri dan anak-anaknya.


Jadi, setiap individu bermula dari rakyat biasa dan pemimpin negara pasti mempunyai impian tersendiri dalam kehidupan seharian. Impian masing-masing pasti tidak akan berkubur dengan begitu sahaja walaupun setiap individu diasak dengan pelbagai rintangan dalam mencapai sasaran terbabit.

Contoh:

a) Impian asal saya yang ingin bergelar seorang juruterbang tetapi impian ini terpaksa ditangguhkan kerana kos untuk bidang terbabit agak tinggi. Namun begitu, saya berusaha untuk memastikan impian ini dapat dicapai di masa depan.

b) Impian asal Anwar Ibrahim ternyata lebur. Yang pastinya beliau tidak akan membiarkan impian tersebut berkubur begitu sahaja setelah mencanangkan cita-cita ke seluruh dunia.


Di saat setiap individu termasuk saya memikirkan soal impian yang besar masih terdapat yang hanya mengimpikan sesuap nasi untuk diri dan keluarga. Saya pasti insan-insan ini juga mempunyai harapan untuk menjalani hidup yang selesa seperti jiran tetangga mereka. Namun begitu, insan-insan yang kurang bernasib baik ini hanya mampu menjadikan impian terbabit sebagai sebuah harapan yang tidak kunjung tiba kerana kehidupan mereka yang umpama " Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang."

Lebih menyedihkan, di saat kita enak diulit mimpi setelah kekenyangan dengan makanan berbuka puasa masih terdapat yang kesejukan di tepi jalan menagih simpati dari insan lain. Hati seorang ibu/bapa pastinya hancur luluh apabila si anak merengek kelaparan. Namun apakan daya, dek kesempitan hidup yang melampau, si ibu hanya mampu memeluk anaknya yang semakin kehilangan berat dari hari ke hari.

Saya pernah merungut kepada ibu saya kerana hanya menyediakan makanan yang ringkas untuk saya. Ibu cuba memujuk saya dengan menjelaskan bahawa beliau kehabisan wang dapur bagi bulan berkenaan. Namun begitu, darah muda ini cuba memberontak walaupun si ibu cuba untuk memujuk anak kecilnya. Sekarang saya sedar betapa bertuahnya diri ini kerana mempunyai keluarga di saat insan lain menangis kerana kehilangan insan tercinta. Sekurang-kurangnya saya mampu menikmati makanan walaupun secara ala kadar sedangkan insan yang kurang bernasib baik merintih dan menangis ketika menyuapkan sisa makanan orang lain ke dalam mulut anak mereka.

Gambar: 23 orang rakyat Indonesia mati ketika berhimpit-berhimpit bagi mendapat wang zakat dari seorang hartawan di Indonesia.

Tragedi meyayat hati ini ternyata menyentuh hati masyarakat terutamanya bagi umat Islam yang sedang menjalani ibadah puasa. Demi mendapatkan wang zakat yang bernilai RM 16( jumlah yang kecil bagi sebahagian besar rakyat Malaysia) , nyawa sebahagian daripada golongan ini tergadai. Sememangnya kita terutama rakyat Malaysia amat bertuah kerana masih mampu makan dan minum dengan secukupnya walaupun kadar kemiskinan di Malaysia masih tinggi.

Bulan Ramadan Bulan Mulia.

Ibadah zakat yang diwajibkan dalam Islam kepada golongan yang berkemampuan bertujuan untuk membantu golongan yang kurang bernasib baik menjalani kehidupan yang lebih selesa terutamanya pada Hari Raya Aidilfitri. Oleh itu, janganlah kita mengelak diri daripada mengeluarkan zakat kerana ianya bukan hanya untuk meringankan beban golongan ini malah ibadah ini merupakan salah satu daripada Rukun Islam.

Marilah kita membanyakkan ibadah sunat seperti bersedekah dalam bulan Ramadan. Jika kita risau wang yang kita sedekahkan akan disalahgunakan oleh sesetengah pihak, kita boleh menyalurkan sumbangan secara terus ke pada pihak yang memerlukan seperti anak yatim, ibu tunggal mahupun masjid. Walaupun sumbangan tersebut tidak mampu memberi kemewahan kepada golongan sasaran namun ia mampu meringankan beban mereka dalam menjalani kehidupan seharian.

Kemiskinan membawa kepada kekufuran. Namun ia tidak bermakna golongan miskin adalah golongan kufur. Setiap insan haruslah berusaha untuk memajukan diri dan keluarga agar tidak dihimpit kemiskinan. Kemiskinan akan membataskan kemampuan seseorang untuk beribadah kepada yang Maha Esa dengan sempurna malah boleh menjejaskan institusi kekeluargaan.

Sehubungan dengan itu, saya ingin menyeru rakan-rakan pembaca untuk tidak melupakan saudara-saudara kita yang berada dalam kesusahan kerana ianya menjadi tanggungjawab yang dipikul oleh kita di dunia dan akhirat. Hidup ini umpama roda. Ada masanya kita berada di atas tetapi ada masanya juga kita akan berada di bawah cuma kita tidak mengetahui bila waktu tersebut bakal menjelma.



Penulis bersama Ali Ashraf selepas sesi fotografi untuk Salam Perantauan



P/s : Selamat Hari Jadi kepada Ahmad Fuad Fudhail

~~TyRoX SaN~~

6 comments:

mr khamsani said...

Blog anda mempunyai rencana yang bagus. Telah di"bookmark" dalam firefox saya. Akan datang,di"link"kan dalam blog saya. Keep it up!

ami said...

huhu..
kenapa nmpk mcm sedih sgt gmba nk htr salam perantauan tuee..kih3..
muka ali xleh blahh...hoho..
kirim salam kt ali..lamo xdgr kaba..

bubye
amie

xXPheOniXx said...

anwar ibrahim juga disebut..
sinis giler ayat ko.. hahaha

by the way..
mmg kesian dgn orang kat indonesia..
orang malaysia takmo bersyukur lagi dgn apa yg ada.. semua nak tunjuk diorang betul and tanpa disedari kita sedang menuju ke jalan yg boleh membawa padah..

moga2 Malaysia terlepas dari apa2 bala...

TyRoX SaN said...

hoho...

credit skit untuk anwar.. bagi dia faymes. dia kan ramai member/supporter kat north america nie.

lagipun... anwar dan rakan2nya juga habis-habisan berjuang untuk kebebasan blog.

so kalo ade sape2 nak wat crita ttg anwar. dia patut rsa bangga walaupun dia pun x suka kalo orang mengutuk dia.....

TyRoX SaN said...

terima kasih brader khamsani....

terima kasih juga kerana member akses awam terhadap blog saudara

farahhanani said...

selamat berpuasa.

saya juga mempunyai impian boleh bawak kapal terbang. lesen PPL mahalnye oi.

budak juniors okla 3 orang kat sini.
murahnye rent, bestlah hidup.

ok selamat belajar and budak2 montreal yg steady semua kirim salam.