Tuesday, October 27, 2009

Tidak perlu menjadi jembalang

Salam rakan-rakan,

Saya ada mendapat emel daripada hamba Allah agar saya membuat video tentang cara belajar supaya anaknya dapat mempraktikkannya dalam pembelajaran. Terima kasih di atas cadangan tersebut namun saya masih belum mampu melaksanakannya. Insya Allah saya akan membuat sambungan untuk edisi "Mari Belajar" di kala ada masa terluang.

Rakan-rakan yang dihormati sekalian,
  • Pertama sekali, mari kita memanjatkan kesyukuran ke hadrat Illahi di atas limpah kurnia-Nya terhadap diri kita.
  • Sesungguhnya kita perlu bersyukur kerana diberi nikmat menjadi seorang manusia seterusnya khalifah Allah di muka bumi ini. Alhamdullilah kerana kita juga diberi nikmat Islam dan Iman kerana untuk bertaqwa pada Maha Pencipta.
  • Kita hendaklah bersyukur dengan pemberian Allah kepada kita dan beringat segala pemberian ini hanya bersifat sementara sahaja. Oleh itu kita hendaklah menggunakan segala nikmat yang ada dengan sebaik-baiknya tetapi dalam batas yang ditetapkan oleh agama Islam.
  • Sebagai contoh, nikmat akal yang sempurna merupakan salah satu nikmat yang amat bernilai bagi seorang insan. Penggunaan akal membolehkan manusia membezakan antara hitam dan putih malah manusia berupaya untuk meningkatkan dirinya. Walaubagaimanapun, jika penggunaan akal itu tidak berlandaskan batas-Nya, bahana bakal menjelma. Malah kita juga akan leka terhadap Maha Pencipta yang memberi nikmat akal kepada manusia yang dikehendakiNya.
Kisah Jembalang
  • Setiap kali menjelang 31 Oktober, pasti ada peristiwa yang berlaku dalam lipatan hidup warga Edmonton. Pada hari ini, saya akan melihat manusia berkelakuan " bodoh atau kurang sempurna akal" berpakaian dengan cara pelik atas nama "COOL".
  • Adakah kita berpakaian pelik semata-mata ingin digelar "Cool" atau atas alasan " Just for fun guys". Aktiviti ini mungkin nampak menyeronokkan bagi insan yang mahu membutakan mata mereka. Persoalannya, adakah insan-insan ini menggunakan nikmat ALLAH itu dengan sebaiknya.
  • Islam tidak pernah menghalang umat daripada berhibur tetapi ada batas-batas yang perlu dipatuhi. Sebagai contoh, Islam melarang keras pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim kerana perkara sedemikian boleh mendatangkan fitnah dan pelbagai gejala sosial.
  • Ini bahananya jika kita terlalu mengagungkan akal dan kebebasan hak asasi manusia melebihi peraturan Yang Maha Esa.
  • Walaupun Al-Quran tidak menyebut yang Haloween haram disambut oleh umat Islam secara jelas tetapi umat Islam seharusnya menggunakan akal untuk menilai perkara yang baik atau buruk. Perkara asasnya mudah, jika mana-mana perbuatan kita itu bertentangan dengan mana larangan-larangan asas maka secara automatiknya perbuatan kita adalah salah
  • Ingatlah rakan-rakan yang Al-Quran itu bersifat universal maka jangan kita pertikaikan kandungannya. Jika terdetik rasa hebat melangkaui Al-Quran dalam diri maka saya cadangkan rakan-rakan bermuhasabah diri
Perihal Halloween:


Mari kita lihat beberapa soalan
  • Apakah tujuan kita yang bergelar muslim menyambut Halloween?
  • Apakah latar belakang sambutan tersebut?
  • Apakah aktiviti yang dilakukan pada sambutan tersebut?
  • Apakah kesan daripada menyambut Halloween kepada diri kita?
  • Adakah aktiviti ini menyihatkan badan?
  • Adakah aktiviti ini mendatangkan faedah?
Soalan tambahan:
1)Apakah perasaan rakan-rakan apabila melihat gambar rakan-rakan menyambut "Hallowen" tersiar di muka hadapan Berita Harian.

Jika....... rakan-rakan secara tidak sengaja menyambutnya di kelab malam

1) Apakah perasaan ibu/bapa rakan-rakan apabila membaca surat khabar yang mengatakan anak mereka terbunuh dalam kelab malam yang runtuh? Adakah ibu bapa rakan-rakan akan berasa bangga kerana anak yang dicintai terkorban di tempat "indah" sedemikian?

Jawapan:
  • Rakan-rakan pasti mempunyai jawapan yang baik untuk persoalan yang dikemukan di atas.
  • Rakan-rakan tidak perlu mempunyai taraf seorang mufti untuk mengetahui status sambutan "Halloween". Dengan menjawab soalan di atas saya pasti rakan-rakan yang mendakwa mempunyai akal yang sihat dan sempurna mampu membezakan kaca dan permata.
  • Jika ayat-ayat Al -Quran melarang kita terlibat daripada aktiviti-aktiviti tidak berfaedah seperti ini mengapa kita mesti membutakan minda hanya untuk mengecapi keseronokan? Ujian objektif seperti yang dilakukan di atas juga pasti memberi jawapan yang sambutan ini seharusnya dijauhi oleh umat Islam.
  • Ini membuktikan Islam itu bersifat memelihara kesucian umat-Nya. Peraturan yang digariskan bukan untuk menghukum tetapi untuk menjaga keharmonian umat secara khususnya
  • Mari kita renung hujah-hujah dibawah. Jika rakan-rakan masih berkeras dengan pendirian dangkal tersebut maka saya hanya mampu mendoakan agar rakan-rakan diberi hidayah oleh Allah.

“Katakanlah (wahai Muhammad): Hai orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) apa yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, dan bagi aku agamaku.”
(Surah Al-Kafirun)

Demikian juga penampilan peribadi umat Islam tidak boleh sama dengan umat lain dalam hal-hal bersifat individu, misalnya dalam hal berpakaian, minuman, hiasan rumah, gaya hidup, penampilan dan sebagainya. Hukum Islam jelas dalam hal melarang umatnya meniru atau menyerupai budaya dan cara hidup orang bukan Islam. Ini berdasarkan hadith Rasulullah S.A.W. bermaksud :

“Sesiapa yang mengamalkan perkara yang bukan dari pada amalan kami maka ia akan ditolak.”

( Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Bagi tiap-tiap umat, Kami adakan satu syariat yang tertentu untuk mereka ikuti dan jalankan, maka janganlah ahli-ahli syariat yang lain membantahmu dalam urusan syariatmu dan serulah (wahai Muhammad) umat manusia kepada agama Tuhanmu, kerana sesungguhnya engkau adalah berada di atas jalan yang lurus.
(Al-Hajj ayat 67)


Penutup...

  • Saya fikir hujah-hujah yang diberi sudah cukup untuk memberi penjelasan kepada insan-insan yang masih mahu membutakan mata mereka untuk mengecapi keseronokan.
  • Perkara yang baik itu daripada Yang MAHA ESA manakala yang buruk itu datangnya daripada diri saya.

Notis: kepada rakan-rakan saya yang bukan beragama Islam. Bukan niat saya untuk memperkecilkan agama rakan-rakan. Saya menghormati agama yang dianuti oleh rakan-rakan tetapi saya percaya bahawa Islam ialah agama yang benar. Hormatilah agama saya dan berilah saya peluang untuk menjelaskan kesamaran yang berlaku di kalangan rakan-rakan Muslim. Semoga kita beroleh faedah daripada perbuatan kita.

7 comments:

FaES said...

uhuk3 sungguh terharu membacenye...kp ak tabik ngn ko! rumate mat saleh ak sorg ni aritu pegi parti halloween pakai kostum lembu. and i was like u looked so f***ingly funny man! hahahahah

Sadid said...

aku nk sambut bende laen..tp hari same cane?? hehe~~

chokio_nia said...

hurmm..apsal org german tak sambut ne eh??huuu

jap2..kalo kte g tgk je pastu amek gamba??boleh tak??

Fakhrul Islami said...

nice entry bro...

TyRoX SaN said...

faes:haish ko ni faes.. bukan aku wat surat cinta kat ko pun. hehehe. btw... mmg orang yg pakai kostume cam *&#* je aku tgk.. oppps.. elakkan la bro dari smbut bnda cmni

sadid: ko nak smbut ape sadid? ko nak blanja suma bdk HUB makan kat kabsa ke?

chokia_nia: cmna ek nak jwab soalan tue... aku cuma pikir pada persoalan berfaedah... secara amnya orang2 yg sambut bnda nie pakai topeng n bla2. n malam cmni jgak la kes jenayah meningkat. dalam masa yg sama ramai la jgak orang mabuk pd malam ini. so jika difikirkan kembali perkara yg cuba dilakukan iaitu mengambil gambar saje2 tergolong dalam aktiviti tidak berfaedah malah mungkin mengancam nyawa kita...

fakhrus: kat jepang ade jgak ke?

Ahmad bin Ariffin said...

bagus la mal..ada ayat2 quran sekali =) kat sini tak meriah sgt..dan mmg ramai pun org ada persoalan2 yg sama.

farah_hanani said...

nice article from saifulislam tentang halloween:

http://saifulislam.com/?p=6923

dimanakah posisi iman di dalam hidup kita?