Thursday, May 20, 2010

Darah

Salam,

  • Dalam darah manusia terdapat banyak mineral yang diperlukan oleh tubuh badan manusia. Namun begitu jika terdapat mineral yang berlebihan/berkurangan maka badan manusia tersebut akan terjejas.
  • Semasa saya baru pulang ke Edmonton dari Malaysia pada September 2009, saya mengalami demam panas berpanjangan.
  • Jumpa sahaja doktor, jawapan yang diberikan "Saya hantar awak untuk pemeriksaan darah" (*saya paling benci jarum*). Di pusat pemeriksaan, 6 botol darah disedut.
  • Keesokannya pula saya dihubungi doktor yang sama untuk datang berjumpanya dengan segera. Beliau menyuruh saya mengambil darah sekali lagi dan saya pun menurut sahaja kata-katanya.
  • Saya cuma berharap semua masalah akan selesai apabila melakukan ujian darah yang kedua. Namun jangkaan saya hampa kerana dalam 1 minggu saya terpaksa membuat 5 ujian darah. Amaun darah yang diambil juga rasanya agak banyak kerana setiap kali lawatan purata sebanya 6-8 botol darah diambil.
  • Selepas seminggu, demam saya masih belum pulih malah bertambah teruk.(*rasanya bukan sebab sakit tetapi kerana darah kena hisap dengan nurse k0t*)
  • Doktor pula dengan selamba menjawab bahawa beliau tidak pasti penyakit saya tetapi pasti saya mempunyai penyakit (*mmg la.. kalo tidak xkan aku jumpa doktor kan?*). Doktor tu "give up" dan rujuk saya kepada doktor pakar di hospital.
  • Sebaik sahaja jumpa doktor berkenaan, disuruh saya buat ujian darah lagi. Yang menyakitkan hati, ujian yang dibuat itu merupakan ujian yang sama dilakukan minggu lepas. Alasan yang diberikan, doktor pakar perlukan maklumat baru dan lebih jitu.
  • Selepas seminggu, doktor pakar beritahu yang beliau kurang pasti dengan masalah darah saya tetapi akan mencuba satu jalan penyelesaian.
  • Penyelesaian yang diberi, saya terpaksa membuang/menderma darah hampir setiap minggu di hospital. :((
  • Setelah beberapa bulan melakukan rutin yang sama, akhirnya saya pun berjumpa semula doktor berkenaan bagi mendapatkan penjelasan beliau.
  • Beliau memberi kebenaran saya berhenti membuang darah dengan syarat saya mesti berjumpa beliau sekali dalam setiap bulan.
  • Bulan Mac lepas merupakan kali terakhir saya bertemu beliau dan saya disahkan tidak mempunyai sebarang penyakit. (*bayangkan lepas berapa banyak darah habis baru si doktor nak cakap benda nie*)

~Sekian~~

p/s: Aku rasa aku x sakit pun.Ntah2 doktor saje wat konspirasi nak curi darah aku n wat klon aku... hoho

p/s/s: sakit hati juga sebab kena amik darah banyak kali.. Terbayang muka doktor yang seperti "Vampire". Mujur nurse muka sweet je.hoho

p/s/s/s: Yang baiknya. aku dah x takut dengan jarum. kalo nak pg derma or amik injection dah bleh tengok jarum n ngorat "nurse" yang comel.

p/s/s/s/s: Esok cuti dari khamis sampai selasa..... :))

p/s/s/s/s/s:Hemochromatosis

3 comments:

khusairie said...

Kat canada bukan mudah nk derma darah...aku dh pergi sekali nk derma tp die suruh datang balik selepas setahun duk canada..so mase die ambik darah ko tu..lepas test die buang je..takde nk curik jual nye

IKRAB family said...

alhamdulillah.yg penting sihat dan ceria ok.
p.c.

TyRoX SaN said...

seriey: darah aku laen kot bro.. hahaha... sbb aku hot.. :P

miss shima: tima kasih :))