Pages

Sunday, October 25, 2009

Mari Belajar

Salam rakan-rakan,

  • Ketika saya pulang ke Malaysia tempoh hari ada beberapa insan yang meminta saya berkongsi tentang cara saya belajar.
  • Ada seorang pakcik ini pernah bertanya kepada saya tentang perkara ini tetapi saya menjawab, " Tiada apa-apa yang istimewa pakcik, saya belajar macam orang biasa juga". Mungkin agak kecewa dengan jawapan saya, pakcik itu berkata "Anak tahu tak yang anak ni merupakan aset negara? Pakcik percaya nasib atau rezeki sahaja tidak akan membawa anak sampai ke tahap sekarang nie. Sekarang ini tanggungjawab anak untuk berkongsi ilmu dengan setiap insan yang memerlukannya. Anak tidak perlu berasa janggal atau berasa rendah diri dengan kemampuan anak sebaliknya bersyukur dan bertekad untuk membantu insan-insan lain untuk turut berjaya. Pakcik pun teringin nak lihat anak pakcik melanjutkan pelajaran di luar negara satu hari nanti. Jadi anak tidak perlu segan untuk berkongsi cara belajar anak dengan pakcik. Mana tahu cara anak ini akan membantu kecemerlangan anak pakcik". (Nota: ayat ini diformalkan. perbualan asal merupakan bahasa melayu pasar)
  • Seraya mendengar ayat pakcik itu, saya hanya mampu menelan air liur dan menggangguk sahaja. Bukan niat saya untuk enggan mendedahkan cara belajar saya tetapi saya merasakan teknik pembelajaran saya tidak begitu hebat. Namun setelah mendengar nasihat lebih panjang lebar saya pun membuat keputusan untuk berkongsi cara saya belajar bersama rakan-rakan.

Mengambil Nota
  • Baiklah rakan-rakan, saya mulakan dahulu dengan cara mengambil/menulis nota.
  • Secara jujurnya saya tidak pernah membaca nota saya untuk mengambil peperiksaan PMR /SPM kerana nota saya yang tidak lengkap dan tidak menarik.
  • Sebaliknya saya lebih suka membaca buku teks dan buku rujukan yang dibeli di kedai buku. Walaupunm saya telah berjaya mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperikasaan tersebut tetapi saya percaya teknik belajar sedemikian tidak efektif.
  • Oleh itu, nota yang ditulis oleh kita mesti dalam keadaan menarik dan mudah difahami agar kita tertarik untuk membacanya dengan berulang kali.

a) Bahan-bahan membuat nota


A+ tidak mustahil!!!
  • Pen (sebaik-baiknya 3 warna yang berbeza.... Jangan melebihi 3 warna)
  • "Highligther" pen
  • Pembaris, pemadam, pensel
  • Kertas putih tanpa garis
  • Sebuah fail " binding"
Sebab-sebab

  • Kenapa perlunya warna pen yang berbeza? Saya ingin bertanya kepada rakan-rakan. Adakah rakan-rakan suka membaca buku "kejuruteraan" yang hanya mempunyai tulisan hitam putih atau sebuah buku yang diselitkan dengan grafik dan tulisan yang berwarna bagi beberapa isi-isi penting. Tetapi tolong pastikan bilangan warna tidak melebihi 3 warna!
  • Highlighter pen pula untuk rakan-rakan mengingatkan diri sendiri tentang beberapa isi penting yang disebut oleh pensyarah/guru atau yang ditemui oleh rakan-rakan ketika mengulangkaji nota.
  • Saya gemar menggunakan pen biru untuk nota biasa. Pen hitam untuk menulis tajuk utama atau jawapan kepada soalan contoh dalam kelas. Manakala pensel akan digunakan untuk melukis sebarang grafik dalam nota.
  • Penggunaan kertas putih lebih baik daripada kertas bergaris kerana ia bukan sahaja melatih rakan-rakan menulis teratur di atas kertas peperiksaan yang kosong tanpa garis malah ia mampu membuatkan grafik yang kelihatan lebih mudah untuk dibaca. Rakan-rakan akan mula melihat hasilnya setelah menggunakan kertas putih untuk beberapa ketika.

Yang mana lebih mudah dibaca?... Bayangkan anda mempunya grafik yang lebih kompleks daripada gambar di atas.
  • Menggunakan sebuah fail untuk menyimpan sebuah nota lebih baik daripada menggunakan sebuah buku nota. Ini disebabkan penggunaan fail memberi kebebasan kepada rakan-rakan untuk mengeluarkan nota tersebut dan juga menambah nota tambahan. Sebagai contoh, pensyarah telah menulis semua maklumat di papan putih dan rakan-rakan hanya menyalin semua maklumat yang ada ke dalam buku nota. Bayangkan apabila pulang ke rumah, rakan-rakan menyedari yang rakan-rakan perlu membuat lebih banyak latihan dan maklumat tambahan bagi memahami tajuk berkenaan. Dengan menggunakan fail dan kertas putih, rakan-rakan boleh memasukkan nota tambahan dengan mudah tetapi hal yang demikian tidak mungkin boleh dilakukan dengan sebuah buku nota.
  • Tambahan pula, apabila selesai mengulangkaji nota. Rakan-rakan boleh mengambil sehelai kertas bagi menulis semula maklumat yang dibaca dengan lebih ringkas(peta minda mungkin berguna) tanpa melihat kepada nota asal bagi memastikan rakan-rakan faham akan nota yang dibaca. Maklumat tambahan yang diperoleh daripada buku teks dan juga internet boleh ditambah dengan mudah ke dalam fail.Nota ringkas seperti ini amat kritikal untuk rakan-rakan bagi melakukakan persiapan terakhir untuk menempuh peperiksaan.
  • Selain daripada itu, penggunaan fail membolehkan rakan-rakan menyimpan "assignments", "lab report" dan kertas peperiksaan bersama dengan nota bagi memudahkan rujukan pada masa depan.
"Lab Report" dan "assignment" boleh diletakkan bersama dengan nota
Ini bukan contoh nota yang terbaik... Tetapi ia amat berguna buat saya

p/s: Saya tidak mengatakan penggunaan cara lain tidak baik tetapi saya hanya ingin berkongsi pengalaman saya bersama dengan rakan-rakan. Sebagai insan kita hanya mampu berusaha dan mencapai sesuatu dan selebihnya kita bertawakkal kepada ALLAH

p/s/s: Berdasarkan pengalaman saya, teknik ini banyak membantu saya memahami ilmu yang diajar dalam kelas berbanding teknik yang digunakan saya sebelum ini.

p/s/s/s: Terpulang pada rakan-rakan untuk menilai kemampuan diri sendiri

p/s/s/s/s: Selamat mencuba jika rakan-rakan meraasakan belum melakukan yang terbaik.


10 comments:

Jejak Hamba said...

aku setuju dengan cara ko amik nota, terutama penggunaan file. klu ko nak tau act kat Jepun awal peringkat menengah(seawal 12 tahun) lagi diaorang dah diajar amik nota dan guna file(macam ko buat ni). tapi kat Malaysia, kita sampai ke SPM still gune buku nota. masuk kolej atau universiti baru nak gune file... huhu...

TyRoX SaN said...

fakhrul:

tepat tue bro... byk seyh aku punya improvement sejak aku guna sistem fail... beg aku pun ringan... kalo dulu aku guna nota mmg ssah la... byk gila lompang. pstu penuh dgn staples coz nak tmbah extra info... adusss

Jejak Hamba said...

ko takpe lg stapler, ak sume note2 tambahan yg tertinggal(tertido dalam klas punya pasal), sumenye aku tampal2. buku note nipis pn bleh jd tebal... skg pg class bwak file, kertas kosong alat tulis sket... haha... senang...

TyRoX SaN said...

tp bro make sure ko bwak je notes utk lecture yg sblum tue... coz lecturer mayB sambung lecture yg lepas.... tp ape pun still ringan dr bawak buku nota

Ahlami said...

akmal,

dah mcm pakar motivasi dah!
hehehe

TyRoX SaN said...

woot2x....

skali skala je cik ami.hoho

chokio_nia said...

hooo..apsal taleh pakai lebey 3 kale??hurmmm..

aku nye nota ade 12 kale sume..haha

TyRoX SaN said...

chokia_nia:

hoho.. aku x de la jwapan yg tepat.. tp aku penah lg few motivation camp... suma cam cakap guna lebey dari 3 pen. coz terlalu byk kaler wat pale ko pening nak paham... coz otak ko bukan saje nak simpan ape yg ko baca, tp kena wat extra works nak translate kaler warna warni tu plak.

heheh...


dasat tue guna 12 color... itu nota or epilog sang pelangi?

Anonymous said...

kekeke..bergantung la kot,sekolah aku dah lama pkai sistem fail dari form 1 lagi..sebab buku memang leceh,berat nk bwk page2 yg kosong tu.

Izzat Rahman said...

bagus2x... ni bole bagi lecture kat bdk2x ASiS ni. haha