Pages

Tuesday, May 18, 2010

Kad Kredit

Salam,

  • Kad kredit selalunya dikaitkan dengan kemewahan atau kekayaan. Kebiasaanya di Malaysia sesiapa yang tidak mempunyai pendapatan tetap melebihi had yang ditetapkan maka individu tidak layak untuk memohon kad kredit.
  • Saya juga tidak pernah berminat atau mengetahui lebih lanjut tentang kad kredit sewaktu berada di Malaysia.
  • Saya mula sedar kepentingan kad kredit sewaktu saya mengisi pelbagai borang untuk melanjutkan pelajaran di Kanada. Hampir semua borang yang diisi memerlukan bayaran dilakukan melalui kad kredit. (* owh yea.. ayah saya tiada kad kredit kerana beliau seorang pesara sahaja. Nak pinjam daripada orang lain memang tidak mustahil tapi bayangkan jika ada 5 borang perlu diisi? Terasa segan juga nak minta tolong orang lain*)
  • Bagi menyelesaikan masalah, saya telah mendapatkan kad kredit "prepaid" dari Ambank. Untuk menggunakan kredit kad ini saya cuma perlu "topup" nilai di bank dan ianya boleh digunakan serta merta. (*kadar tukaran Canadian Dollar juga membuat saya susah hati*)
  • Walaupun terpaksa pergi ke bank berkali-kali untuk "topup" kad kredit ini, saya rasa cara ini lebih baik daripada berkali-kali meminta tolong daripada orang lain.
Kad kredit usang yang baru ditemui semula pagi tadi

Fenomena Kad Kredit

  • Beberapa bulan pertama saya di Kanada, tidak terlintas untuk memiliki kad kredit. Namun setelah melihat beberapa pelajar senior menggunakannya maka saya pun tertarik untuk memiliki kad kredit.
  • Setelah beberapa kali memohon dan aksi drama dengan pegawai bank, akhirnya saya berjaya memiliki kad kredit.
  • Memiliki kad kredit sendiri menyebabkan saya mempunyai hobi baru iaitu membeli belah menggunakan internet. Setelah beberapa lama, akhirnya saya dapat mengawal ketagihan membeli belah di Internet setelah menyedari hakikat yang barang yang dibeli murah tetapi ianya tetap pembaziran jika barang yang dibeli bukannya suatu keperluan.
  • Kad kredit bukannya lambang kemewahan seperti yang difahami oleh saya pada suatu masa dahulu. Ianya merupakan satu keperluan penting pada zaman sekarang di mana pelbagai transaksi menuntut penggunaan kad kredit.
  • Kad plastik ini banyak membantu saya dalam mendapatkan tawaran tiket kapal terbang yang murah di Internet. Harga yang murah tidak mungkin diperoleh jika dibeli secara manual di kaunter ataupun agen pelancongan.
  • Bagi memastikan saya tidak "overspending" saya hanya akan menggunakan kad kredit jika terdapat wang yang mencukupi dalam akaun simpanan supaya saya tidak terkesima apabila mendapat bil kad kredit.
  • Kebanyakan orang menggunakan kad kredit sebagai kad hutang (*sesuai la dengan namanya*) tapi saya menggunakannya bagi tujuan memudahkan hidup.
  • Kad kredit ini juga banyak membantu saya mendekatkan jarak beribu-ribu kilometer antara saya dengan insan yang berada jauh di mata.
  • Semalam baru saya sedar yang mata ganjaran yang diperoleh daripada penggunaan kad kredit, boleh ditebus bagi mendapat "gift card" yang sangat berbaloi. :))
~~Sehingga kita berjumpa lagi~~

5 comments:

fuzzree said...

baru aku perasan , apsal nama blog aku kat list ko camtu . siot . haha .

fuzzree said...

tahniah kerana memiliki kad kredit . haha . (mendekatkan dengan yang insan tersayang tu tak boleh blah , haha , loll) .

Ariff Shazwan said...

ewah.. suka dia..

patut bagi a 15% commission.. Penat ak usha website tuh.. haha

Nadly said...

aku de gak. bank sini nye. limit dye just $500. tp ok r utk sume urusan2 online cm ko sbut tu kt sini. Balik gne kt Msia mmg heaven coz convert balik NZD.Huhu.Tp xsume tmpat leyh gne dowh coz dye xde chip.swipe je.

TyRoX SaN said...

fuzzree: hahahaha.. dah ko mmg kacak kot... haish.. mna ada aku ckp yg tersayang.. aku ckp yg jauh di mata kot... isk2x

arep: :)) aku ikut nasihat ko la... redeem next year.. cam simpanan masa depan.. lalalala

nadly: hoho... kat oveC sng kan nak apply kad kredit sbb dia mmg nak kita bankrap kot. hoho.. aah.. dlu krdit card aku x de cip.. haish punya la ssah.. tp skunk dah ade!!! hoyeeeeaaaa