Thursday, June 3, 2010

3 Jun 2010(Waktu Malaysia)

Salam,

  • "Cheesecake oreo" yang dibuat semalam sudah boleh dimakan pada hari ini!!
  • Saya bukan peminat "cheesecake" tetapi tiada salahnya untuk mencuba memasak makanan baru kan?
Resipi
Bahan A (bahagian "base" kek)
1 bungkus oreo
1/4 mentega cair

Bahan B
3 ketul "cream cheese Philadelphia" (8 oz kot kalo 1 ketul)
1/2 cawan gula halus ( nak guna lebih pun xpe... dapat kencing manis jgn saman saya yea?)
1 sudu teh esen vanila (saya skip bahan ni sebab malas nak beli)

Bahan C
3 biji telur ( Kalo korang guna 4 ketul cheese... so guna la 4 biji telur.. okes?)

Cara memasak.

1. Untuk bahan A,blender oreo sampai hancur atau gunakan "oreo baking crumbs" (saya guna oreo crumbs). Patahkan 20 oreo kepada beberapa bahagian kecil.

2. Satukan 1 + 1/4 cawan kisaran oreo dengan 1/4 cawan mentega cair. Selepas itu, tekan campuran ini sehingga padat di bahagian dasar acuan yang digunakan. (*Digalakkan menggunakan loyang berbentuk bulat saiz 9 inci*). Biarkan campuran tersebut seketika.

3. Panaskan oven pada suhu 350 Farenheit atau 180 Celcius.

4. Blend bahan B menggunakan mixer sehingga sebati.

5. Masukkan telur satu persatu dan blend sehingga hampir sebati (* mksudnya x perlu untuk blend sampai kembang yea... Agak2 je.*)

6. Tuang setengah daripada adunan ke dalam loyang. Lepas tue taburkan serpihan kecil oreo yang dipatahkan di "step 1". Selepas itu, tuang baki adunan di atas serpihan2 oreo tadi.

7. Masak selama 40-50 minit. (* korang kena la rajin periksa kek ni.. kalo x boleh hangit*)

8. Selepas itu, biarkan kek sejuk selama lebih kurang 30 min dalam oven dengan pintu oven sedikit terbuka.

9. Sejukkan dalam peti ais untuk sekurang-kurangnya 4 JAM!!!.

10. SIAP!!!

Tips.
1. Cara nak mudahkan untuk blend adunan. Potong cream cheese kepada beberapa bahagian kecil. Lepas itu panas kan cream cheese dalam "microwave" selama 20 minit untuk melembutkannya.

2. Sila PASTIKAN oven betul-betul mencapai suhu yang ditetapkan sebelum memasukkan kek ke dalam oven

3. Bagi mengelakkan kek daripada menjadi hangit di bahagian atas. Aluminium foil boleh digunakan untuk menutup bahagian atas kek kira-kira 10 minit sebelum selesai membakar kek.

4. Digalakkan menggunakan loyang berbentuk bulat saiz 9 inci yang mana bahagian sisinya bersifat mudah alih. Pastikan bahagian sisi ini hanya dikeluarkan apabila kek sudah disejukkan sekurang-kurangnya 4 jam.



~~Sekian~~

p/s: Selamat Hari Lahir kepada insan yang lahir pada 3 June 1988.

p/s/s: Selamat Hari Lahir kepada adik lelaki saya "Mohd Jasmi" yang lahir pada 5 June 1991.

p/s/s/s: Selamat Hari Lahir kepada semua yang lahir pada bulan Jun

p/s/s/s/s: Aku xtau nak cakap kek ni sedap ke x sebab aku mmg x suka cheesecake. Tapi "Pakman" cakap kek ni sedap.. :))

p/s/s/s/s/s: Budak2 Edmonton... 1st come 1st serve... sape nak makan dtg je rumah aku... kalo habis sori yea

5 comments:

AmmarX said...

aku boleh rasakan kasih syg dlm proses membuat kek tu.

TyRoX SaN said...

ammarX:

ah ngade r ko.... meh r makan.

memeyippieyeayeay! said...

awww sweeeeeeeeeeeeeeeett :P

30 sept buat new york cheese bole
HAHAHHAHAH

AreDa said...

tp nape kek tu mcm runtuh je bila ko potong slice2??

p/s::tak bape jd tu sbenarnya...haha

TyRoX SaN said...

miera: new york cheesecake??? haaaa... aku bleh wat tp x leh la wat on 30 sept...

areda: hurm... ni oreo cheesecake la areda... serpihan oreo tu sndri dah gnggu struktur dalaman kek tue.. haish..