Pages

Monday, June 21, 2010

Hipotesis

Salam rakan-rakan,

  • Saya pasti rakan-rakan yang terdedah dengan sistem pendidikan Malaysia kenal atau mungkin memahami maksud hipotesis.
  • Dalam bahasa yang lebih mudah, hipotesis adalah kesimpulan awal mengenai sesuatu perkara yang belum pasti kesahihannya.
  • Jika hipotesis benar dan sahih maka ia akan diterima sebagai kesimpulan akhir. Jika pemerhatian/kajian menunjukkan sebaliknya maka hipotesis ditolak.
Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR)
  • Saya bukan pelajar yang bijak kerana tidak mendapat 5A dalam UPSR :((
  • Saya masih teringat dengan format soalan peperiksaan bagi subjek Sains dimana pelajar dikehendaki untuk mengisi laporan sains yang kosong.
  • Antara maklumat yang perlu diisi adalah objektif, hipotesis, pemerhatian dan kesimpulan.
  • Oh ya. Sains merupakan subjek kegemaran saya ketika di bangku sekolah rendah (*rasanya saya adalah anak emas guru Sains di sekolah :)) *)
  • Di bahagian soalan eksperimen, saya gemar untuk mengisi hipotesis kerana jawapan yang mudah menggunakan perkataan "Semakin". Pelajar tidak dikehendaki memberi jawapan yang tepat kerana hipotesis adalah kesimpulan awal.
  • Contoh hipotesis yang digunakan semasa UPSR. "Semakin bertambah jarak semakin bertambah masa perjalanan". Jawapan seperti, "Semakin bertambah jarak semakin berkurang masa perjalanan " juga diterima sebagai jawapan yang betul.
  • Namun begitu jawapan yang diberi harus mempunyai kaitan dengan soalan yang diberi. Jawapan seperti "Semakin bertambah jarak semakin banyak motosikal di atas jalan" adalah contoh respon yang kurang cerdik.
Universiti

  • Di peringkat universiti, saya tidak pernah memberikan hipotesis seperti yang pernah digunakan semasa di peringkat UPSR.
  • Saya merasa agak janggal jika menggunakan format seperti berikut pada peringkat ini. Malah, saya tidak pernah melihat contoh hipotesis sedemikian sepanjang belajar di universiti.
  • Mungkin cara menulis hipotesis dengan lebih mudah diterapkan di peringkat awal bagi memupuk minat terhadap subjek Sains.
Hipotesis Merapu
  • Disebabkan hipotesis belum terbukti benar maka saya ingin membuat beberapa hipotesis secara semborono. (*notis: sila skip jika tidak berminat untuk baca*)
  1. Semakin bertambah kekacakkan Akmal, semakin bertambah bilangan peminat beliau.
  2. Semakin bertambah kekacakkan Akmal, semakin bertambah bilangan musuh-musuh lelaki beliau.
  3. Semakin bertambah kekacakkan Akmal, semakin bertambah kekeliruan beliau membuat pilihan
  4. Semakin berkurang kekacakkan Akmal, semakin bertambah kedukaan hati gadis-gadis.
  5. Semakin berkurang kekacakkan Akmal, jumlah peminat beliau tetap tidak berubah.
  6. Semakin bertambah kekacakkan Akmal, semakin banyak surat yang diterima dalam peti surat beliau.
  7. Semakin bertambah kekacakkan Akmal, semakin poyo la beliau sehingga menulis perkara tidak berilmiah seperti ini.
  • hoho... tamat dengan hipotesis yang merapu. Rupanya saya masih ada bakat menulis hipotesis setaraf UPSR... (*bangga siot*)

~Sekian~~

p/s: Aku tgh bosan tahap gaban

2 comments:

AreDa said...

hIPOTESIS:Semakin bertambah kekacakkan Akmal, semakin bertambah bilangan peminat beliau.

pembolehubah dimalarkan::penulis blog ini
pembolehubah manipulasi::kekacakkan akmal
p.bergerakblas::peminat akmal

KESIMPULAN ::AKMAL POYO...HAHAHA...

apies said...

hahaha...blja la wei...