Pages

Sunday, February 22, 2009

Hari yang berlalu...

Salam rakan-rakan,

Syukur alhamdullilah rancangan pelajar University of Alberta dan University of Saskatchewan berjalan dengan lancar.

16 Februari 2009

1. Kami bertolak ke Windsor Park untuk mengambil Sulaiman tepat jam pukul 4 pagi. Pemandu kereta pada waktu tersebut ialah saudara Shakir.
  2. Setalah 30 minit perjalanan dari Edmonton, saudara Shakir hanya ditemani oleh alat GPS manakala rakan-rakan yang lain termasuk saya sedang enak diulit mimpi.
  3. Kami dijangka tiba di Banff National Park dalam jam 8.50 pagi. Pada jam 6.30 pagi, hampir kesemua orang dalam kereta sudah terjaga dari tidur.
  4. Kami berhenti seketika di sebuah stesen minyak untuk menunaikan solat subuh dan mengisi tangki minyak yang hampir kosong.
  5. Alhamdullilah, kami tiba di Lake Louise Ski Resort tepat jam pukul 9.03 pagi. Kelihatan kawasan meletak kereta sesak dipenuhi oleh pengunjung-pengunjung walaupun Lake Loise Ski Resort baru sahaja dibuka pada jam 9.00 pagi.
  6. Saya, Rahman dan Sulaiman hanya membeli tiket 'ski lift' sahaja kerana kami sudah mempunyai 'snowboard' sendiri. Manakala Shakir hanya membeli tiket untuk 'T-Bar Area' kerana hatinya gundah gulana teringatkan seseorang. Khusairie terpaksa menyewa 'snowboard' manakala Fayuti pula memilih untuk bermain 'ski'.
  7. Kami bermain di 'resort' berkenaan sehingga jam 4.00 petang lalu terus bergerak ke pekan Banff yang terletak 50 km dari 'resort' bagi mencari hotel yang ditempah.
  8. Waktu malam kami dihabiskan dengan merehatkan badan dalam kolam renang, kolam air panas dan 'dry sauna' yang disediakan oleh pihak hotel. Kemudahan ini sedikit sebanyak melegakan otot-otot yang kejang setelah bermain di kawasan yang lasak hampir satu hari
  9. Sebelum melelapkan mata, kami semua bersetuju untuk tidak pergi ke Lake Louise pada keesokan tetapi memilih Sunshine Village Ski Resort.

Pemandu-pemandu

Kaki Gunung
Beratur menunggu T-BarKetika berada dalam gondola

Di salah satu puncak
17 Februari 2009

1. Kami bertolak dari hotel pada jam 11.00 pagi dan tiba di Sunshine Village pada jam 11.25 pagi. Kami agak kagum melihat 'resort' ini yang tenyata lebih besar daripada Lake Louise
  2. Pada hari ini, Shakir hanya mahu menikmati pemandangan yang indah lalu beliau enggan bermain 'snowboard'.
  3. Setelah menaiki gondola selama hampir 20 minit kami tiba di stesen yang menghubungkan jalan-jalan 'ski' yang utama. Namun begitu, saya kurang berpuas hati dengan beberapa jalan yang terlalu landai hingga memaksa kami membuka 'snowboard' untuk bergerak.
  4. Saya,Sulaiman,Rahman dan Khusairie telah berjaya menawan salah satu puncak tertinggi di Sunshine Village dan berjaya menuruni cerun yang sangat curam dalam keadaan selamat.
  5. Ketika perjalanan pulang dari tengah gunung kami memilih untuk tidak menaiki gondola sebaliknya menggunakan denai sempit yang agak merbahaya. Akibatnya, beberapa rakan dan saya menghadapi masalah ketika menuruni denai sempit berkenaan. Silap langkah boleh menyebabkan kami terbabas ke dalam gaung pada bila-bila masa.
  6. Sebaik sahaja tiba di kaki gunung, saudara Shakir sudah menanti dengan sabar. Kami terus bergerak ke Banff Upper Hot Spring yang terletak tidak jauh dari situ.
  7. Agak meloyakan apabila memasuki bilik menukar pakaian kerana ramai LELAKI berbogel tanpa seurat benang.
  8. Setelah selesai aktiviti kami di situ kami terus bergerak ke bandar Calgary. Syukur alhamdullilah, kedatangan kami disambut dengan makanan yang disediakan oleh rakan-rakan yang belajar jurusan perubatan di University of Calgary.

3 orang pemain 'snowboard'
Khusairie.... lihat dadanya..

Apabila Fayuti terhempas ketika terbang

Sebelum menaiki gondola

18 Februari 2009
  1. Kami bertolak dari rumah rakan-rakan di Calgary pada jam 7.00 pagi ke Konsulat Amerika Syarikat untuk menyelesaikan urusan visa saya
  2. Sebaik sahaja selesai urusan visa, kami terus bergerak pulang ke Edmonton dan berjaya tiba di HUB MALL pada jam 12.45.

Video yang dihasilkan oleh saudara Rahman

PENGHARGAAN.

1. Kesemua rakan-rakan yang terlibat dalam menjayakan rancangan ini
  2. Khusairie dan Fayuti yang sudi datang dari Saskatoon.
  3. Rahman, Shakir, Fayuti, Sulaiman, Khusairie kerana berkongsi gambar.
  4. Zaki,Budin, Bulat,Mustaq, Acap dan Mas.

p/s: insya allah jika ada kesempatan saya akan berkongsi lebih banyak gambar,video dan cerita mengenai perjalanan kami.

PkO said...

haha..besar2..

besar dan menggoda..

Anonymous said...

wau wau wau MasyaAllah.tengoklah banyaknye gunung! i would kill for those views seriously.

good that you have fun. nanti ajarle aku main snowboard ye bile2.

[ske] [tdo] [siang] said...

seronok wahai akmal

aku perlu jealous

jealous!!!!!!!

hak3

farah....

lai2... next year datang la edmonton yang superb. hahaha

khai...

insya allah satu hari nnti ko bleh maen gak

Ahmad bin Ariffin said...

terenya semua org snowboard dlm video tu.tapi tak tau ko mana satu..hehe.

Anonymous said...

ape yang besar dan menggoda??

ahmad..

ko kena tambah power lagi kat spek ko tue.

khusairie..

ade la...

rafizzi said...

alhamdulillah...dapat ku bayangkan keseronokkan meluncur atas salji sambil melihat kebesaran ALLAH =)

SaGiTaGuRLz said...

jelez!!!!!nak join ble...hahaha...kiding...

sot2 oo...besar & menggoda...nak kena korg nie...patutlah kiamat dah nk dekat...