Pages

Thursday, June 6, 2019

Busuk

Bau busuk menusuk hidung sebaik sahaja Ahmad membuka pintu rumahnya.

Ali dan Min hanya menggeleng kepala saat ditanya tentang bau busuk tersebut. Bau yang semakin kuat mula menyakitkan kepala Ahmad.

Tiba-tiba siren kecemasan Hub Mall berbunyi. Ahmad menjengah ke tingkap kayu untuk meninjau situasi. Kelihatan polis kampus mula berlegar-legar di bawah.

"Hey bro. Please evacuate your unit now!" jerit polis tersebut setelah terlihat Ahmad yang terpinga pinga di tingkap.

Tanpa berlengah, Ahmad dan rakan bergegas menuruni tangga Hub Mall.

Di bawah Hub Mall, kelihatan beberapa kenderaan polis dan bomba. Beberapa anggota bomba pula memakai pakaian seperti pasukan Hazmat.

Selang 2 minit, Ahmad menerima sms daripada universiti yang meminta para pelajar menjauhi kawasan Hub Mall kerana dikhuatiri terdapat kebocoran gas beracun.

Timbul rasa kesal di hati Ahmad kerana tidak menyarung baju sejuk sebelum turun sebentar tadi. Dia hanya memakai tshirt nipis dengan seluar pendek kerana menyangka ianya cuma latihan pengungsian bangunan.

Ahmad meluru ke bangunan stesen lrt universiti kerana mula kesejukan sementara Ali dan Min yang berpakaian lengkap bergerak ke downtown untuk mencari makanan. Terasa segan untuk ke berjalan jauh kerana pakaian yang tidak sempurna.

Sementara menunggu, Ahmad mengambil surat khabar dari sebuah peti news yang terletak dalam stesen. Menariknya di Kanada, surat khabar banyak didapati dalam peti news samada berbayar atau percuma.

Yang lebih mengkagumkan Ahmad adalah bagi surat khabar berbayar, sebaik sahaja koin dimasukkan dan peti dibuka. Pelanggan sebenarnya boleh mengambil lebih dari satu surat khabar. Namun perkara demikian tidak berlaku di sini atau mungkin tidak di hadapan Ahmad.


Selepas sejam, kelihatan beberapa anggota bomba mengusung bungkusan hitam dan dibawa masuk ke dalam ambulans. Ahmad segera mencari maklumat di laman sosial dan benarlah seperti telahannya yang bungkusan hitam itu berisi mayat manusia.

Seorang pelajar tahun akhir kejuruteraan kimia telah membunuh diri dengan menggunakan gas ammonia. Mungkin pelajar itu tertekan dan nekad membunuh diri 3 minggu sebelum minggu peperiksaan akhir.

Siapa sangka bulan April yang masih dingin telah meragut nyawa seorang manusia yang hilang kawalan.

No comments: