Pages

Wednesday, June 12, 2019

Masa depan

"Toronto's Airport is closed for take off and landing due to hurricane. We have to reroute to nearby airport. My apology for the inconvenience caused. For those with connecting flight, rest assured that our ground personnel will be more than help to assist," ujar juruterbang melalui sistem audio.

Baru sebentar tadi Ahmad dikejutkan oleh Ali kerana pesawat sudah hampir tiba di lapangan terbang. Dengan tidak semena-mena pula pesawat perlu ke tempat lain untuk tujuan mengisi minyak. Sesungguhnya manusia itu kerdil berbanding kuasa Allah. Walaupun hampir pasti namun jika bukan rezeki ia tidak akan jadi milik kita.

Ahmad cuma mampu berdoa supaya pesawat mereka dapat kembali mendarat di Toronto kerana waktu penerbangan seterusnya ke Dubai adalah lebih kurang 2 jam 30 minit. Harapannya dengan YYZ ditutup untuk perlepasan dan ketibaan maka Insya Allah mereka mempunyai masa yang cukup.

Sekali lagi manusia hanya boleh berusaha dan selebihnya berdoa kerana kita tidak tahu masa depan. Sebaik-baik perancangan kita maka yang lebih baik itu aturan Allah terhadap kita.

Jangkaan Ahmad meleset kerana memandangkan pesawat mereka merupakan yang pertama mendarat di lapangan terbang alternatif maka pesawat mereka adalah yang terakhir akan meninggalkan tempat berkenaan. Akhirnya, pesawat mereka tersadai selama hampir 4 jam dengan mengambil kira keadaan cuaca di Toronto dan menunggu giliran untuk berlepas semula ke Toronto.

"Allah. Sempat ke kita ni Ali nak kejar flight Emirates? Kalau kena tinggal macam mana? Dah la kita tak ambil travel insurance. Nyesalnya. Takkan nak beli tiket lain. Aduii. Padahal kalau beli pun boleh claim je sebenarnya," keluh Ahmad kepada Ali.

Ali hanya membisu. Min pula hanya memandang tanpa sebarang reaksi.



No comments: