Pages

Tuesday, June 11, 2019

YYZ

YEG-YYZ-DXB-KUL adalah destinasi yang tertulis dalam tiket elektronik Ahmad.

YEG : Edmonton International Airport
YYZ : Toronto International Airport
DXB : Dubai International Airport
KUL : Kuala Lumpur International Airport

Kali terakhir Ahmad ke bandar Toronto adalah setahun yang lalu semasa lawatan pengarah baru penaja ke Kanada. Toronto merupakan bandar yang terbesar dan paling popular di Kanada.

Malah ramai juga yang beranggapan ibu negara Kanada ialah Toronto sedangkan yang sebenarnya adalah Ottawa. Di negara barat seperti Kanada, bandar-bandar dirancang dengan lebih teliti mengikut fungsi. Ini bagi mengurangkan kesesakan dan juga memastikan pembangunan yang terancang dalam negara atau negeri. Jika Ottawa hanya sebagai ibu negara, maka Toronto pula sebagai bandar utama yang menjadi pusat perdagangan, teknologi dan juga fesyen. Maka tidak perlu segala kesesakan manusia atau trafik bertumpu hanya di Ottawa hanya kerana ianya sebuah ibu negara.

Hal ini juga dapat dilihat di negeri (province) lain seperti Alberta yang mana pusat pentadbiran terletak di Edmonton manakala bandar utama ialah Calgary yang mengambil masa 3 jam perjalanan kereta.

Walaupun tiket yang dipegang oleh Ahmad merupakan perjalanan sehala, dia teruja kerana bakal menaiki pesawat Airbus A380 yang merupakan pesawat penumpang terbesar di dunia. Yang paling penting lagi tiket sehala ini ditanggung sepenuhnya oleh pihak penaja. Wang yang perlu disediakan oleh Ahmad hanyalah untuk tujuan bersiar-siar selama beberapa hari di Dubai nanti.

Ahmad terlena dalam sementara menunggu pesawat tiba di YYZ. Walaupun Toronto dan Edmonton berada dalam negara yang sama namun perjalanan udara mengambil masa selama 3 jam 45 minit dengan jalan darat tersingkat sejauh 3,288 km.


Ahmad terjaga saat Ali mencubit lengannya dan memberi isyarat pesawat menghampiri Lapangan Terbang Toronto. 

Tiba-tiba lampu isyarat pesawat menyala dan kedengaran sistem audio juruterbang diaktifkan bagi pengumuman. 

"Hi ladies and gentlemen. This is your captain. I would like to apologize for........."



No comments: