Pages

Monday, June 10, 2019

Departure

Selepas 40 minit, kereta abang Syed mula menghampiri Lapangan Terbang Antarabangsa Edmonton.

"Tak perlu kot aku nak sayu. Bukan nak masuk penjara atau hukuman mati mandatori. Insya Allah I'll be back," pujuk hati kecil Ahmad.

Abang Syed menurunkan mereka di balai ketibaan sementara dia pergi untuk mencari tempat letak kereta. Kesempatan itu, Ahmad melihat kawasan sekeliling balai ketibaan.

Terdapat beberapa perubahan disebabkan kerja pembesaran lapangan terbang namun beberapa kawasan masih lagi sama seperti 4 tahun yang lalu. Ahmad masih lagi boleh terbayang saat dia melangkah keluar dari pintu ketibaan dengan memakai jaket putih yang dibeli di Alor Star Mall.

Setiap langkah disusuli dengan pandangan yang tajam walaupun sebenarnya dia sudah beberapa kali ke lapangan terbang sepanjang tempoh 4 tahun itu.

Benar yang manusia akan mula menghargai saat mereka mula kehilangan sesuatu. Entah bagaimana pula rasanya langkah seseorang banduan saat melangkah menuju ke penjara? Jarang sekali kita bersyukur dengan nikmat kebebasan saat kita melangkah bebas.

Ahmad hanya tersenyum saat melalui kiosk Booster Juice. Kenangan meminum air rumput masih menggamit memori malah rasa payau tiba-tiba terasa.


No comments: