Sunday, January 31, 2010

Hari Ini Saya Gembira

Salam rakan-rakan,

  • Saya bangun tidur je hari ini saya rasa sangat senang hati. Jadi saya pun b'cadang utk memasak sesuatu pada hujung minggu.
  • Habis sahaja kelas "French", saya terus ke West Edmonton Mall untuk mencari biskut Marie warna putih. Sebenarnya, saya dah cuba untuk mencari biskut ini semalam tetapi usaha saya gagal.
  • Pulang sahaja ke rumah, saya terus menyiapkan kelengkapan "kek batik".
Bahan-bahan yang digunakan:

  1. 3 biji telur ayam
  2. 1 buku mentega
  3. 1/2 cawan serbuk koko
  4. 1 + 1/2 cawan serbuk milo
  5. 1 bungkus biskut marie warna putih ( jangan guna perisa lain sebab nanti tak sedap)
  6. 1 tin kecil susu pekat manis
Cara memasak
  1. Cairkan mentega dalam kuali.
  2. Masukkan 1 tin susu pekat manis. Kacau sehingga sebati.
  3. Masukkan campuran serbuk Milo dan koko. Kacau smpai sebati jgak.
  4. Tutup api. Masukkan biskut marie yang telah dibelah-belah kecil( patah dua pun dah kira OK). Gaul sehingga rata.
  5. Tuang adunan ke dalam bekas/loyang. Tekan adunan sehingga rata.
  6. Biarkan kek sejuk utk smntara waktu. Lepas tue masukkan kek ke dalam peti ais.
  7. Selepas beberapa jam, kek boleh dinikmati bersama keluarga dan rakan-rakan.
Adunan tanpa Biskut Marie

Adunan pada peringkat akhir

Kasik tekanan skit
Kek yang sudah siap!!!
Ini namanya kek batik!! :D

p/s: Saya tgh happy!
p/s/s: 1st time masak kek batik sndiri.....ini kek paling senang dimasak...
p/s/s/s: Kek ni dah nak habis dalam masa kurang dalam sejam

12 comments:

B.E.R.Y.S said...

saya sgt suke kek batik..mudah cepat dan lazat..!!!=)

TyRoX SaN said...

hoooo...

aah... sgt senang n cepat kan?

Aizat Si Lipan said...

superb!

aliashraf said...

pergh.

mantap bro..

ble nak ajar ak plk ni

.::R A F I::. said...

tahniah..
dah boleh kawin pas ni
hakhak

miba said...

waa.. rindu kek batin n kek lapis sarawak~

AreDa said...

aahhaha...akhirnya jadi jugak ang wat kek batik ek...haha...nway TAHNIAH..aku pon nk try wat la nnt..heheh

AreDa said...

baru perasan, telur masuk waktu bila wei??

TyRoX SaN said...

rafi: haish... awal lg kot.... :D

islah: hooo... kek batik sarawak ssah kot nak wat.

areda:hahaha... kan aku dah ckp.. msti jdik punya. lalala... telur masuk lepas masukkan susu...

Afiqah said...

nice one :)

Anonymous said...

sangat menarik, terima kasih

TyRoX SaN said...

afiqah: thanks

anonymous: hoho... sama2x :D