Tuesday, March 9, 2010

Zaman sekolah rendah

Salam rakan-rakan,

  • Korang ingat tak lagi tentang Program Susu Sekolah dan Rancangan Makanan Tambahan (RMT) masa kita dekat sekolah rendah pada satu masa dulu?
  • Dulu masa kecik2, saya belajar di 3 buah sekolah rendah disebabkan faktor pekerjaan ayah sebagai seorang polis. Sekolah yang pertama namanya Sekolah Sri Aman ( penang bukan sarawak),yang kedua namanya Sekolah Kebangsaan Jitra( ni komfem la kat Jitra) dan yang terakhir namanya Sekolah Kebangsaan Binjal ( ni pun kat kedah bukan london).
  • Untuk masa nie saya nak skip dulu cerita tentang sekolah-sekolah nostalgia nie sebab nak bercerita tentang RMT dan Program Susu Sekolah.
RMT dan Program Susu Sekolah

  • Sekarang ni mmg saya kurang pasti samada kedua2 program ni masih berjalan ke tidak di sekolah. Sebab kalo x salah, program susu pernah dihentikan sementara sebab kes keracunan.
  • Saya mmg peminat program susu sekolah sewaktu zaman kecik dulu kerana saya memang suka minum susu sejak dari azali. Satu benda yang menarik tentang susu ni adalah kotak susu yang mempunyai gambar yang cuba memupuk nilai murni dikalangan murid2x sekolah. Antaranya tentang perpaduan rakyat dan aktiviti gotong royong.( Ckp je menarik. Lepas minum susu, lempar dalam tong sampah :P )

Rasanya kotak zaman dulu lagi menarik
  • Masa saya belajar di Sekolah Sri Aman dan Sekolah Kebangsaan Jitra, peluang nak dapatkan susu "free" ni punya la susah mungkin disebabkan sekolah-sekolah ini dalam kategori sekolah bandar. Walhal perkara yang sebaliknya berlaku bagi Sekolah Kebangsaan Binjal yang merupakan sekolah luar bandar( sape cakap sekolah kat kampung koman mmg silap la).
  • Saya masih ingat kenangan di S.K. Sri Aman dimana ketika itu saya masih di darjah satu. Setiap hari Isnin minggu pertama setiap bulan, cikgu mesti akan bawa beberapa kotak susu masuk dalam kelas (Ini rezeki!!). Seperti biasa, beberapa murid yg layak akan dapat susu tersebut dan bakinya terserah pada cikgu berkenaan (Saya dalam kategori x layak).
  • Masa ni bermula plot saya untuk mendapatkan susu tersebut. Untuk hari tue msti saya akan jdik lebih baik dari hari2 yang lain. Saya akan berlakon menenung buku2 lama (even x baca pun) dan duduk diam2 sahaja di kala member2 lain sedang buat bising. Hasilnya, hampir setiap bulan la saya dapat susu tue :))
  • Tetapi bila saya masuk sahaja S.K Binjal, lakonan tue suma x diperlukan lagi sebab stok susu di sekolah tersebut terlalu banyak. Semua murid dapat bawa balik sampai 5 kotak seorang (heaven gile...)
  • Kalo di sekolah2 lain, RMT dikhaskan kepada murid2 t'tentu sahaja tetapi di S.K. Binjal rasanya semua murid mendapat RMT. Jadi kira bersyukur juga la dapat menjadi pelajar di sekolah luar bandar nie ( even pada asalnya, rasa x suka je skolah nie).
  • Terima kasih la kepada Kementerian Pendidikan sebab bagi peluang saya minum susu "free" untuk beberapa tahun lamanya.
  • Bila melangkah sahaja ke alam sekolah menengah, program2 ni sudah tidak wujud.( Rasanya remaja kena minum lagi byk susu kan? :)) )
~tamat kisah susu~~
~Sekian~~

lagu minggu ini




p/s: aku dah makin malas menulis

6 comments:

noor afzan said...

weh..suke la dulu dapat susu program susu tuh..
sedap pun sedap..

TyRoX SaN said...

afzan: haaa.. dah la sedap pstu free kan.. hehehe :))

Umar Zakir Abdul Hamid said...

fantaghiro!

chokio_nia said...

susu seap amat..dah tade jual kat kedai..jom balek skola mintak ngan cekgu susu tu..hah

TyRoX SaN said...

umar: ko minat gak ek cite nie? or ko minat gadis tue je? :P

Chokio_nia: haaa.. ade pun ko... aku ingat ko dh mnghilang dr dunia blog... :))

AreDa said...

weii..baru perasan post ang pasal RMT nih..hhehe..and susu skolah...
teringat balik zaman2 skolah rendah ni best gk sbenarnya..heee~~