Pages

Tuesday, January 8, 2019

Attention..... Baris Sedia

Ahmad melihat jam tangan dengan resah. Jarum jam sudah menunjukkan jam 7.15 pagi tetapi kelihatan rakan-rakan masih berjalan melenggang menuju ke gelanggang bola keranjang.

"Tidak boleh jadi ini," getus hati Ahmad.

Ahmad meluru laju ke arah Mus yang merupakan pengawas tingkatan empat di Sekolah Alam Muadzam.

"Maaf KP. Ramai pengawas yang sepatutnya bertugas tak dapat hadir," luah Mus terketar-ketar di hadapan Ahmad yang berdiri di hadapannya.

"Cepat. Lain kali kalau tak terkawal, cepat minta bantuan orang lain atau aku. Aku minta kau lead bukan bermaksud aku dah resign. Paham? Jom setelkan benda ni sebab aku nak kena jemput pengetua dalam 10 minit lagi," balas Ahmad sambil mengerut dahi.

Pagi itu terdapat sedikt masalah dengan sistem audio perhimpunan. Mus pula cuba menyelesaikan masalah sendiri mungkin ingin membuktikan kemampuannya tetapi perkara itu menyebabkan keadaan menjadi semakin kelam kabut. Pengetua pula amat sensitif dengan ketepatan masa. Jika terlewat sedikit pasti Ahmad yang datang menjemputnya di bilik perlu menghadap tazkirah yang pedas.

Pelajar yang sedang melepak di anjung pun kelam kabut di saat mendengar suara lantang Ahmad supaya semua orang beratur mengikut kelas masing-masing. Pengawas tingkatan 5 yang sebelum ini hanya berpeluk tubuh pun mula berlari-lari anak memastikan semua orang beratur setelah mendengar Ahmad sudah mula bertukar seperti singa.

"Assalamualaikum Tuan. Semua orang sudah sedia. Jemput tuan ke tapak perhimpunan," lafaz Ahmad sebaik menguak pintu bilik Pengetua.

Pengetua bangun sambil membetulkan tali lehernya. Matanya memandang ke arah jam dinding yang menunjukkan 7.28 pagi yang bermakna Ahmad tiba lebih awal dari waktu yang sepatutnya.

"Baris. Baris sedia," laung Ahmad sepenuh hati bagi memberi arahan kepada pelajar untuk berdiri tegap untuk nyanyian lagu Negaraku dan sekolah.

Ahmad tersenyum lega kerana keadaan kelam kabut tadi berakhir dengan baik. Dia terselemat lagi hari ini.

Mus pula hanya berdiri di atas pentas dengan wajah yang sugul walaupun Ahmad sudah menghadiahkan senyuman kepadanya.


No comments: