Pages

Friday, January 4, 2019

Jadual Ubat

"Bila dah tua dan sakit memang macam-macam ubat kena makan. Yang penting jangan tinggal makan. Dah makan teratur then baru kita berdoa kepada Allah," ujar Wan Azmi yang juga merupakan boss kepada Ahmad.

"En Wan makan ubat-ubat ini sejak bila?" balas Ahmad cuba untuk memberi respon yang positif kepada bosnya.

Selalunya En Wan akan berbual selepas mesyuarat sambil makan ubat sekiranya moodnya baik. Walaupun Ahmad berada di pejabat yang sama dengan En Wan, agak sukar untuk dia berbual dengan En Wan.

Bagi kebanyakan staf, En Wan kelihatan pelik kerana gemar menyendiri walaupun ketika makan di kafe pejabat. Namun bagi Ahmad beliau bersetuju yang setiap individu sebenarnya perlukan masa kendiri atau dipanggil "ME TIME". Dengan jadual harian yang padat dan beliau berada di kerusi berkuasa yang memerlukan keputusan maka semestinya otak beliau akan menjadi penat dan kusut. Sebagai insan biasa kita tidak boleh membaca minda dan hati orang lain. Mungkin dengan mengelak dari makan bersama orang lain, beliau dari menambah masalah harian dalam otak beliau. Lebih baik mengelak jika kita tiada daya untuk menghadapi sesuatu.

"Biarlah orang nak keji atau kecam pun. Tak berkudis pun badan kita," pesan En Wan kepada Ahmad pada suatu dahulu.

Beliau mengingatkan Ahmad yang kita jangan terlalu risau dengan pandangan orang lain sehingga menggangu kerja atau keputusan yang bakal dibuat. Apa yang penting adalah buat perkara yang betul kerana hasil baik datang dari usaha yang baik.

"Apabila dah berusia. Kita perlu sedar badan pun sudah tua. Jagalah kesihatan baik-baik dan makan ubat ikut jadual," kata En Wan sambil menelan beberapa biji ubat beliau.

"Hehe. Badan kita pun macam transformer juga ye En Wan. Kena ada preventive dan corrective maintenance. Bila dah lama lagi banyak benda nak kena jaga," balas Ahmad sambil tersenyum.

Ahmad sedar yang beliau juga perlu terus memakan ubat yang diberi Dr. Sofia sehingga dia sembuh sepenuhnya. Jika orang patah kaki disuruh memakai tongkat dan melalui pembedahan untuk pulih berjalan. Maka adalah tidak wajar apabila pesakit mental seperti Ahmad diminta mendekatkan diri kepada Allah semata-mata untuk pulih.


No comments: