Pages

Thursday, January 10, 2019

Leonora Perez

"Ahmad. You shouldn't advise her with something like that. Let her be," pesan Leonora Perez yang merupakan pengurus Winners kepada Ahmad.

Ahmad ditegur kerana memberitahu pelanggan wanita itu tentang kerosakan zip tas tangan yang cuba di bayar di kaunter cashier Ahmad. Pesanan itu diberi dengan harapan wanita tersebut akan membatalkan rancangan membeli dan menukar dengan beg lain yang lebih baik. Namun Ahmad tidak sedar polisi mengutamakan pelanggan di Canada agak berlainan dengan Malaysia.

Wanita itu terus meluru ke kaunter perkhidmatan pelanggan dengan riang. Dia enggan untuk menukar beg tersebut tetapi mendesak pengurus untuk memberi diskaun disebabkan kerosakan tersebut. Pendek cerita, dia berjaya mendapat diskaun yang dihajati. Ahmad pula ditegur kerana menasihati pelanggan wanita itu kerana ianya akan menjejaskan hasil jualan. Ahmad hanya tunduk akur mendengar teguran Leonora kerana dia hanya pekerja baharu berusia 2 bulan.

"Hello there. My name is Akmal and I'm looking for a job. Would you help me?" bibit kata pertama Ahmad saa dia bercakap dengan Leonora di kaunter khidmat pelanggan.

Ahmad sudah beberapa kali menghantar borang permohonan kerja di beberapa cawangan Winners namun tiada sebarang jawapan. Setiap kali dia menghantar borang yang lengkap, Ahmad lihat pekerja di kaunter perkhidmatan pelanggan akan mengambil borang tersebut lalu menyimpannya dalam laci. Sebelum itu mereka akan berjanji yang pengurus akan menghubungi jika terdapat kekosongan walau pada hakikatnya hampir semua cawangan Winners akan meletakkan iklan jawatan kosong di pintu.

Untuk kali ini, Ahmad telah mengubah taktik mencari kerja. Ahmad akan melilau dalam Winners sehingga kelibat pengurus kelihatan di kaunter perkhidmatan pelanggan. Beberapa hari juga Ahmad kecewa kerana saat pengurus berada di kaunter terdapat pula ramai pelanggan yang cuba menyelesaikan masalah mereka.

Kelibat pengurus Winners tidak sukar untuk dibezakan dengan pekerja biasa kerana mereka tidak memakai apron biru Winners. Sebaik sahaja Ahmad melihat susuk tubuh wanita berambut merah dengan tag nama Leonora, dia terus meluru ke kaunter yang kosong pada ketika itu,

"Are you free right now? How old are you? Never mind. Follow me to the office," balas Leonora sambil memegang resume Ahmad.

Ahmad tersenyum gembira sambil berjalan mengekor langkah Leonora ke pejabat pengurus.

"I can work everyday if you want me to," jawab Ahmad dengan yakin selepas Leonora bertanya berapa hari dan jam dalam seminggu yang dia sanggup bekerja di situ.

Ahmad memang nekad untuk mengumpul wang sebanyak mungkin sepanjang cuti musim panas hampir 3 bulan ini. Dia terbayang wang yang dikumpul kemudian didarab pula dengan 3 setelah ditukar ke matawang ringgit. Pasti ibunya akan gembira.

"No you can't work everyday as it's against the law and other staff might feel unhappy about it," jawab Leonora.

Setelah hampir 30 minit sesi temuduga dalam bilik pengurus itu.

"Congratulation. You are hired. You may start this weekend," tutur Leonora kepada Ahmad.

Mata Ahmad bersinar kerana dia berjaya memperoleh kerja sepenuh masa yang menjanjikan pendapatan yang baik sepanjang cuti musim panas.

No comments: