Pages

Wednesday, January 9, 2019

Winners

Seorang budak kecil meronta-ronta di atas lantai dengan harapan ibunya akan membeli patung comel yang dipeluk erat. Si ibu hanya menjegil mata sambil menggengam tangan cuba menahan geram dengan telatah anaknya.

"Stop it. We have to go now," sebut si ibu kepada anaknya dengan tegas.

Budak kecil itu bangun perlahan namun dengan tidak semena-menanya dia menuju ke rak dan menarik semua kotak permainan sehingga jatuh berselerak atas lantai. Amukan budak kecil itu sebenarnya masih baru bermula. Dia lincah menuju ke rak lain dan membaling kotak-kotak yang lain.

"Allahu," sebut Ahmad yang berada di bahagian pakaian lelaki di saat dia mendengar bunyi hiruk pikuk di bahagian permainan. Kedengaran si ibu mula menaikkan suara dan menarik lengan anaknya yang seperti dirasuk hantu permainan.

Terkejut Ahmad saat dia tiba di bahagian permainan. Habis kotak permainan berselerak di atas lantai bagai dilanggar seekor kerbau.

"Penat je aku kemas elok-elok tempat ini semalam. Dah hancur balik," bebel Ahmad sendirian. Sebenarnya semalam Ahmad telah dipuji oleh Encik Douglas di hadapan semua pekerja kerana berjaya menyusun bahagian permainan sehingga kemas dan cantik walaupun itu bukan tugas hakiki Ahmad di Winners. Rupanya pujian yang diterima semalam adalah supaya Ahmad terus berusaha dan membuat kerja baik dengan lebih kerap.

Terlintas di fikiran Ahmad untuk mencekik budak kecil itu tetapi sedar hanya dia mencari rezeki di situ sebagai pekerja am bukannya sebagai penguatkuasa undang-undang sendiri. Si ibu kelihatan serba salah apabila menunduk untuk mengutip kotak-kotak di atas lantai. Setelah meminta maaf dengan muka yang terkulat-kulat, anak beranak itu berlalu pergi dari Winners.

Ahmad hanya melihat kelibat si ibu sehingga mereka lenyap dari pandangannya. Si ibu merupakan seorang remaja yang baru nak meningkat dewasa. Telatah ibu juga seperti remaja perempuan yang dahagakan perhatian tidak seperti seorang ibu yang kisahkan tentang anaknya. Mungkin ini satu daripada kisah ibu muda tanpa suami atau ikatan pernikahan di Canada. Kebebasan tanpa panduan yang tepat ada risiko dan harganya. Namun bukanlah bermakna keseluruhan sistem di sini telah rosak tetapi ada lompong yang perlu dilihat semula. Pergaulan bebas antara manusia dengan jelas ditegah oleh Allah S.W.T dalam kitab suci Al-Quran.

Disebabkan isu ibu muda semakin meningkat tetapi masyarakat pula tidak mahu mengikis nilai kebebasan yang dipegang selama ini. Maka mereka lebih mengutamakan "SAFE SEX dari SAVE SEX" di sini. Ini nilai yang dipegang oleh mereka. Walau bagaimanapun Ahmad bersyukur selagi mana bayi yang tidak berdosa dibunuh dek permainan nafsu remaja ibu ayah mereka.


No comments: