Pages

Wednesday, May 22, 2019

Air Canada Jazz

Welcome to Canada.
Binvenue Canada.


Merata-rata ucapan selamat datang di Lapangan Terbang Antarabangsa Vancouver. Ia merupakan pintu masuk ke Canada yang paling popular bagi penerbangan dari negara-negara Asia Timur seperti China, Jepun dan Korea Selatan.

Bulat mata Ahmad melihat bendera merah putih dengan daun maple merah terang. Ali dan Min juga kelihatan tersenyum kambing mungkin kerana cuba menyembunyikan rasa kagum di hati. Ini merupakan kali pertama Ahmad dan Ali menjejak kaki di bumi asing namun tidak pula disangka akan ke negara jauh di kutub utara. Berbeza dengan mereka berdua, Min merupakan anak kelahiran USA semasa ayahnya belajar di sana.

"Attention to passenger with the names Ahmad, Ali and Min. Please come to gate 5 immediately for boarding". Kedengaran suara di corong sistem bunyi yang memanggil mereka.

Perjalanan mereka masih belum selesai lagi. Destinasi akhir ialah Edmonton, Alberta. Connecting time yang mereka ada terlalu singkat jika dibandingkan dengan saiz lapangan terbang yang besar.

"Bye Farah, Hanim, Azraf," lambai Ahmad, Ali dan Min kepada 3 rakan mereka yang akan meneruskan perjalanan ke Montreal, Quebec dalam masa 5 jam lagi.

"Alhamdulillah. Fuh lega," ujar Ali saat mereka masuk ke dalam pesawat kecil.

Kelihatan penumpang lain telah duduk kemas di tempat masing-masing seolah mereka sudah lama menanti ketibaan Ahmad dan rakan.

Ahmad tersandar di kerusi dan berharap destinasi akhirnya akan lebih menarik.




No comments: