Pages

Sunday, May 26, 2019

Safeway

"Min. Laparlah. Nak makan apa ye? Brahim yang kita bawa pun dah habis ni," ujar Ali sambil mengusap perut.

"Jom la kita keluar pergi mana-mana supermarket. Beli roti or cereal ke? Lapar dah ni," sampuk Ahmad.

Rumah bujang berkenaan tidak banyak makanan. Ahmad pun sedar yang mereka bukannya raja yang perlu disajikan makanan. Sejak tiba di Canada, baru sekali Ahmad berjumpa dengan Sulaiman yang kelihatan agak sibuk bekerja sebagai pustakawan sambilan di universiti. Budi pula banyak menghabiskan masa dalam bilik berchatting dengan teman wanitanya yang menetap di Russia.

"Semalam Sulaiman bagitau kat aku yang supermarket paling dekat ada di Garneau cuma tiada daging halal. So nak pergi juga ke? Or better tunggu Sulaiman balik?" balas Min.

"Jom la. Nanti mati kebuluran," ajak Ali.

Hidup ini sebenarnya kita perlu bergantung pada Allah tetapi dengan usaha sendiri. Sekiranya ia dipermudahkan maka ianya kerana izin Allah.

Saat tiba di Safeway, Ahmad cuba mencari makanan yang boleh dijadikan bekalan. Secara automatik dia yang tidak pernah membaca label di bungkusan kini meluangkan masa untuk meneliti kandungan setiap makanan yang dipilih.

Terlihat sebuah botol susu berperisa coklat dengan harga CAD 5.70 sebotol. Ahmad cuba mencongak harga dalam ringgit Malaysia (RM 20)terus dirasakan semua barangan terlalu mahal. Harga makanan di Malaysia ternyata lebih murah walau untuk produk import.

"Jangan convert duit di sana. Anggap sahaja CAD 1 sama nilai seperti RM 1. Kalau tidak kamu mesti tak berbelanja," pesan pegawai penaja semasa di KLIA beberapa hari lepas.

Pesanan itu terngiang di benak kepala Ahmad.

Selesai mengambil barangan, Ahmad bingkas menuju ke kaunter bayaran. Berbeza dengan Malaysia, kaunter bayaran juga berfungsi sebagai kaunter timbang. Jadi pelanggan hanya perlu mengambil sebarang barang dan terus ke kaunter bayaran. Terlintas rasa kagum terhadap pekerja kaunter yang seolah dapat menghafal semua kod barang untuk ditimbang dan juga mengendalikan transaksi bayaran.

"Hello. How is everything today? Nice weather right?" kedengaran cashier memulakan perbualan dengan pelanggan yang beratur di hadapan.

Perbualan tersebut berterusan sehingga transaksi bayaran pelanggan tersebut selesai. Ahmad beranggapan mereka berdua mengenali antara satu sama lain kerana keramahan yang amat.

"Hello brother. How are you today?" sapa cashier sebaik tiba giliran Ahmad.

"Ummm. I'm fine," balas Ahmad pendek dengan kekok. Dia terasa janggal apabila cashier tersebut cuba untuk meneruskan perbualan namun mungkin kerana reaksi Ahmad yang agak kaku maka cashier tersebut pun hanya mendiamkan diri.

Cashier tersebut memaklumkan yang susu dibeli Ahmad akan dikenakan caj tambahan CAD 0.25 sebagai recycle fee. Bayaran tersebut akan dikembalikan sekiranya Ahmad memulangkan botol di mana-mana kitar semula. Begitu rupanya negara maju menjaga alam sekitar dengan memaksimakan kitar semula.

"Haha. Lain kali jangan cuak kalo depa sembang. Orang sini memang ramah. Dah macam custom untuk depa greet orang. Tapi don't worry depa tak kecil hati kalau kita tak nak sembang," jelas Sulaiman panjang lebar pada malam itu selepas Ahmad menceritakan pengalamannya di Safeway.



No comments: