Pages

Tuesday, May 28, 2019

Can I Kiss You

Can I Kiss You merupakan salah satu risalah yang diedarkan kepada semua pelajar baru semasa minggu orientasi universiti. Risalah ini menceritakan tentang hubungan fizikal seksual yang hanya boleh berlaku dengan izin (CONSENT).

Ianya banyak mencerita tentang hak peribadi ke atas tubuh badan masing-masing. Secara ringkas, seseorang untuk boleh bersetubuh dengan sesiapa sahaja dengan syarat cukup umur (legal age) dan mendapat persetujuan (CONSENT).

Jika seseorang memberi izin untuk dicium untuk seksual maka ianya mukadimah untuk terus ke fasa seterusnya dengan IZIN.

"Dasyat cara mereka benarkan zina yea," ujar Ali kepada Ahmad yang duduk bersebelahan semasa mendengar taklimat orientasi.

Ahmad tidak menjawab kerana tekun membelek risalah tersebut. Dia kelihatan cuba untuk memahami norma masyarakat di Kanada.

"So takmau try ke Ali? hehe," balas Ahmad cuba mengusik Ali.

Ali hanya menggeleng kepala sambil beristighfar.

"Kau ambil ke benda tu Ahmad? Apa nak jadi mu ni. Min cuba mu nasihat sikit member kita ni" soal Ali sambil mencubit pinggang Ahmad.

Ali membebel kerana Ahmad mengambil beberapa paket kondom yang dihulur oleh sukarelawan perempuan yang memegang sepanduk I LOVE SAFE SEX.

"Orang bagi aku ambil la. Haha. Bukan nak pakai pun Ali. Cuma rasa serba salah," jawab Ahmad sambil menyimpan paket berwarna warni itu dalam poket.

Itulah saat pertama Ahmad memegang paket kondom yang sebelum ini hanya diketahui fungsinya.

Setelah beberapa ketika di Kanada maka sedarlah di sini masyarakat bebas namun terikat atas undang-undang manusia untuk menjaga keharmonian masyarakat. Mereka dibenarkan menzahirkan nafsu namun mesti dengan izin peribadi dan mengamalkan perlindungan sewajarnya untuk mengelakkan mudarat. Galakkan seks tetapi dalam konteks selamat manusia.

Islam pula menghindari zina kerana Allah lebih tahu mudaratnya. Barat pula ada kebebasan berzina tetapi cuba meminimakan mudaratnya.

Ahmad mula teringat seminar Save Sex NOT Safe Sex yang dihadirinya semasa di bangku sekolah disampaikan Dr Harlina iaitu seorang pakar perubatan terkenal di Malaysia.

"Semoga Allah lindungi aku sepanjang di sini," bisik Ahmad.


No comments: