Pages

Thursday, May 23, 2019

Rumput Canada

Lapangan Terbang Edmonton kelihatan lebih kecil jika dibandingkan dengan Vancouver.

Selesai sahaja mengambil bagasi, Ahmad terus meluru keluar dari pintu lapangan terbang. Niatnya adalah menghirup udara segar setelah lebih daripada 24 jam terkurung samada dalam pesawat atau lapangan terbang.

Suhu sejuk terasa di pipi dan udara di sini juga terasa kering. Mujur Ahmad memakai sweater nipis namun tidak menyangka suhu musim luruh di Edmonton terasa dingin.

"Welcome to Edmonton pal," sapa seorang lelaki kulit putih yang memakai seluar kanvas pendek. Mungkin jelas kelihatan keterujaan di wajah Ahmad atau rakyat Canada being friendly.

Edmonton merupakan province (negeri) prairie yang tidak mempunyai pesisir pantai. Seperti dalam buku geografi, tempat yang bersifat kebenuaan mempunyai cuaca atau suhu yang lebih ekstrem kerana tidak diimbangi oleh suhu lautan. Walaupun masih lagi dalam bulan September yang sepatutnya musim luruh tetapi suhunya seakan sudah menghampiri musim sejuk.

"Ahmad. Aku pi beli something jap kat kedai tu. Nak pecah duit jadi syiling sebab nak call Sulaiman," ucap Min tatkala di melihat Ali dan Ahmad seperti mengelamun seketika.

Sulaiman merupakan pelajar senior yang sepatutnya menjemput mereka di situ namun kelibatnya tidak kelihatan.

"Nah rasa air ni. Sedap," jemput Min kepada Ahmad.

Ahmad pun terus meneguk laju dari cawan yang tertulis Booster Juice.

"Uwek. Air apa ni Min?" soal Ahmad yang cuba menahan muntah. Dibukanya penutup cawan dan kelihatan cecair hijau pekat seperti rumput.

"Nama dia Canadian Wheatgrass. Aku beli tadi ingat sedap. Haha. Baru lah Canadian lepas minum rumput Canada," balas Min sambil ketawa kecil.

Ali terus pantas menggeleng kepala dan isyarat tangan setelah melihat warna jus tersebut.

"Aku dah call Sulaiman. Dia tak boleh datang sebab ada hal. Dia minta kita naik teksi terus ke alamat ni," ujar Min.



No comments: