Pages

Friday, May 24, 2019

Campus Tour

"So you guys are going Campus Tour right?" ujar pemandu SkyShuttle yang kelihatan seperti keturunan hispanik.

"No. We are going to University of Alberta. She told me that this van is going to the university," balas Ahmad sambil menunjukkan tiket yang tertulis nama universiti sebagai destinasi.

"Yes. Yes. I know campus tour," jawab pemandu tersebut dengan pelat tersendiri.

"Apa masalah brader ni? Dia tak paham ke apa," luah Ahmad kepada Ali.

Ali tidak menjawab cuma memberi isyarat untuk terus masuk ke dalam van. Kemungkinan dia pun sudah terlalu letih untuk berfikir panjang.

Sepanjang perjalanan, Ahmad hanya melihat jalan yang datar dengan rumput kering di tepian jalan. Apalah pemandangan yang diharapkan oleh Ahmad dari sebuah tempat prairie.

"Macam takda apa je tempat ni. Lain je aku tengok kalo compare dengan brochure international student handbook yang kita dapat hari tu," getus Ali memecah kesunyian dalam van.

"Kat buku mesti letak gambar yang cantik Ali. Barulah kita teringin nak apply sini. Betul tak Ahmad?" jawab Min perlahan.

Min sebenarnyaseorang pendiam. Dia jarang bercakap melainkan perlu. Jadinya apabila dia membuka mulut pasti Ahmad dan Ali akan lebih memberi perhatian umpama menanti ayam bertelur emas.

"You have arrived," sebut pemandu tatkala di menghentikan kenderaan di hadapan sebuah hotel.

Tersenyum Ahmad kerana baru dia faham maksud Campus Tour yang disebut oleh pemandu itu tadi. Yang dimaksudkannya ialah Campus Tower iaitu sebuah hotel yang terletak di hadapan universiti.

Ahmad berdiri kagum melihat pemandangan universiti yang langsung tidak mempunyai pagar itu. Inilah tempat yang akan menjadi tempat belajar serta jatuh bangun Ahmad untuk tempoh 4 tahun.

Tiba-tiba perasaan Ahmad berkobar-kobar seolah dia bertukar menjadi seorang Super Saiyan. Dia sudah tidak sabar menunggu hari pendaftaran yang berbaki 5 hari lagi.





No comments: