Pages

Saturday, December 29, 2018

Bazar Ramadan Kolej

"Ahmad. Esok kau kena jaga booth bazaar Ramadan tau, " ujar Ashraf yang juga Presiden Persatuan Sahabat Sunway.

"Eh. Aku lagi ke hari ini? Mana pi budak lain? Asyik rotate aku, kau dan Abdul je? Budak MUFA macam tak support je event Sahabat ni. Ok la Asyraf aku jaga la booth petang ni. So pukul berapa ko janji dengan Ustazah Wati untuk aku amik lauk kat bilik dia?" balas Ahmad secara malas.

Ahmad tahu dia perlu bantu Asyraf kerana nak mengangkat tray makanan dari bilik ustazah memang perlu tenaga yang banyak. Pelajar MUFA yang perempuan ramai nak membantu cuma aktiviti persatuan kurang dapat sambutan pelajar lelaki MUFA. Jadi selalunya Ahmad, Abdul dan Asyraf sahaja yang ada.

"Hari ini kau mesti happy punya la Ahmad. Aku guarantee," balas Asyraf sambil tersenyum.

Mata Ahmad cuma melirik ke atas sebab malas nak melayan Asyraf. Tujuan bazar Ramadan ini dibuat adalah untuk mengumpul dana berbuka puasa secara mingguan oleh Persatuan Sahabat. Misi Ustazah Wati adalah untuk menyatukan pelajar Melayu yang semestinya Islam di Kolej Universiti Sunway kerana beliau bimbang dengan tahap kebebasan di kolej ini berbanding IPTA lain. Semestinya, makanan percuma adalah iklan terbaik untuk menarik pelajar-pelajar Melayu di sini.

Ahmad rasa resah dan cuba mengumpul kekuatan untuk membuka mulut.

"Dah kenapa yea kali ini aku rasa gugup semacam?" bisik hati Ahmad. Kelihatan Asyraf yang memerhati di sebalik tiang bertentangan mesin ATM CIMB sambil tersenyum kambing.

"Assalamualaikum. Nama awak siapa? Saya Ahmad. Student CIPM. Ini first time yea awak jaga booth ini?" soal Ahmad cuba membuka bicara dengan si gadis yang bertugas bersama dia hari ini.

"First time la kalo hari ini baru nampak. Nama saya Fatin," balas gadis bernama Fatin itu secara serius dengan jelingan mata yang tajam ke arah Ahmad. Selepas itu Fatin terus menyambung rutin dia menuding ke arah kuih di atas meja satu persatu.

Ahmad dapat merasakan yang Fatin tidak selesa dengan beliau. Namun dia tahu ini mungkin peluang keemasannya untuk berkawan dengan Fatin. Apa lagi alasan dia untuk menyapa Fatin sekiranya bertembung di foyer kolej?

"Awak ambil course apa di MUFA?" tanya Ahmad walaupun dia sudah tahu sedikit sebanyak latar belakang Fatin.

Terdengar suara Fatin melepaskan nafas sambil merenyuk plastik bungkusan makanan yang terletak atas meja.

"Kacau la dia ni. Saya tengah kira bilangan kuih ni. Ni saya dah lupa. Saya nak kena kira balik satu persatu persatu dari mula. Asyik dok tanya soalan je. Saya ambil Engineering kat MUFA," bebel Fatin bersama pakej jelingan mata yang garang ke Ahmad.

Ahmad terdiam tapi dia terhibur melihat telatah Fatin. Entah kenapa perlu Fatin mengira bilangan kuih tersebut sedangkan Ahmad dah tulis bilangan kuih bagi setiap tray di atas 'sticky note' yang ditampal di meja. Mungkin sebenarnya Fatin juga gugup seperti mana Ahmad yang resah bertugas pada hari ini.

Sepanjang tempoh jualan itu, mereka berdua tidak banyak berbual kerana Fatin masih lagi dengan telatah seriusnya. Ahmad pun tidak berani bertanya lebih kerana risau dijeling dengan tajam lagi. Sekejap sahaja makanan bazar telah habis dijual. Ahmad rasa seperti masa berlalu dengan pantas hari ini walaupun dia terpaksa mengunci mulut tidak seperti kebiasaannya. Pelajar yang singgah membeli pun menegur Ahmad kerana bazar kelihatan sunyi pada hari ini.

Dalam perjalanan pulang ke kondo penginapan, Ahmad masih rasa terusik dengan jelingan dan kata-kata oleh Fatin. Detik perbualan pertama Ahmad dan Fatin hari ini terasa melekat dalam jiwa Ahmad dan membuatkan dia nekad untuk terus mengenali Fatin.

Ahmad bertambah ceria kerana dia berjaya mendapatkan no telefon Fatin secara gentleman walaupun dia sudah dapatkannya secara curi-curi dari Asyraf sebelum ini. Fatin beri no telefon kepada Ahmad biarpun dengan kerutan dahi seakan tidak berpuas hati.






No comments: