Pages

Monday, December 10, 2018

Tajam

Salam,


  • Saya teringat semasa sekolah rendah dahulu. Cikgu Rogayah pernah bertanya kepada murid-murid dalam kelas. Apakah benda yang lebih tajam dari pisau?
  • Cikgu Rogayah (nama sebenar) adalah guru bahasa Melayu saya semasa di tahun 4. Wajahnya kelihatan garang tapi beliau sebenarnya seorang yang lemah lembut. Saya cuma sempat belajar dengan beliau selama hampir 6 bulan sahaja kerana beliau berpindah ke negeri Sabah mengikut suami. 
  • Oh ya. Cikgu Gayah juga pernah memuji saya sebagai seorang penyair yang baik. Sekarang saya sedar yang suara saya tidak sedap tetapi beliau puji sebagai galakan kepada semua murid. Pada waktu itu Cikgu Gayah minta seseorang baca syair bertajuk Puteri Bongsu tetapi kelas sunyi sepi tiada respon. Tiba-tiba ada seorang budak tidak tahu malu bernama Akmal mengangkat tangan......... Maka bermula la syair sepenuh hati......
  • Antara bait syair yang masih saya ingat
        • Tersebut kisah suatu cerita
        • Puteri Bongsu cantik jelita
        • Sangat dikenali rakyat jelata
        • Nasibnya malang berduka cita.
  • Terima kasih cikgu kerana puji saya 20 tahun yang lalu. Bermula dari situ juga saya agak yakin dengan frasa "Cuba dulu Akmal. Insya Allah". Semoga cikgu sentiasa dalam lindunganNya sentiasa.
Tajam.

  • Berbalik kepada pertanyaan tadi. Jawapan cliche yang pasti ramai dah tahu pastinya kata-kata. Ya. Kata-kata itu lebih tajam dari sebilah pisau.
  • Sebilah pisau boleh melukakan seseorang sehingga berdarah atau mati. Kata-kata pula sakitnya  pula dalam, pedih dan berpanjangan.
  • Bayangkan seorang anak yang membesar asyik dimomokkan dengan kata nista dari ayah ibu?
  • Bayangkan seorang isteri yang dimaki hamun hanya kerana tidak sempat menyiapkan juadah makan malam buat sang suami disebabkan keletihan?
  • Bercakap itu mudah. Ekspresi pun mudah. Seperti mana ada lampu isyarat yang perlu dipatuhi semasa di jalan raya maka tutur kata manusia juga perlu disusun dengan hormat.
  • Ada orang tidak suka dikritik hatta benda yang sebenarnya baik untuk beliau. Namun jika diberi peluang maka dia pula yang mengkritik sehingga lupa kata-katanya menyiat hati insan yang mendengar.
  • Benarlah jika kita tiada apa-apa yang baik untuk dituturkan maka lebih baik berdiam diri.

p/s : Saya tak pasti kenapa Cikgu Gayah membebel sedemikian.

p/s/s: Entah kenapa saya menulis benda yang cliche. Mungkin kerana saya teringat akan Cikgu Gayah. Mungkin kerana tulisan ini lebih hidup berbanding memori saya yang kian pudar hari demi hari.


~~Akmal~~


1 comment:

Anonymous said...

terima kasih kerana kembali