Pages

Tuesday, December 11, 2018

Pudar

Salam,

  • Saya merasakan diri ini tergolong dalam kategori manusia yang mempunyai memori agak kuat. 
  • Saya boleh mengingat dengan jelas cebisan memori seawal umur 5 tahun seperti saya baru sahaja melaluinya. 
  • Dahulu semasa di sekolah menengah, agak mudah untuk saya skor dalam subjek sejarah. Bukan kerana minat yang mendalam tetapi boleh dikatakan apa yang dibaca itu seolah melekat dalam otak. 
  • Ataupun sebenarnya semua orang ada kebolehan seperti ini cuma mereka tidak menulis di sini? Entahlah.
  • Mungkin sebab itu juga saya masih lagi memakai jam tangan yang dibeli semasa umur 16 tahun dan juga sehelai baju yang dipakai sejak 14 tahun. Kerana saya masih ingat detik saya menjawab SPM sambil melihat jam tersebut. Begitu juga saat saya sedih kerana air tertumpah ke atas baju baru itu.

Semakin Pudar

  • Cuma sekarang yang jelas, saya agak sukar mengingat kembali memori lama. Semakin kuat dicuba maka semakin sakit kepala.
  • Akhirnya, potongan memori pahit yang akan diimbas. Yang peritnya apabila potongan itu terkeluar, saya susah untuk keluar dari memori itu.
  • Bukan bermaksud dahulunya saya tiada atau tidak mampu mengingat semula memori pahit. Cuma ianya hanya cebisan hidup yang normal. Contohnya, saya pernah jatuh basikal kerana degil tidak mendengar nasihat mak untuk tidak ............................................... Ianya hanya setakat itu sahaja. Tidak pula saya merasakan kesakitan dan kekecewaan acap kali teringat perkara ini.
  • Kini ianya agak lain. Contoh yang lain, saya ambil masa beberapa hari untuk mengingat semula memori saya bersama Cikgu Gayah. Sepanjang proses itu juga memori pahit yang lebih mudah diingati dan lebih perit.
  • Sebelum lebih banyak memori yang hilang atau saya sendiri yang hilang dalam buih hidup ini. Maka lebih baik saya menulis di sini apa sahaja yang terlintas. 
  • Mungkin diri saya pada hari esok akan lebih memahami dan menghargai diri sendiri pada waktu itu. Dan ia juga menjadi bingkisan buat orang-orang yang ingin melihat, membaca dan mendengar.

p/s      : Ahmad jatuh. Ahmad sakit. Ahmad berdarah. Ahmad terus berjalan. Ahmad terus berfikir. Ahmad terus menerus berfikir. Lalu Ahmad pun sudah jauh pergi. Ahmad .........


No comments: