Pages

Wednesday, April 21, 2010

Kenape ni akmal?

Salam,

  • Semalam masa otw balik dari naek basikal, saya singgah di McD. Lepas penat mengayuh basikal mendaki bukit rasanya mmg best kalo boleh teguk air nestea dgn ais. (*ni bukan point cerita sebenar yea*)
  • Selesai makan, saya pun bergerak pulang ke rumah dgn basikal. Sampai saja di rumah, saya baru sedar yang saya tertinggal "U-Lock" basikal saya di luar McD. Jadi saya pun berpatah balik ke McD untuk ambil benda tue. Mujur xde sape ambil buang "U-Lock" tu dalam tong sampah.
  • Sampai saja ke rumah, baru je nak bkak pintu rumah. Saya tersedar yang saya tertinggal beg saya di McD pula(* wallet, phone*) dalam beg tue. isk2x.
  • Secara segan saya pun pergi semula ke McD untuk ambil beg tu. Masuk je dalam McD, nampaklah beg saya tersadai atas kerusi. Fuhhh.
  • Dapat saja beg tue, perkara pertama saya buat saya tanya cashier McD tue ade x orang sentuh beg saya.. Dia cakap dia pun x pasti sebab dia bz... (*ok yea cik kak*)
  • Then, saya pun telefon company credit card saya tanya samada wujud transaksi utk 30 minit yang lepas. Alhamdullilah.. xde ape2 yang mencurigakan so saya pun bergerak la pulang.
  • Dalam hati saya terfikir apa yang x kena dgn saya sehingga menjadi seorang pelupa. Sebab asyik fikir tentang benda ni saya pun terlepas lampu isyarat untuk melintas. Sedar2 je lampu isyarat dah tukar jadik merah. Mujur saya cuma menunggang basikal, kalau guna kereta mesti dah kena maki kot.
  • Lastly sampai jugak la rumah dgn selamat tanpa ada barang yang tertinggal. Perut pun rsa lapar balik sebab berulang alik 2 kali ke McD (*kalo setiap kali ulang dapat free meal x pe la kan*)
~End~

Present Value vs Future Value
  • Future planning itu penting tapi kita jangan sampai terlalu rasa bebanan yang melampau dek kerana masa depan yang tidak boleh dijangka. Memang benar, sediakan payung sebelum hujan bermakna bersiap sedia sebelum kesusahan. Tetapi xde plak peribahasa sediakan nuclear bunker untuk selamat dari ancaman nuklear.(* mmg la bleh bina tapi ade ke orang bina bunker ni kat umah dia???? sebab ape x mampu kot....*)
  • Point saya kita boleh merancang tapi jangan sampai melampau hingga menimbulkan kesusahan kita pada masa yang akan datang. Be extraordinary is GOOD but please be WISE!!
  • Seperkara lagi, kita seharusnya cuba mengikis perasaan yang takut yang kadangkala menyekat kebahagiaan kita. Sebagai contoh dalam cerita adamaya episod 9, Maya x mau beritahu parent ttg kehamilan sebab takut keguguran. Tapi suami dia optimis ckp semua itu rezeki Illahi, jika ada rezeki ade la.
  • Kalau kita terlalu takut mmg rasanya kita xkan melangkah ke depan... Ye la... watpe pergi fly jauh2 ke kanada nnti ttba fail x pasal2 mak bapak kena sembunyi dalam reban ayam (*kalo pikir camni la kan.. adusss... mmg ade bdk failed tapi kita jgn anggap itu sebagai rantaian kegagalan*)
  • Hargai apa yang ada di depan mata.... hargai orang di sekeliling kita especially insan-insan yang tersayang. Insya allah jika kita hargai ape yang ada pada hari ini maka ia akan jadi lebih bermakna di hari yang mendatang. Sebagai contoh, jika kita bertemu dengan seseorang xkan kita asyik nak fikir... Rsanya orang ni hot x lg untuk 20 tahun akan datang lg? Eh.. ntah2x kalo aku dah keja nnti aku jumpa yang lagi lawa, mesti nyesal aku... n bla2x.
  • Bagi saya, ape yang ada hargai la sebaik mungkin. Hidup penuh dengan pilihan tapi kita juga perlu membuat dengan bijak. Pilihan yang ada mungkin banyak tetapi barangkali kita cuma diberi satu peluang sahaja. Jadi think wisely. Jangan satu hari nnti impian "fairy tale" kita bertukar menjadi "nightmare" sebab lupa nak berpijak di bumi yang nyata dan asyik fikirkan tentang masa depan.
  • Be optimis!!! Pisang xkan berbuah dua kali.. Ini peribahasa yang kononnya kita x patut lakukan kesalahan yang sama. Oppps jgn lupa yang kita ni manusia bukannya tuhan. Yang berlalu biarkan ia berlalu. Jika kesalahan yang sama berulang jangan kita rasa tertekan sebaliknya jadikan ia sebagai penanda kematangan kita dalam menjalani hidup. Xde manisnya sebuah kejayaan tanpa kegagalan. Mungkin beberapa kegagalan diperlukan untuk mencapai sebuah impian. "Keep and open mind, expect mistakes and learn from them, listen and consider to all but follow your own intuition."


"Dear God the only thing I ask of you is
To hold her when I'm not around,
When I'm much too far away"

p/s: satu exam dah habis hari ini.

p/s/s: Aku malas nak hidup dalam penafian... Jika itu yang dirasakan, aku akan ikut ape yang dirasakan betul.. Hidup ni sekali... Ia bukan game or bukan drama...

p/s/s/s: Kalo korang perasan la kan... setiap post aku ada lagu. okes.... sape yang bleh teka ape lagu yang aku nak letak utk next post... aku ksik HADIAH + CAD 20... okes? Cara nak jawab... send kat ym or emel ( orang yg aku kenal aka mmber) ATAU tulis kat komen dgn valid id korang(everyone).

p/s/s/s/s: Hints.... korang leh agak genre aku kan? Band lelaki dari Indonesia.

p/s/s/s/s/s: senang je kan? aku x mintak korang link aku... aku x mintak korang klik ads... saje nak kasik gift kat pembaca blog aku...

9 comments:

miba said...

itulah bnyak sngat berfikir.. mmg r terlupa je~

Shahro said...

o.O.. ade ape yg boleh dimakan di mcd?

TyRoX SaN said...

fries dgn air

Shahro said...

O.. Ahaha.

All the best then.

asis said...

laskar cinta = dewa

AreDa said...

ungu..hampa hatiku..(sbb akusuka lagu tuh..ehehh)

tsam_ismail said...

wali band baik-baik sayang!!paypal ada sng.hahaha

fikri said...

Mungkin Nanti-Peter Pan

TyRoX SaN said...

miba: agak la.... asyik terpikir ttg ko je pagi petang siang malam :PP

asis: sape nie ek?

areda: hoho... salah... selamat duit aku

tsam: transaksi paypal gagal di situ.. hehe

fikri: mungkin nnti jiwang sgt kot...


all: tima kasig sbb jawab