Pages

Friday, February 11, 2011

Abu dan Mat

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

*Sambungan kisah Abu dan Mat*

Mat: Kasar betul la ayat ko nie.... Aku member dengan ko almost 10 tahun ko bukan xleh cakap elok2x kat aku... ni bukan cara Rasullah berdakwah la bro.

Abu: hehehe.. kasar ek? aku ingat orang macho cam ko ni yang bisa mengaku juara rempit kalis suma benda... :PP

Mat:yela... ayat ko menusuk kalbu.. mentang2 ko x isap rokok.. sedap la ko ckp.

Abu: Alaa Mat bukan slalu kan? antara semua luka yg ko dapat time rempit, yg mana satu ko paling ingat? yang paling sakit kan? ko mesti dah malas amik corner sampai lutut terkoyak sebab kes ko patah kaki aritu...

Mat: Meghajok r aku dengan ko.. kang aku ckp mesti aku kena lagi..

Abu: Kita kawan selama 10 tahun kan? Dah berapa kali aku nasihat ko dengan cara lemah lembut supaya berhenti merokok.. Banyak kali kan...

Mat: hehehe....ade ek?

Abu: tue la ko.. bila aku cakap elok2 bukan ko nak dengar pun.. yang ko tau sengih pastu hembus asap tu kat muka aku.. cool kan?

Mat: Aku tau rokok ni bahaya... bukan aku xleh baca kat kotak rokok nie.. terang2 ni haaa "merokok membahayakan kesihatan"

Abu: Alhamdullilah sebab ko sedar benda tu... tapi kat rokok tue pun tulis "Merokok membunuh" kan? x kasar ke ayat tue mat? dah berapa ribu kotak ko beli selama nie.. x cukup kasar ke ayat tu mat? ke ayat aku lagi kasar dari fact kat kotak tue?

Mat: alaaa.. aku beli bukan aku bca benda tue pun.. hari-hari dah aku tgok benda yang sama je.. tapi aku tau la merokok tue merbahaya.. terfikir jugak nak berhenti merokok.

Abu: Then ko tau yang merokok tu juga haram?

Mat: Itu fatwa negara lain kan? Mesia x kuar lagi kan fatwa tue?

Abu: Ko nak bagi sedap diri ko.... sbb tue cakap mcm tue.. sedangkan ko tau benda tue salah atau tidak kan? Eh nak tanya lagi nie... Apa beza gambar yang SLR dan kamera biasa amik?

Mat: SLR gambar dia jelas. compact ni plak blur...

Abu: Aku harap la ko tgok benda nie cam ko guna SLR la jgak.. Apsal benda yang jelas camni ko xleh trima tp dalam masa yang sama ko ngaku suka benda yg jelas.. Sudah jelas kan hukumnya haram kenapa masih bersembunyi di sebalik pendapat yang samar tentang rokok?

Mat:Hurm bro.. tapi ko kena tau yang hidayah tu milik Allah.. bukannya milik aku atau ko.

Abu: yea aku tau.. aku cuma nak ko reflectkan SLR dalam hidup ko... Dah mengaku sukakan benda yang jelas, jadinya cuba apply dalam hidup skali yea bro :) Hidayah milik Allah tetapi kalau kita tidak berusaha, susah jugak kan nak dapat hidayah?

Mat: Aku sedang berusaha la nie... ko tue jgn pandai tembak aku je... cube la doakan aku sekali... ni tidak ntah ape kena ko malam nie... siap baling bom wooo.... terguris hati aku :(

Abu: Ko ingat x lagi masa ko sounds si Ali masa ko mintak donation untuk Palestin? Ali cakap cukuplah sekadar berdoa kesejahteraan mereka. Pastu ko balas "Cukupkah sekadar berdoa sedangkan kita ada kemampuan untuk menyumbang sedikit tenaga dan wang?" Ko nak aku ulas panjang2 lagi ?

Mat: haaa.. cukup2x.. ni komfem ni tembak aku balik la kan?

Abu: hehe.. aku tegur ni bro... free je .. x mintak donation pun... Aku cakap agak kasar sebab aku rasa selama ni aku dah byk tegur ko + kempen kerajaaan + ceramah tentang rokok + iklan anti rokok = sudah sangat banyak untuk... tapi ko makin ensem dok isap rokok...

Mat: yela2x....tapi kan Abu.. ramai je orang kita dok isap rokok nie...so bukan aku sorang je la yang wat benda salah kan? hehe

Abu: kenapa mesti mereka? kenapa bukan kita? Sharing is caring ek?

Abu: Eh bro... Kalo aku nak bukak "Restoran Babi Halal" kat pekan nie ok tak? Khas untuk penggemar daging babi.

Mat: ko jangan wat kerja gila Abu.. benda tue haram kot.. sedap2 ko je nak bagi dia halal.. kalo ko wat cmtu.. bukan setakat aku... satu kampung pergi berdakwah dekat ko. Daging babi itu kotor bro dan haram... cuba ko check google tentang babi... memang logik la babi tue diharamkan.

Abu: laaaaa... aku ingat selama ni ko x reti nak Google... pernah carik tentang rokok? pernah tengok bahan2 dalam rokok?

Mat: ni laen bro.. mana ade orang Islam bukak kedai jual babi.. xpenah lagi orang wat.. rokok ni lain.. ramai orang hisap rokok tapi hidup bahagia je... cakap mati pucuk tapi aku tgok ramai je dapat anak.... anak kembar lg kot member aku dapat. hahaha.

Abu: kire selama ni kita buat something sebab persepsi la yea? Jika kita tinggal dalam komuniti yang mengamalkan zina maka kita pun boleh mengamalkan zina. macam itu ke bro? Cuba tanya diri sendiri.. Kita hidup berlandaskan ape? kenapa kita solat yea? kita solat sebab semua orang solat? Ingat bro.. Kebiasaan yang berlaku dalam sesuatu masyarakat tidak bererti ia benar dari segi Islam.

Mat: Headshot lagi...

Abu: Aku faham ko nak aku ckp lemah lembut... Tapi ko bukan saudara baru dalam Islam kan? Ko cerdik pandai... ko pandai Google... ko boleh membaca tulisan... ko bleh mendengar nasihat... ko tau babi itu haram... Sampai bila harus aku mendodoi ko dengan kata-kata manis wahai sahabat?

Nota: Mungkin dosa merokok tidak sebesar dosa berzina dan lain-lain dosa besar tetapi Ibn Abbas r.a menegaskan bahawa dosa kecil pasti menjadi dosa besar apabila berterusan atau kesannya benar-benar memudaratkan.

~~Sekian~~~

p/s: Terserah kepada setiap individu untuk mendengar dan menilai...

p/s/s: Ade beza ke terjun bangunan dan mati terus dengan makan racun sedikit demi sedikit... Sama saja sebenarnya.. cuma persepsi yang menghalalkannya...

kalau masih sudi membaca lagi

4 comments:

Anonymous said...

nice one bro! honestly yg previous post tu kasik aku panas. tp baca yg ni aku rasa lega balik. Insya Allah aku mesti berhenti merokok by the end of this month.

doakan saya.

miba said...

aku dh ckp gak kt abg aku pasal jakim dh kluarkan garis panduan yg rokok haram.. n negeri selangor dh fatwakan haram.. johor xtau dh fatwakan ke blom.. n jwpan abg aku sama mcm yg kau bg.. mesir blom lg kn?? haha

akmarhisham said...

to anon:

InshaAllah, ramai orang di luar sana yang doakan orang-orang muslim yang lain. Anda tidak keseorangan.

Teruskan!

p/s: I do wondering how to tell my father about this. Help.

Farha IbuCergas said...

Hish.. pakat2 ler berhenti merokok ni...


xde pekdahnya.. ade babi tuu dalam rokok tu.

IbuCergas