Pages

Friday, February 25, 2011

Provokasi

Assalamualaikum,

  • Saya bukanlah seorang yang bijak pandai membuat keputusan seperti sesetengah pihak.
  • Namun saya amat gemar untuk mendengar sesuatu pendapat/pandangan orang lain.
  • Mendengar tidak bermakna saya akur dengan pendapat yang diutarakan oleh pihak tersebut.
  • Saya mengakui akan sikap saya yang gemar melakukan provokasi ketika ingin mendapat sesuatu pendapat daripada sesuatu pihak.
  • Tindakan ini dibuat oleh saya agar pihak-pihak yang berkenaan akan berusaha sedaya upaya bagi mempertahankan pendirian mereka. Provokasi yang dilakukan oleh saya bukannya bermakna saya membangkang atau menidakkan kebenaran namun bagi membolehkan saya mendengar hujah-hujah yang bernas daripada pihak yang berkenaan.
  • Sebagai contoh dalam suatu konteks masyarakat terdapat dua entiti iaitu pihak A dan pihak B. Masing-masing mempunyai pendirian yang tersendiri dan cuba meyakinkan orang lain agar menyertai perjuangan mereka.
  • Apabila saya bertemu dengan pihak A, saya akan bercakap dengan mereka seolah-olah saya menyokong pihak B secara habis-habisan. Saya akan cuba menyerang agenda/objektif perjuangan bagi mendengar hulubalang pihak A berhujah bagi mempertahankan pendirian mereka. Perkara yang sama dilakukan oleh saya apabila bertemu dengan pihak B.
  • Saya hanya mempersoalkan dan menyerang agenda mereka agar saya boleh mendapat jawapan dan membuat penilaian.
  • Saya tidak cuba menghasut mereka untuk membenci sesama lain atau cuba menjadi batu api. Saya cuba untuk menggunakan seluruh pancaindera ketika berdepan dengan sesuatu konflik.
  • Listen to others.... Consider their thoughts.... But listen to your heart.... And believe in yourself...
~~Sekian~~

p/s: Dalam dunia yang banyak dengan penipuan.. mungkin kita harus berusaha sedikit untuk mencari maklumat yang benar.

p/s/s: Boring melihat pihak bertelagah. Jika masing-masing berjuang demi kebaikan.. mengapa mesti terlalu banyak muslihat dan tipu helah?

1 comment:

Nadly said...

Last point.. mengingatkan aku pasal satu line dlm citer prince of persia ;

A true king may follow the advice of his council, but listen to his heart.