Pages

Thursday, February 17, 2011

Kisah 4 tahun yang lalu

Assalamualaikum,

  • Hampir 4 tahun yang lepas, saya merupakan pelajar tahun pertama kejuruteraan.
  • Saya pernah berasa untuk berputus asa akibat tidak mampu memahami bahan-bahan yang disampaikan oleh professor.
  • Akibatnya saya mula ponteng beberapa kelas seperti "Calculus" kerana saya kehilangan motivasi apabila melihat pelbagai "Theorem" yang memeningkan kepala.
  • Kebiasaannya, saya akan pergi ke bangunan "Student Union" ketika ponteng sesuatu kelas bagi membuang masa dengan tidur.
  • Saya mengaku yang perlakuan pada ketika itu amat negatif dan hampir-hampir memusnahkan pengajian saya disini. Entah di mana silapnya, saya seolah-olah berharap untuk gagal pada ketika itu agar saya dipanggil pulang oleh penaja ke Malaysia.
  • Tiada langsung motivasi untuk bergerak ke hadapan. Tiada langsung usaha cuba memahami "calculus " pada saat itu.
  • "Ponteng dan tidur" sudah menjadi kebiasaan kononnya untuk melegakan stress daripada melihat bahan pembelajaran.
~~Ini bangku yang pernah menjadi port tidur saya~~

Student Union Building

  • Hari ini saya pergi ke bangunan ini untuk mendapatkan maklumat tentang "graduation photos".
  • Setelah melihat seorang pemuda berbaring di bangku tersebut maka saya pun teringat akan kisah lama yang pernah dilalui satu masa dahulu.
  • Pada waktu yang sama hampir 4 tahun yang lepas, seorang pemuda lebih sanggup dibuai mimpi daripada mengerah otaknya bekerja keras dalam kelas.
  • Saya bersyukur di saat saya terlena dan hampir putus asa, keputusan "Midterm" yang amat teruk pada ketika itu telah memberi pukulan yang kuat kepada saya.
  • Alhamdullilah, saya masih berada di sini dan akan menamatkan pengajian tidak lama lagi.
~~Sekian~~

p/s: Don't ever give up.

p/s/s: You might want to give yourself some space or time. However, how long and how much do you need because no one will wait for you.


4 comments:

Laila said...

inspired! :D

nurayunni said...

kenangan lame..

nurfatin said...

"You might want to give yourself some space or time. However, how long and how much do you need because no one will wait for you"?

:-)

Me said...

thanks for the inspiration